Informačné povinnosti úradov sa od 1. 1. 2004 sprísnili

07. 01. 2004

Zdroj: vyvlastnenie.sk

Výrazné zmeny v povinnostiach úradov priniesla od začiatku roka novela zákona o tzv. správnom konaní.

Zákon upravuje práva a povinnosti úradov voči občanom a právnickým osobám. Týka sa všetkých konaní, pri ktorých úrady vydávajú rozhodnutia, povolenia a oprávnenia. Ide napríklad o rozhodnutia o sociálnych dávkach, o dôchodkoch, ale aj o stavebné povolenia, živnostenské oprávnenia, rozhodnutia o vyvlastnení, či priestupkové konania alebo sprístupňovanie informácií, či mnohé ďalšie.

Po tridsiatich siedmich rokoch ide o prvú zásadnú novelu tohto základného zákona verejnej správy, prijatého ešte v roku 1967. Novela prináša spolu 84 zmien, čo predstavuje priemerne jednu zmenu v každom paragrafe. Niektoré z nich podstatne menia práva občanov a firiem pri úradných konaniach:

1. Úrady sú povinné na úradnej tabuli a súčasne aj na internete informovať verejnosť o konaniach, ktoré sú predmetom záujmu verejnosti alebo u ktorých to vyplýva zo zákona. Doposiaľ táto povinnosť nebola a tak sa občania často ani nedozvedeli, že úrady napríklad v ich susedstve pripravujú povolenie škodlivej stavby.

2. Úradná tabuľa musí byť nepretržite prístupná verejnosti. Do prijatia novely legislatíva pojem „úradná tabuľa“ dokonca vôbec nepoznala a úrad ju mať ani nemusel. Alebo bola v mieste, kde sa mimo úradných hodín nikto nedostal. Nová povinnosť sa vzťahuje na všetky obce, mestá, vyššie územné celky, na nové obvodné úrady, krajské úrady, ale aj ministerstvá a ďalšie centrálne orgány štátnej správy.

3. Mení sa aj spôsob doručovania písomností tzv. „verejnou vyhláškou“. Úrady musia písomnosti zverejňovať v mieste obvyklým spôsobom, a to najmä v miestnej tlači, rozhlase alebo na dočasnej úradnej tabuli na mieste, ktorého sa konanie týka.

4. Úrady musia dbať, aby pri rozhodovaní v skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely. Ešte do konca minulého roka tak nebolo v rozpore so zákonom, ak úrad rozhodol v dvoch navlas podobných prípadoch úplne opačne.

5. V úradnom rozhodnutí musí byť napísané, ako sa úrad vyrovnal s vyjadreniami účastníkov konania. Doposiaľ úrady nemali zo zákona výslovnú povinnosť zaoberať sa tvrdeniami účastníkov. Mnohé to síce robili, ale nebolo porušením zákona, ak úrad vyjadrenia občanov ignoroval.

6. Účastníci konania konečne získali právo dostať kópie zo spisov. Občan samozrejme musí zaplatiť materiálne náklady. Doteraz mohol úrad odmietnuť takúto priamu požiadavku a občan bol nútený postupovať podľa infozákona.

7. Pri právnických osobách sa písomnosť považuje za doručenú aj keď sa o nej adresát nedozvie alebo ju neprevezme. Stačí, ak ju úrad pošle na adresu podľa obchodného, živnostenského alebo iného registra a zásielka sa vráti ako nedoručená. Doposiaľ mohli firmy nepreberaním zásielok či zmenou adresy s úspechom mariť úradné konania. Po novom to už týmto spôsobom nie je možné.

8. V každom písomnom rozhodnutí o odvolaní musí byť uvedené, či rozhodnutie možno preskúmať súdom. Hoci sa väčšina takýchto rozhodnutí dá napadnúť na súde, doteraz úrady neboli povinné upozorniť na túto možnosť. Práve naopak, zákon pochádzajúci z roku 1967 určoval formuláciu, že rozhodnutie je konečné a nedá sa proti nemu odvolať. Občania tak často len z neznalosti nevyužili možnosť obrátiť sa v dvojmesačnej lehote na súd.

9. Zvyšuje sa dnes už symbolická 200-korunová pokuta za sťažovanie postupu úradného konania. Pokuta 5 000 korún hrozí každému, kto sa nedostaví po predvolaní na úrad, kto počas konania ruší poriadok, odmietne svedčiť, predložiť listinu alebo znemožní úradnú obhliadku.

10. Nebude viac možné „len tak“ vziať späť návrh na začatie úradného konania. Doposiaľ dochádzalo k zneužívaniu, najmä v konkurenčnom boji, či v susedských sporoch. Jeden zo subjektov mohol iniciovať konanie proti inému subjektu s cieľom dosiahnuť vlastnú výhodu či privodiť druhému ujmu. Tesne pred vydaním nepriaznivého rozhodnutia mohol bez akýchkoľvek následkov svoj návrh vziať späť a k rozhodnutiu tak nikdy nedošlo. Po novom na to bude nevyhnutný súhlas protistrany.

Novela zákona o správnom konaní posilnila niektoré práva občanov a firiem voči úradom. Na druhej strane sa však zvýšila zodpovednosť občanov za dianie vo svojom okolí a nevyhnutnosť aktívnejšie participovať v rozhodovaní o sebe. Oplatí sa mať na pamäti, že tu nejde iba o rozhodovanie úradov o občanovi, ale aj o rozhodovanie o protichodných požiadavkách záujmových skupín, napríklad investora na jednej strane a občanov na opačnej. Úspech môže dosiahnuť často len ten aktívnejší a znalejší.

Ak si predstavitelia úradov ctia zákon, už dnes by sme sa mali na každom úrade stretnúť s novými úradnými tabuľami dostupnými 24 hodín denne priamo z ulice a na existujúcich internetových stránkach by mal mať každý úrad už zriadenú internetovú úradnú tabuľu.

Podrobne monitorujeme:

Pôvodné články na vyvlastnenie.sk

1967/071 Správny poriadok

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.