Janiš: Postup v mýte je utajený

Tender na mýtny systém sprevádzajú odvolania a pochybnosti o jeho priebehu. Opozičný poslanec Janiš hovorí o zahmlievaní zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá má zo zákona nárok mlčať do konca súťaže.

Poslanec za SDKÚ kritizuje netransparentnosť tendra na elektronické mýto

Bratislava - Ani včera nebolo jasné, kto vyhral tender na elektronické mýto. Momentálne sa Národná diaľničná spoločnosť zaoberá odvolaniami troch vyradených účastníkov súťaže ­­o 20 –miliardovú zákazku. Ako sa rozhodne, má im dať vedieť do tohto piatka. Štvrtému uchádzačovi zatiaľ nedoručila nič. Poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš preto hovorí o zahmlievaní.

Janiš: Ide o miliardy

V tendri ide podľa Janiša o šesť miliárd korún. Taký je totiž rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou na mýtny systém. S cenovo najdrahším variantom prišlo fran­cúzsko–slovenské konzorcium SanToll. Ani v pondelok nedostalo žiadne rozhodnutie od Národnej diaľničnej. Janiš to vysvetľuje tým, že štátna spoločnosť vyčkávala.

„Čakali, ako zareaguje opozícia, médiá a iní. Keby okolo toho bolo ticho, možno by už s Francúzmi podpísali zmluvu,“ reagoval na postup Národnej diaľničnej spoločnosti Janiš.

„Bežná prax pri takýchto veľkých tendroch, ak sa chceme vyhnúť akýmkoľvek podozreniam, je taká, že sa urobí maximálne transparentne,“ dodal.

V praxi to má vyzerať tak, že sú známe súťažné podklady i členovia hodnotiacej komisie. To, že v prípade mýtneho tendra nie je známe, kto ponuky hodnotí, považuje za zvláštne aj Peter Newole z taliansko–rakús­keho konzorcia Slovakpass, ktoré prišlo do súťaže s cenovo najvýhodnejšou ponukou.

„Je to veľmi čudné, pretože ľudia, ktorí o ponukách rozhodujú, by mali byť známi. V tomto prípade však nikto nevie, kto hovorí to, čo sme dostali v oznámení o vyradení,“ povedal. Za neobvyklé považuje aj to, že členom štvrtého a údajne víťazného konzorcia SanToll je aj bratislavská akciovka Ibertax.

Kto je Ibertax

„V žiadnom tendri na svete sa o taký projekt neuchádza neznáma firma,“ povedal Newole. Ibertax sa na jeho adrese nepodarilo nájsť ani nám. Podľa hovorkyne konzorcia SanToll Veroniky Čukášovej je Ibertax účelovo vytvorená spoločnosť.

„Vznikla pre prípadný vstup equity partnera, ktorý by sa podieľal na financovaní takého náročného projektu, ako je zavedenie mýta,“ povedala. V kuloároch sa hovorí, že za Ibertaxom môžu stáť slovenské finančné skupiny. Penta aj J&T to však odmietli.

Ako dopadol SanToll v hodnotení, bude podľa Newoleho zo Slovakpassu zrejme známe až potom, čo Národná diaľničná spoločnosť zanalyzuje odvolania ostatných účastníkov súťaže. „Až po rozhodnutí, kto z nich sa vráti do tendra, môže štátna spoločnosť uzavrieť hodnotenie a informovať víťaza,“ povedal.


Štátna spoločnosť o tendri zatiaľ nepodáva informácie. Rozhodla sa totiž využiť možnosť, ktorú na to má zo zákona. Súťaž preto nekomentuje ani ministerstvo dopravy.

Mýtny systém mal pôvodne na Slovensku fungovať od začiatku budúceho roka. Samotná súťaž však trvá dlhšie, než ministerstvo predpokladalo. Tretie pokračovanie dvakrát zrušeného tendra by malo skončiť v júni. Vtedy sa totiž ráta s uzatvorením zmluvy s víťazom. Ten potom postaví mýtny systém a bude vyberať mýto od autobusov a nákladných vozidiel nad tri a pol tony.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...