Informácie o mýte pre poslancov považuje Únia dopravcov za zneužitie

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala na ministerstve dopravy v súvislosti s mýtom sťažnosť a podnet, aby prešetrilo únik informácií počas poslaneckého prieskumu v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) koncom januára.

19. 02. 2010

Autodopravcovia žiadajú rezort dopravy zabezpečiť, aby naďalej nemohlo dochádzať k úniku údajov o klientoch. Predseda únie Jaroslav Polaček v piatok informoval, že pri spomínanom prieskume poslancov došlo k zneužitiu osobných údajov klientov, nakoľko informácie o fungovaní mýtneho systému NDS poskytla poslancom.

UNAS nesúhlasí s opätovným spustením mýta na cestách 1. triedy v plnom rozsahu a žiada premiéra, aby sa spolu s júnovými parlamentnými voľbami konalo referendum o rozsahu spoplatnenia ciest mýtom. Autodopravcovia chcú znížiť dĺžku ciest 1. triedy, na ktorých sa platí mýto, z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov.

"Je tu precedens možnosti zneužívania informácií dopravných firiem a priama možnosť úniku citlivých informácií o klientoch. Tento precedens vážne spochybňuje dôveryhodnosť celého mýtneho systému," tvrdí Polaček. Ministerstvo dopravy podľa hovorcu Stanislava Jurikoviča bude písomne reagovať na prijatú sťažnosť autodopravcov v zákonom stanovenej lehote do 30 dní.

Autodopravcovia, ktorí od začiatku roka zorganizovali dve vlny protestov proti podmienkam výberu mýta, poukazujú aj na problémy v jeho fungovaní. Kamionisti, ktorí sa zúčastnili štrajku začiatkom februára, majú podľa Polačka problémy v podnikaní, a to výberovým vyraďovaním z objednávok vozidiel zapojených do protestnej akcie. Má ísť najmä o prepravcov dreva.

Podľa únie autodopravcov v druhej prílohe vyhlášky z tohto roka, kde je popísané začiatočné a koncové križovanie spoplatnených úsekov, sú nepresnosti v kilometroch vo vymedzených úsekoch a zároveň nejasnosti v križovaní diaľnic. UNAS tvrdí, že to bude mať vplyv na správnosť fakturácie. Polaček ďalej uviedol, že prevádzkovateľ mýta fakturuje aj využívanie neexistujúcej diaľnice D3 v Oščadnici.

UNAS naďalej tvrdí, že mýto má stále vážne nedostatky a nie je pripravené tak, aby najmä na cestách 1. triedy nespôsobovalo problémy. "Nikto nie je schopný skontrolovať správnosť fakturácie mýta na týchto cestách, lebo vo výpise za prvé obdobie dopravcovia dostali len množstvo papierov v prílohe, kde sú vyznačené trasy, ale nie je uvedená suma, ktorú by mal zaplatiť dopravca za prejazd danej trasy. Sadzba je totiž nulová, tak sa všade uvádza iba nula," uviedol Polaček. Prevádzkovateľ mýta SkyToll môže podľa neho overiť správnosť fakturácie len na základe faktúr s uvedením plných sadzieb, ktoré dopravca v overovanom období nezaplatí, ale môže si overiť či bola fakturácia správna.

Rozsah spoplatnenia ciest 1. triedy mýtom v dĺžke takmer 1 500 kilometrov je podľa Polačka premrštený a likvidačný, jeho rozsah je neoprávnený a úroveň cestnej siete na Slovensku nezodpovedá takému rozsahu spoplatnenia ako nastavila vláda. Únia autodopravcov pokračuje v získavaní petičných podpisov pod svoje požiadavky týkajúce sa mýta. Doteraz získala viac ako 80 tisíc podpisov sympatizantov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.