Obraciam sa na Vás v situácii, keď štátne inštitúcie pripravujú mňa a moju rodinu o majetok a strechu nad hlavou. Keďže inštitúcie, ktoré by mali rozhodovať nestranne a podľa zákona, tak nerobia, nemáme inú možnosť, ako obrátiť sa na Vás.
Cez náš rodinný dom a pozemok v Prešove, blízko centra, má viesť nová štátna cesta. Nebránime sa tomu a uznávame, že keď verejný záujem chce cestu, sme ochotní sa presťahovať. Problém je však v tom, že investor (Slovenská správa ciest, investorský útvar Košice - SSC) nechce za náš dom a pozemok poskytnúť primeranú náhradu, ani neponúka žiadnu možnosť bývania po zbúraní domu. „Ponúka“ cenu podľa zastaranej vyhlášky na oceňovanie nehnuteľností, za ktorú si nekúpime ani byt, nieto dom. Voči tomu namietame - odpoveď SSC je však kategorická. Buď to podpíšeme, alebo nás dá vyvlastniť.
Hrozby SSC sa už splnili. Najprv dali vyvlastniť pozemok. Okresný úrad ho vyvlastnil podľa zákona z roku 1976, pričom nedodržal ani ten. Rozhodnutie je už napriek odvolaniu právoplatné. Teraz SCC dala vyvlastniť náš rodinný dom. Vyvlastňovacie konanie práve prebieha. Podľa doterajších skúseností však usudzujeme, že aj tu padne rovnaké rozhodnutie, pretože o nezaujatosti a kompetentnosti štátnych úradníkov, ktorí rozhodujú, nemôže byť ani reči. Niet sa čomu ani čudovať. Navrhovateľa (SSC) aj toho, kto rozhoduje (Okresný úrad v Prešove), riadi jedna vláda a nemôžu ísť proti sebe.
K celej záležitosti sme od začiatku pristupovali aktívne a ústretovo. K nezmyselnému návrhu SSC sme predložili niekoľko protinávrhov. SSC všetky bez náležitého zdôvodnenia zamietla, alebo na niektoré ani nereagovala. Na našu žiadosť o stretnutie neodpovedala. Jej predstavitelia zvolali až(!) dve stretnutia s nami. Na prvom oznámili, že zaberajú našu nehnuteľnosť za smiešnu cenu, a ak chceme a máme dosť vlastných peňazí, môžu nám odporučiť nejaký byt, ktorý je na predaj. Na druhom stretnutí oznámili, že sú „ochotní“ odkúpiť náš rodinný dom a pozemok za tú istú smiešnu cenu, ale iba ak podpíšeme, že sa vzdávame nároku na náhradné bývanie a vysťahujeme sa do určitého termínu. Ak nie, potom nás dajú vyvlastniť.
V snahe pomôcť Slovenskej správe ciest sa do veci zapojilo mesto Prešov pod vedením primátora. Ponúklo, že si môžeme za všetky sľubované peniaze od SSC zakúpiť konkrétny štvorizbový byt od mestom určenej súkromnej spoločnosti. Ak peňazí bude málo, mesto ponúklo, že doplatí, čo bude chýbať. Nepovažovali sme byt v bytovke za primeranú náhradu za náš omnoho väčší rodinný dom a pozemok. Keďže bývame v jednom dome so svojím dospelým synom, mesto vymyslelo za rovnakých podmienok ďalšiu ponuku - dva dvojizbové byty. Z rovnakého dôvodu sme nesúhlasili a navrhli sme, aby mesto, keď môže zaplatiť súkromnej firmy za byty, zabezpečilo pre nás náhradný rodinný dom. Ústretovo sme ponúkli, že na jeho výstavbu zabezpečíme a venujeme náš stavebný pozemok. Mesto nebolo ochotné sa tým vôbec zaoberať.
Záväzok mesta bol v porovnaní s našimi záväzkami neporovnateľný. Až splníme všetky podmienky, mesto Prešov nám predloží zmluvu, v ktorej bude určená presná výška príspevku a ďalšie podmienky jeho vyplatenia. Celková sľubovaná náhrada však bola stále iba zlomkom ceny, za ktorú sa dá zabezpečiť náhradný rodinný dom. Keďže sme s manželkou váhali, mesto vyostrilo situáciu tým, že na jednej strane zdvihlo „ponuku“ o niekoľko percent, na druhej strane ju časovo obmedzilo na niekoľko dní, po ktorých celá ponuka padá a nedostaneme od mesta nič.
Keď malo prísť na začatie plnenia povinnosti mesta Prešov, mesto vyhlásilo zmluvu za neplatnú z dôvodu, že môj syn nepodpísal, že sa vzdáva vopred akýchkoľvek nárokov na bytovú náhradu. Odmietnutie mesta urobil primátor listom, kde na jednej strane oceňuje môj aktívny prístup k problému, ale na druhej strane, keďže sme nepristúpili bezvýhradne na podmienky, nemáme sa už na mesto obracať, pretože mesto nemá kompetenciu suplovať investora (teda SSC), a máme sa obracať už iba tam.
Výstavba štátnej cesty, o ktorú ide, je srdcovou záležitosťou prešovského primátora, jeho volebného programu a iste aj dodávateľskej firmy. Pri jej výstavbe sú zreteľné iné priority ako len dobro občanov Prešova. Napriek nedotiahnutému majetkovoprávnemu usporiadaniu pozemkov začala sa už výstavba cesty.
Doplňujúce informácie a informácie o aktuálnom vývoji situácie nájdete na internetovej stránke http://www.vyvlastnenie.sk.
Oto D., Prešov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.