V našich mestách aj obciach platí pravidlo, že komunálne zastupiteľstvo schváli nejaký územný plán a následne sa ten plán cez rôzne cestičky mení, reviduje, dokresľuje, prepisuje. Nie je teda problém postaviť vežu v Auparku, vyrúbať akýkoľvek park (však pozemky sú drahé, však nebudeme nechávať nejaké parky ako Central Park v New Yorku), postaviť neplánovane zo tri-štyri podlažia naviac, "rekonštruovať" úplným zbúraním a pod. Územný plán je teda v skutočnosti skôr návodom na korupciu, spupnosť všemocných komunálnych poslancov a srdečný smiech developerov. Vyvstáva teda otázka - načo nám vlastne je?
Zoberme si situáciu A vychádzajúcu zo súčasného stavu. Nemenované mesto (dosaďte si ľubovoľnú obec na Slovensku) s veľkou pompou schváli nový územný plán. Vedľa chystanej novostavby má byť podľa tohoto plánu pri rieke park a detské ihrisko. Developer A sa teší, byty pôjdu ako teplé rožky, cena bude skvelá, občania si oblížu prsty. Byty sú predané, dom postavený. Developer B vidí, že obchody idú skvele, rozhodne sa preto navštíviť zopár miestnych poslancov, či by sa predsa len s tým parkom nedalo niečo robiť. Park brzdí výstavbu obchodného centra a zopár ďalších bytov. Ihrisko však zostane a to je podstatné! Poslanci zmenia plán, noví obyvatelia bytovky sa jedného dňa zobudia a vidia cez okno veľkú plechovú škatuľu s parkoviskom. Príjazdová cesta je od ruky, treba ušetriť na svetelnej križovatke, detský kútik môže byť aj v nákupnom centre. Detské ihrisko teda potichu zaniká, územný plán sa opäť reviduje. Poslanci prezentujú nové nákupne centrum ako veľký skok pre celú obec, starostovia v okolí závidia a pár frflajúcich občanov z bytovky s malými deťmi spisuje nejaké bezvýznamné petícia. Pokrok sa nedá zastaviť! Starosta má nové auto a niekoľko poslancov ide na drahú zahraničnú dovolenku.
Zoberme si situáciu B, keď neexistuje žiaden územný plán. Developer A chce postaviť bytovku a čo najviac na nej zarobiť (čo je pochopiteľné), nádejných klientov však nemôže opiť rožkom a ukázať im územný plán, ktorý sľubuje park a detské ihrisko. Môže predávať byty sa nízke ceny a kupujúci riskuje, že čochvíľa bude z okna vidieť priamo do okna suseda v bytovke oproti. Developer A tiež môže kupiť väčší pozemok a garantovať, že na tomto pozemku bude detské ihrisko a parčík. Alebo ešte lepšie, každý obyvateľ s drahým bytom kupuje aj časť pozemku pod detským ihriskom resp. parčíkom. Územný plán neexistuje, komunálni poslanci nedostanú nič a starosta nebude mať nové auto. Obyvatelia bytovky budú však výrazne spokojnejší so svojim prostredím.
Druhá situácia je dnes iba čisto hypotetická, myslím si však, že pri súčasných územných plánoch (viď. napr. Ficova akože vinica, kauza Pezinskej skládky, kauza parku v Bardejove alebo "flexibilita" územného plánu Bratislavy), ktoré sú často iba zdrapom papiera, príležitosťou pre kšefty úradníkov a komunálnych poslancov, by neexistencia územného plánu v konečnom dôsledku mohla byť pre obyvateľov výhodnejšia. Nápad na prvý pohľad provokatívny, ale že toto riešenie môže byť veľmi prínosné, hovoria skúsenosti z Veľkej Británie alebo USA. Preto vyvstáva otázka - potrebujeme vôbec územný plán?
Ústavný súd smetiarov neotočil
Hanigovský: Rozšírenie spaľovne územný plán neohrozí
Humenčania sa mobilizujú, odmietajú navrhovaný obchvat mesta
Výstavba Auparku v Košiciach dostala zelenú
Inšpektori: Nevieme, či sa stavia
Bratislavským územným plánom sa zaoberá prokurátor
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.