Je to jasne verejný záujem

Dva pohľady na výkup/vyvlastnenie pre Kia

06. 08. 2004

Dovoľte mi zareagovať na "Vyhlásenie skupiny umelcov a intelektuálov k výkupu pozemkov pre KIA" (časti zverejnenej v SME 30. 7.): Do roku 2002 platila Vyhláška 465/91 Zb. v znení Vyhlášky 608/92 a 265/93. Tam sa cena ornej pôdy pohybovala od 0,50 po 12,10 Kčs/m2 podľa bonity. Ešte predtým platila vyhláška, podľa ktorej sa tá istá cena pohybovala v desiatkach halierov. Štát bol vždy povinný vykupovať za vyhláškovú cenu. Preto pre jej nízkosť sa ceny v poslednej vyhláške z roku 2002 podstatne zvýšili na trhovú úroveň, a treba sa tešiť, že oficiálne to vyšlo do 150 Sk/m2.

Treba sa preto opýtať, odkiaľ berie petičný výbor cenu vyše 300 Sk/m2? Tri posudky najpovolanejšej inštitúcie Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline hovoria iné. Spolu s Ústavom súdneho znalectva v Bratislave tieto vyhlášky tvoria (na rozdiel od minulosti, keď ich tvorili právnici), a teda ich i najadekvátnejšie aplikujú. Bolo by však zaujímavé predložiť posudok na vyššiu cenu, porovnať ich a oponentúrou dospieť ku kompromisu (vzorce by mali byť rovnaké, len vložené hodnoty, koeficienty rôzne).

Naša vláda už dávno - v medzištátne dohodnutom termíne - mala začať s vyvlastňovaním a finančnou úhradou. Argumenty ako "či je to verejný záujem", "či je to ústavné", "o tom rozhodne Ústavný súd, prípadne Brusel", sú obyčajnou byrokratickou obštrukciou. Keď niečo slúži na "získanie chleba" pre tritisíc ľudí a ďalších pätnásťtisíc subdodávateľov ako priemyselný park, je to jasne verejný záujem. Verejný záujem nemusí slúžiť 5 miliónom Slovákov či 6 miliardám ľudí na svete. Pri každej stavbe nemocnice alebo školy sa môžem pýtať, prečo sa stavia z mojich daní, keď práve túto ja nikdy nenavštívim. Prečo musia prispievať daňami na diaľnicu ľudia, čo nemajú auto? To je tzv. bezbrehá demokracia.

Čo sa týka argumentu "slúži to ziskom zahraničnej - privátnej firme": Kórejčania nejdú len zachraňovať Slovensko z biedy. Oni sem idú podnikať za účelom zisku - z čoho kvapne i nám. Argument "občania sú nútení prevziať náhradnú pôdu": Len kto chce farmárčiť, dostane pôdu, kto nie, dostane peniaze. Argument "my nie sme proti odpredaju, my len požadujeme vyššiu cenu" znamená, že keby sa predaj neuskutočnil, bolo by to pre dotyčných dokonca nevítané.

Najšpekulatívnejšia je myšlienka cenu stanoviť za stavebný pozemok, a nie za ornú pôdu, ale túto premenu urobí až kupujúci: výstavbu infraštruktúry, zástavbu, atď. Teoreticky by tam Kórejčania mohli pestovať obilie. Dúfajme, že patričný orgán takúto zmenu kultúry a priori neprijme.

V predminulom storočí Česi (asi národ na vyššej etickej úrovni) chceli vybudovať Národné divadlo. Skladali sa po korunkách zo svojho, nie len boháči, ale i tí najchudobnejší, lebo mali národnú hrdosť. Pritom ešte stále nešlo o takú nevyhnutnosť, akou je zamestnanosť. Čo tak tento príklad národu servírovať? Okrem obdivu k pánu ministrovi hospodárstva a primátorovi Žiliny (a ostatným zúčastneným) za vybavenie akcie radím, nech aspoň v ďalšom počkajú, až tento národ vyzrie k väčšej občianskej statočnosti.

IVAN RUPPELDT

bývalý súdny znalec

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Priamo súvisiace články

Čo je verejný záujem 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...