Je R1 drahý predskokan?

Na otázku, aká výhodná je stavba R1 cez PPP, sa vedie viac diskusií. Odpoveď by mohla dať aj podpísaná zmluva. Nie jej návrh.

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny pred dvomi týždňami zverejnil návrh koncesnej zmluvy na výstavbu rýchlostnej cesty R 1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Teda na druhý balík projektov verejno­súkromného partnerstva (PPP). Urobil tak celkom nečakane. Podľa vlastných slov sa chcel vyhnúť atakom novinárov, ktorým čelila Národná diaľničná spoločnosť za zmluvu s víťazom tendra na elektronické mýto. Ani v tomto prípade neboli zverejnené všetky prílohy.

Zmluvu s víťazom tendra konzorciom Vinci  podpísal minister dopravy v sprievode prezidenta v pondelok.

Zatiaľ sa však ani na internetovej stránke ministerstva dopravy či vládnom webe neobjavila finálna, a teda podpísaná verzia koncesnej zmluvy. Pritom by sa aspoň podľa odporúčaní ministerstva financií mala od návrhu odlišovať.

Koľko platí NDS

  • Stavba kilometra diaľnice stojí od 6,6 milióna eur do 33,2 milióna eur v závislosti od obtiažnosti stavby daného kilometra. Teda od toho, či na úseku je tunel, mostný objekt, alebo si výstavba úseku vyžaduje napríklad prekládky inžinierskych sietí.
  • Cena za údržbu jedného kilometra diaľnice všeobecne je asi 35­tisíc eur za rok.

Minister financií Ján Počiatek totiž odporúčal, aby rezort dopravy zvážil v dodatku ku koncesnej zmluve právo verejného obstarávateľa čiže štátu, žiadať zmenu refinancovania, keby sa zlepšili úverové podmienky na trhu, čím by R 1 zlacnela. Podľa návrhu  nemá štát možnosť aktívne otvoriť zmluvu, ak úrokové sadzby klesnú. Môže tak urobiť len koncesionár, teda konzorcium Vinci.

Či bola požiadavka ministra Počiatka akceptovaná aj konzorciom Vinci a nielen vládou, by sa dalo overiť iba v prípade, ak by ministerstvo dopravy zverejnilo už podpísanú zmluvu.

Čo je čo?

Pečať neúplnosti či nejasnosti nesie aj zvyšok materiálov, ktoré ministerstvo dopravy pred časom zverejnilo. Nie je z nich totiž úplne jasné, za čo a za koľko štát presne zaplatí. Urobiť prepočty výhodnosti je teda ťažké. Navyše, vláda nikdy verejnosti nepredložila model, keby sa do výstavby R 1 zapojili eurofondy.

Minister Vážny stále hovorí, že za výstavbu, prevádzku a údržbu si konzorcium Vinci zapýtalo 1,503 miliardy eur. Ministerstvo financií pri výpočte výhodnosti však vychádza zo sumy 1,354 miliardy eur.

Podľa Irmy Chmelovej z Asociácie PPP  je rozdiel v diskontnej sadzbe. „V súťažných podkladoch sa hovorilo o sadzbe päť percent, ku dňu podania už však bola iná, a preto je počítané so sumou 1,354 miliardy eur," povedala.

Diskontná sadzba sa pritom môže podľa nej meniť každý deň. Takže aj suma, za ktorú Vinci postaví a udrží R 1, sa môže stále meniť.

Drahá či lacná doprava

Podľa výpočtov SME z údajov získaných od Národnej diaľničnej spoločnosti vychádza, že údržba cesty, ako je odpratávanie snehu či maľovanie ležiacich policajtov, by mohlo vyjsť za 30 rokov na 131 miliónov eur.

Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného asi po 25 rokoch bude musieť Vinci spraviť komplexnú rekonštrukciu cesty. „Napríklad rekonštrukcia mosta stojí aj sto percent pôvodných investičných nákladov. Ak teda stavba stála 50 miliónov eur, oprava môže stáť toľko isto," povedal. Podľa neho pri vozovkách to bude o niečo lacnejšie.

Ministerstvo financií ani rezort dopravy nám do uzávierky nevysvetlili, ktorá suma vlastne platí, či 1,5 alebo 1,354 miliardy eur. Štát má jasno v tom, že koncesionárovi zaplatí za 30 rokov 3,46 miliardy eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.