Jaguar bude stáť neskôr, ako sa plánovalo

V celom priemyselnom parku malo pôvodne parkovať menej ako 500 áut. Teraz sa to zmenilo. Iba pri Jaguari ich má po spustení výroby parkovať štyri tisíc.

BRATISLAVA. Výstavba priemyselného parku, v ktorom má stáť štvrtá automobilka Jaguar Land Rover, začína meškať.

Priznal to štát v dokumente zverejnenom v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Podľa pôvodných plánov sa mal dokončiť ešte v prvom polroku tohto roka, pričom závod mal Jaguar začať stavať v rovnakom čase.

Dnes už hovorí o nových termínoch.

V dokumente, ktorý má posúdiť vplyvy automobilky na životné prostredie, sa píše, že Jaguar svoj závod začne stavať do konca tohto roka.

Predpokladá sa, že prvé autá z liniek nového závodu začnú schádzať na prelome rokov 2018 a 2019. Tu sa vraj plán nemení.

"Všetky práce prebiehajú podľa harmonogramu a bez omeškania tak, aby Slovenská republika splnila svoje záväzky vyplývajúce z investičnej zmluvy so spoločnosťou Jaguar Land Rover," vraví hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Plán pre závod

Výstavbu mohla oddialiť štúdia dopadu na životné prostredie. Kým na priemyselný park sa štúdia vplyvov na životné prostredie nerobila, na samotný závod áno. 

Ministerstvo dopravy, pod ktoré prešla výstavba závodu Jaguar, tvrdí, že navrhovateľom je samotná automobilka, ktorá chce svoj závod vybudovať neďaleko Nitry.

V zámere sa ráta, že plocha pre samotný závod automobilky je 1,8 milióna metrov štvorcových.

Závod sa bude skladať napríklad z karosárne, ale aj lakovne, či finálneho dorábania áut. Prvé autá by mali vyjsť zo závodu v roku 2019. V prvej fáze by sa malo ročne vyrábať 150-tisíc áut.

Tento počet sa môže v budúcnosti navýšiť až na 300-tisíc automobilov ročne.

Najvýraznejšia zmena je pri výpočte parkovacích miest.

V prvej fáze, teda vo fáze spustenia výstavby priemyselného parku sa rátalo, že v blízkosti automobilky bude stáť 440 áut. Povinne posudzovať životné prostredie sa má vtedy, keď je viac ako 500 parkovacích miest. Aj preto pri výstavbe parku Okresný úrad v Nitre rozhodol, že nie je nevyhnutné posudzovať, či park nebude mať vplyv na životné prostredie. Posudzovanie mohlo výstavbu priemyselného parku výrazne oddialiť.

V zámere na výstavbu závodu sa už hovorí o viac ako 4-tisíc parkovacích miestach v blízkosti štvrtej automobilky.

Ducká hovorí, že k tomuto číslu sa prišlo po aktualizácii údajov o pripravovanej výrobe a potvrdení počtu zamestnancov zo strany ohlásených a pripravovaných výrobných prevádzok v území strategického parku.

Jaguar orientačne predpokladá, že naraz nasadí dvetisíc pracovníkov. V závode by celkovo malo pracovať od dvoch do štyritisíc ľudí v trojzmennej prevádzke. 

Jaguar Land Rover na otázky denníka SME do uzávierky neodpovedal.

Robí sa priemyselný park

Aj pre neposúdenie vplyvov na životné prostredie vo februári nitriansky aktivista Roman Cerulík podal žalobu.

Rozhodol sa ju podať ako obyvateľ dotknutého územia a vlastník pozemkov, ktoré sú nielen v strategickom parku, ale aj v okolí. Žalobu podal proti rozhodnutiu nitrianskeho Okresného úradu.

"Pokiaľ viem, súd nevyhovel žiadosti na odklad vykonateľnosti rozhodnutia. S mojím veľkým prekvapením som to zobral na vedomie. Súd o mojej žalobe ešte nerozhodol," vraví Roman Cerulík.

Štát má podporiť automobilku investičnou pomocou vo výške 130 miliónov eur. Táto suma sa postupne navyšuje.

Napríklad zmluva medzi Slovenskom a Jaguarom predpokladá, že automobilka za pozemky zaplatí najmenej 111 miliónov eur. 

Štát zároveň postaví napojenie priemyselného parku na neďalekú rýchlostnú cestu, ako aj urobí protipovodňové opatrenia. Tiež postaví nové cesty v okolí obcí, ktoré pri priemyselnom parku sú.

Peniaze sa majú vrátiť

Peniaze, ktoré dá Slovensko do príchodu štvrtej automobilky, by sa štátu mali vrátiť.

Ešte v decembri vládny Inštitút finančnej politiky urobil odhad, že iba v období počas výstavby závodu sa príjmy z výberu daní zvýšia o 0,2 percenta HDP, teda asi o 150 miliónov eur.

Jaguar predpokladá, že bude vyrábať od 150-tisíc do 300-tisíc áut ročne.

Vládni analytici predpokladajú, že vďaka Jaguaru sa ekonomika Slovenska posilní do roku 2020 o 2,5 percenta HDP, teda o 1,9 miliardy eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...