Je možné porušovať vo verejnom záujme súkromné vlastníctvo?

04. 10. 2007

Vláda nedávno schválila návrh zákona, v súlade s ktorým bude možné stavať diaľnice aj na pozemkoch, ktoré ešte neboli vyvlastnené. Kabinet tým chce výrazne urýchliť meškajúcu výstavbu diaľnic. Problém je však v tom, že navrhovaná legislatívna úprava môže byť v rozpore s viacerými zákonmi, vrátane ústavy

Ak totiž novelu schváli aj parlament, štát už nebude musieť čakať na súhlas vlastníka pozemku a jednoducho začne stavať aj proti jeho vôli. Doklad o vyvlastnení stačí predložiť až pri kolaudácii diaľnice. Majiteľovi ostane už len jedna možnosť obrany proti záujmom štátu – podanie na súd.

Teda, aby bolo jasné – nikomu nehrozí, že sa jedného rána úplne nečakane zobudí na vrčanie buldozérov vo vlastnej záhrade. Štát sa bude chcieť s každým majiteľom pozemku najprv podobrotky dohodnúť. Ak však vlastník nepristúpi na podmienky druhej strany, dostane sa do situácie, že s pozemkom, ktorý je de iure ešte stále jeho, začne nakladať niekto cudzí.

Vláda si od tohto kroku sľubuje urýchlenie výstavby diaľnice, ktorá by mala do roku 2012 (prípadne 2010, ktorý sa spomína v ambicióznejších vyhláseniach) prepojiť dve najväčšie slovenské mestá. Pravdou je, že výstavba slovenských diaľníc sa neúmerne vlečie. Čas, za ktorý stihnú v Chorvátsku vybudovať niekoľko stoviek kilometrov novej pobrežnej diaľnice, na Slovensku niekedy nestačí ani na vybudovanie 13 kilometrového úseku.

Pohľad úradov je teda jasný – ak by malo niekoľko jednotlivcov zabrzdiť a ešte viac predražiť životne dôležitý projekt, do ktorého štát investoval už niekoľko desiatok miliárd korún, v rámci princípu menšieho zla bude jednoduchšie pozemok im vyvlastniť. Nikto ich samozrejme o majetky nepripraví – štát ponúka sumu zodpovedajúcu trhovej cene za podobný typ nehnuteľnosti v podobnej lokalite.

Žijeme však v trhovom hospodárstve. Ak niekto prejaví záujem o môj majetok či službu, v normálnej demokratickej spoločnosti má v podstate dve možnosti: buď sa so mnou dohodne na cene, ktorá bude vyhovovať obom stranám alebo dá ruky preč a začne hľadať inde. A čo je vlastne vyšším verejným záujmom? Prepojiť východ a západ krajiny alebo poskytnúť občanom istotu, že ich rodná zem nikdy „neodbremení“ od vlastného majetku?

O zákone sa bude ešte hlasovať v parlamente. Vládna koalícia, ktorá disponuje pohodlnou väčšinou, dala najavo, že novelu podporí. Možno pritom nenarazí ani na vážnejší odpor opozície. Veď ani predošlá vláda sa k majiteľom pozemkov pre budúcu automobilku KIA Motors neprávala práve dvakrát ústretovo.

K akému riešeniu sa prikláňate vy? Mal by štát urobiť krátky proces s jednotlivcami, ktorí zbytočne zdržiavajú a predražujú kľúčové projekty na rozvoj celej krajiny? Alebo nevidíte dôvod, prečo by sa ľudia v trhovom hospodárstve nemali správať trhovo?

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.