Od jesene minulého roka, stále zaznievajú názory, že DPMP, a. s. nie je tak efektívny, ako by mal byť. Skúsme sa na to pozrieť cez objektívne veličiny.
Či je akýkoľvek podnik efektívny alebo nie, sa absolútne zmerať nedá. Rezervy sa dajú nájsť takmer vždy a všade. Ide o to, ako ďaleko sme od ideálneho podniku.
Keďže ideálny podnik neexistuje, reálnou možnosťou odmerania efektívnosti podniku je jeho porovnanie s podobnými podnikmi.
Inicioval som preto, aby výkonné vedenie podniku porovnalo významné ekonomické, personálne, výkonové a ďalšie parametre prešovského dopravného podniku s porovnateľnými dopravnými podnikmi v slovenských mestách: Bratislava, Košice, Žilina a Banská Bystrica.
Iné porovnateľné mestá do porovnania zahrnuté neboli, pretože v nich tamojšie podniky vznikli transformáciou z bývalých SAD a dodnes zabezpečujú aj prímestskú dopravu, ktorá funguje na inom princípe.
Preto ekonomické parametre takýchto zmiešaných podnikov nie sú porovnateľne s podnikmi, ktoré sa venujú len miestnej verejnej doprave.
Tieto súkromné podniky ani nie sú ochotné zverejňovať všetky údaje tak, ako mestské dopravné podniky, medzi ktoré patrí aj Dopravný podnik mesta Prešov, a. s., ktorého 100-percentným vlastníkom je Mesto Prešov.
Použité vstupné údaje pochádzajú z ročeniek Združenia prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v mestských aglomeráciách Slovenskej republiky za rok 2009 a 2010.
V nej pre zaujímavosť nájdete údaje aj z menších dopravných podnikov a aj niektoré údaje zo spomínaných bývalých podnikov SAD, dnes už súkromných spoločností. Stránka združenia je: http://www.zdruzeniemhd.sk
V čase písania tohto článku ešte na stránke združenia nebola ročenka za rok 2010, existuje však v tlačenej podobe a z nej sa vychádzalo.
Vytvorený dokument s názorným porovnaním nájdete aj v odkaze na konci tohto textu.
Je myslím zbytočné ho komentovať, čísla a grafy porovnania prešovského dopraveného podniku s inými podnikmi sú samovypovedajúce.
Pochopiteľne, porovanie spokojnosti cestujúcich, porovnanie pokrytia siete, intervaly spojov a podobné kvalitatívne paramere sa z ekonomických veličín nedá. Subjektívny názor na úroveň služieb, ktorú vníma cestujúci si však môže urobiť každý, kto využíval alebo využíva okrem prešovskej MHD aj služby v porovnávaných mestách.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Vyše pol tisíca občanov žiada petíciou linku MHD a vybudovanie obratiska na Terchovskej ulici
Hrozí technickým službám a dopravnému podniku privatizácia?
V cestovných poriadkoch sú vyznačené zastávky, na ktorých je automat na lístky
Viete, prečo sa na Silvestra nedajú kúpiť lístky na MHD v automatoch?
Aký je prijatý rozpočet a čo asi čaká Prešov v roku 2013?
Viete, kedy a kde sa pre vás čistí interiér vozidiel MHD?
Cestovné poriadky na zastávkach MHD by mali byť čitateľnejšie
Desaťpercentné škrtnutie dotácie dopravnému podniku nemusí priniesť rovnakú úsporu
Prešovský dopravný podnik používa elektronické aukcie
Linka číslo 15 je od septembra nízkopodlažná
Zastupiteľstvo zvolilo nominantov do orgánov mestských firiem (správy zo zastupiteľstva)
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...