Predseda parlamentného poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislav Janiš sa obáva sledovania občanov, vlastníkov áut, súkromnou spoločnosťou cez mýto.
"Budeme sledovaní súkromnou spoločnosťou, ktorú nevieme kto vlastí a vieme iba to, že za ňou stoja schránkové firmy s kontami na Cypre," vyhlásil v utorok Janiš. Zároveň upozornil, že spoločnosť SkyToll podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho má pripraviť aj mýto pre osobné autá. "Táto súkromná spoločnosť bude mať v databáze osobné údaje miliónov občanov Slovenska. Bude vedieť, kde sa pohybujú ich osobné autá, kde kedy boli, koľko a kde sa zdržali, teda všetko," zdôraznil Janiš.
Janiš zároveň upozornil, že spoločnosť SkyToll má už dnes k dispozícii v systéme kompletné údaje o všetkých autodopravcoch. Teda IČO, DIČ, sídlo, účty, banky, počet a typ vozidiel s ŠPZ, emisnú triedu auta a ich vek. Zároveň má osobné údaje o autodopravcoch, ktorí za spoločnosť podpisujú dokumenty. To znamená dátum narodenia, číslo občianskeho preukazu, adresu.
SkyToll má aj denné trasy jednotlivých áut a koľko kto platí za mýto. Podľa Janiša sa však v podmienečnom potvrdení projektu mýta uvádzajú viaceré nedostatky aj v bezpečnostnom teste systému.
"V systéme mýta sú vady a nedostatky v ochrane dát pred zneužitím, v ochrane dát pred nedovoleným prístupom a sprístupnením ako aj pred akýmikoľvek inými neprípustnými formami spracúvania. Mýto závažným spôsobom ohrozuje súkromie občanov a čo je ešte horšie, toto súkromie ohrozuje konzorcium, za ktorým stoja tajomné schránkové firmy s kontami na Cypre," vyhlásil Janiš. Ten považuje za veľmi nebezpečné pre všetkých autodopravcov, ktorí sú zapojení do platieb mýta, že s ich obchodnými a s osobnými údajmi sa dá účelovo narábať.
Dopravcovia sú podľa Janiša každú sekundu sledovaní a monitorovaní GPS systémom pre mýto. S dátami o ich akomkoľvek pohybe pracuje súkromná spoločnosť SkyToll a s týmito dátami sa podľa Janiša narába veľmi zvláštnym spôsobom. Vyplýva to podľa neho z poslaneckého prieskumu. "Stačila jedna požiadavka na riaditeľa SkyToll, aby zistil koľko mýta platí jedna súkromná firma a po jeho telefonáte bola informácia na stole. Prakticky na počkanie," upozornil Janiš. Na základe tohto podľa neho môže tvrdiť, že dáta o slovenských autodopravcoch, dáta o ich pohybe, či dokonca o ich platbách, nie sú bezpečne chránené pred zneužitím neoprávnenou osobou.
Janiš vyzval Národnú diaľničnú spoločnosť, aby zverejnila bezpečnostný projekt k mýtu na internete. Zároveň vyzval premiéra Roberta Fica, aby zverejnil, kto stojí za SkyToll, ktoré osoby a ktoré podnikateľské skupiny, teda kto môže mať prístup k citlivým osobným a obchodným údajom. Premiéra vyzval aj na zverejnenie projektu elektronického mýta. "O slobodu, o ktorú sme pred 20 rokmi bojovali, nás Robert Fico postupne pripravuje," konštatoval Janiš.
2002/428 Zákon o ochrane osobných údajov
SDKÚ: Mýto má ďalšie nedostatky, súkromie ľudí je ohrozené
Mýto mení cestovné v autobusoch ako na hojdačke
Informácie o mýte pre poslancov považuje Únia dopravcov za zneužitie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.