Jarovcami prechádza diaľnica D2, za jej používanie musia obyvatelia mestskej časti platiť. Samospráva opakovane žiadala Národnú diaľničnú spoločnosť, aby spoplatnenie zrušila, odporučili ich však na ďalšie inštitúcie.
Nový územný plán tu umožní postaviť aj vyššiu budovu. Ak ju obkolesí nízka zástavba, ide o priemer podlaží
Jarovce sú jedinou mestskou časťou, ktorá je správcom cintorína na svojom území. Žiadosť mestskej časti o zverenie cintorína odobrilo zastupiteľstvo mesta v roku 1993. Foto: FOTO SME – MILAN DAVID
Jarovčania by radi zachovali pôvodný ráz výstavby. Sťažiť to však môže priemerná podlažnosť, ktorú určuje nový územný plán. Samospráva by v ňom chcela upraviť aj využitie územia podľa prognóz, ktoré rátali s nižším nárastom obyvateľstva.
Jarovce sa dlhodobo snažili presadiť svoje pripomienky k novému územnému plánu, no mesto akceptovalo len jednu z nich. Problémom je tiež, že Jarovčania ako jediní v Bratislave platia za používanie diaľnice. Ide o úsek diaľnice D2, ktorá prechádza ich územím. Vyriešiť tiež musia nevysporiadané vlastnícke vzťahy pod pozemkami, ktoré boli ešte za socializmu zastavané.
Mestská časť by chcela na svojom území zachovať pôvodný vidiecky ráz obce – málopodlažnú zástavbu. Nový územný plán však teoreticky umožní postaviť aj vyššiu budovu, ktorú by obklopovali viaceré nízke stavby.
Na zmiešanom území bývania a občianskej vybavenosti totiž určuje priemernú podlažnosť. Znamenalo by to postaviť taký počet nízkych budov, ktoré by spolu s vyššou stavbou vytvorili požadovaný priemer podlaží. Jarovce žiadali stanoviť v pláne jednoznačné výškové limity, malo ísť o maximálne dvojpodlažné domy s podkrovím.
Plán rozvoja obce rátal s tým, že do roku 2030 bude v Jarovciach asi 5500 obyvateľov, podľa najnovšej prognózy je to už vyše 12-tisíc. Zastupiteľstvo sa musí vysporiadavať s tlakmi investorov na zástavbu. Poslanci napríklad neodsúhlasili odpredaj objektu, namiesto ktorého malo vzniknúť polyfunkčné centrum, ani výstavbu viacpodlažných domov.
Zo 17 pripomienok do územného plánu prešiel len jeden návrh. Jarovce sa snažili presadiť aj prepracovanie funkčného využitia územia tak, aby zodpovedalo pôvodným prognózam nárastu obyvateľov. Pripomienkovali trasovanie nultého okruhu. Požadovali jeho presmerovanie do dostatočnej vzdialenosti od plánovanej zástavby tak, aby sa minimalizoval negatívny vplyv dopravy na mestskú časť.
Jarovcami prechádza diaľnica D2, za jej používanie musia obyvatelia mestskej časti platiť. Samospráva opakovane žiadala Národnú diaľničnú spoločnosť, aby spoplatnenie zrušila, odporučili ich však na ďalšie inštitúcie. Hovorca NDS Marcel Jánošík povedal, že o spoplatnení rozhoduje ministerstvo dopravy.
Donedávna boli problémy aj s otvorením príjazdu na diaľnicu z Jaroviec. Bol vybudovaný, ale jeho odovzdanie do užívania dlho meškalo.
Okrem týchto problémov Jarovce teraz riešia výstavbu chodníkov vo svojom centre. Zaoberať sa musia aj nevysporiadanými pozemkami, ktoré boli ešte za socializmu zastavané. Patria k nim napríklad tie pod základnou a materskou školou.
Počet obyvateľov....................................................................1 300
Starosta ....................................................................Pavel Škodler
Počet poslancov.......................................................................... 12
Rozloha............................................................................21,4 km
Jarovce sa nachádzajú medzi Rusovcami a Petržalkou v blízkosti štátnej hranice s Rakúskom.
Územie Jaroviec bolo pravdepodobne osídlené najmä v rímskej dobe, keď susedné Rusovce – antická Gerulata – boli významným článkom v komplexe pevností pohraničnej oblasti severných provincií Rímskej ríše. Zemepisnou polohou Jarovce spolu s Rusovcami a Čunovom nepatrili do Bratislavskej stolice, ale do Zadunajska, kde zohrávali dôležitú úlohu pri obrane štátu.
Najstaršia písomná zmienka o obci je z roku 1208. V listine spomenutá dedina Ban sa nachádza v priestore dnešných Jaroviec, čo dokazujú aj posledné archeologické nálezy z miestneho cintorína. Zdá sa, že obec Ban v 15. storočí zanikla. Spôsobila to veľká morová epidémia v západnom Zadunajsku v rokoch 1409 a 1410, ako aj boje medzi Matejom Korvínom a nemeckým cisárom Fridrichom III. práve v tomto priestore.
Dnešné Jarovce vznikli v prvej polovici 16. storočia. Obec založili Chorváti, aj ju nazvali Chorvátskou Vsou – Horváth falu. Zaužívané bolo aj nemecké pomenovanie Kroatisch Jahrendorf, pretože obec od svojho vzniku bola súčasťou Kopčianskeho panstva - Rakúska.
Po prvej svetovej vojne Jarovce pripadli Maďarsku. K Československu boli pripojené 15. októbra 1947. V rokoch 1947 až 1950 administratívne patrili k miestnej správnej komisii v Rusovciach. Od roku 1950 patrili Jarovce do okresu Bratislava-vidiek. Od 1. januára 1972 sa stali súčasťou Bratislavy.
Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.
Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.
Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.
Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.
V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...