O obchvate Bratislavy sa v poslednej dobre hovorí viac v negatívach než pozitívach. V médiách sa objavujú tvrdenia, že obchvat Bratislavy netreba a sú návrhy aby financie naň sa použili na dotáciu MHD, alebo obdobným účelom.
Tieto hlasy sa veľmi podobajú na obdobie po 17. novembri 1989 a obzvlášť po roku 1998 kedy sa v médiách hovorilo, že Slovensko diaľnice nepotrebuje lebo ich využívajú len bohatí a nech sa peniaze použijú na dotáciu MHD.
Z dôvodu aby sa nespravili rovnaké chyby ako v minulosti chcem niektoré veci vysvetliť.
Obchvat Bratislavy je diaľnica D4, od hraničného priechodu s Rakúskom cez križovatku D4/D2 neďaleko maďarských hraníc, cez most ponad Dunaj ku križovatke D4/D1 a pokračuje tunelom popod Karpaty ku križovatke D4/D1 pri Stupave a ďalej k ešte neexistujúcemu diaľničnému prechodu do Rakúska s dlhodobou víziou dobudovania okruhu na Rakúskej strane, ktorý by spájal oba hraničné priechody.
Stavebne je možné obchvat rozdeliť na dva samostatné stavebné úseky a to úsek s mostom cez Dunaj a úsek s tunelom popod Karpaty. Na úsek cez Rakúsko môžeme pri hroziacom rozpade Šengenského priestoru na veľa rokov zabudnúť.
Z uvedeného je zrejmé, že diaľnica D4 sa stane spojnicou všetkých vstupných brán do Bratislavy a budú naň priamo napojené všetky hlavné prístupové komunikácie zo všetkých strán mesta ako D1, D2, R7 a aj plánovaná paralelná diaľnica k D1 spájajúca Bratislavu priamo s R1 a nepriamo aj komunikácie nižšej triedy ako napríklad cesta na Senec, Pezinok, Stupavu.
Z dopravného hľadiska má obchvat viacero úloh, ktoré spoločne sa dajú pomenovať ako vybudovanie dopravných trás cez Bratislavu inak ako cez stred mesta. Prínos je možné konkretizovať nasledovne:
Obchvat Bratislavy priamo nerieši a nevyrieši vnútro mestskú dopravu. Je pravda, že jej výrazne pomôže odľahčeným dopravy a záložnými trasami, ale to neznamená, že keď sa postaví obchvat, tak Bratislava už niky viac nebude potrebovať investície do dopravy. Nereálne očakávania sú najmä:
Naďalej tvrdím to čo som tvrdil aj v predchádzajúcich rokoch, že obchvat Bratislavy tu mal byť už dávno.
Autor pracuje v oblasti informačných technológií a elektroniky. Rád jazdí autom a venuje sa analýzam v doprave, najmä z pohľadu plynulosti a bezpečnosti.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnica D4, nultý obchvat Bratislavy - mapa
Most Lafranconi nikto neopravuje, tvrdí Hlina
Víťaz tendra pre bratislavský obchvat by mal byť známy do konca roka
Analytici: Nový obchvat Bratislavy môže byť predražený o miliardu
Aj váš pozemok je ohrozený! Začnite sa brániť!
Pribudne nových 56 km diaľnic. Problém bude stále pod Strečnom
Ochranári a štát sa dohodli: Obchvat Bratislavy zasiahne aj chránené územia
Nultý okruh Bratislavy je projekt vyššieho verejného záujmu
Podľa ochranárov je nultý okruh Bratislavy prijateľným kompromisom
Obchvat Bratislavy presťahuje vtáky aj les
U Vážneho sfalšovali analýzu, podvod s PPP nepotrestajú
Do ceny za obchvat Bratislavy by mohol štátu hovoriť jeden záujemca
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.