Vláda nedávno schválila návrh zákona, v súlade s ktorým bude možné stavať diaľnice aj na pozemkoch, ktoré ešte neboli vyvlastnené. Kabinet tým chce výrazne urýchliť meškajúcu výstavbu diaľnic. Problém je však v tom, že navrhovaná legislatívna úprava môže byť v rozpore s viacerými zákonmi, vrátane ústavy
Ak totiž novelu schváli aj parlament, štát už nebude musieť čakať na súhlas vlastníka pozemku a jednoducho začne stavať aj proti jeho vôli. Doklad o vyvlastnení stačí predložiť až pri kolaudácii diaľnice. Majiteľovi ostane už len jedna možnosť obrany proti záujmom štátu – podanie na súd.
Teda, aby bolo jasné – nikomu nehrozí, že sa jedného rána úplne nečakane zobudí na vrčanie buldozérov vo vlastnej záhrade. Štát sa bude chcieť s každým majiteľom pozemku najprv podobrotky dohodnúť. Ak však vlastník nepristúpi na podmienky druhej strany, dostane sa do situácie, že s pozemkom, ktorý je de iure ešte stále jeho, začne nakladať niekto cudzí.
Vláda si od tohto kroku sľubuje urýchlenie výstavby diaľnice, ktorá by mala do roku 2012 (prípadne 2010, ktorý sa spomína v ambicióznejších vyhláseniach) prepojiť dve najväčšie slovenské mestá. Pravdou je, že výstavba slovenských diaľníc sa neúmerne vlečie. Čas, za ktorý stihnú v Chorvátsku vybudovať niekoľko stoviek kilometrov novej pobrežnej diaľnice, na Slovensku niekedy nestačí ani na vybudovanie 13 kilometrového úseku.
Pohľad úradov je teda jasný – ak by malo niekoľko jednotlivcov zabrzdiť a ešte viac predražiť životne dôležitý projekt, do ktorého štát investoval už niekoľko desiatok miliárd korún, v rámci princípu menšieho zla bude jednoduchšie pozemok im vyvlastniť. Nikto ich samozrejme o majetky nepripraví – štát ponúka sumu zodpovedajúcu trhovej cene za podobný typ nehnuteľnosti v podobnej lokalite.
Žijeme však v trhovom hospodárstve. Ak niekto prejaví záujem o môj majetok či službu, v normálnej demokratickej spoločnosti má v podstate dve možnosti: buď sa so mnou dohodne na cene, ktorá bude vyhovovať obom stranám alebo dá ruky preč a začne hľadať inde. A čo je vlastne vyšším verejným záujmom? Prepojiť východ a západ krajiny alebo poskytnúť občanom istotu, že ich rodná zem nikdy „neodbremení“ od vlastného majetku?
O zákone sa bude ešte hlasovať v parlamente. Vládna koalícia, ktorá disponuje pohodlnou väčšinou, dala najavo, že novelu podporí. Možno pritom nenarazí ani na vážnejší odpor opozície. Veď ani predošlá vláda sa k majiteľom pozemkov pre budúcu automobilku KIA Motors neprávala práve dvakrát ústretovo.
K akému riešeniu sa prikláňate vy? Mal by štát urobiť krátky proces s jednotlivcami, ktorí zbytočne zdržiavajú a predražujú kľúčové projekty na rozvoj celej krajiny? Alebo nevidíte dôvod, prečo by sa ľudia v trhovom hospodárstve nemali správať trhovo?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.