Je územný plán iba zdrap papiera?

V našich mestách aj obciach platí pravidlo, že komunálne zastupiteľstvo schváli nejaký územný plán a následne sa ten plán cez rôzne cestičky mení, reviduje, dokresľuje, prepisuje. Nie je teda problém postaviť vežu v Auparku, vyrúbať akýkoľvek park (však pozemky sú drahé, však nebudeme nechávať nejaké parky ako Central Park v New Yorku), postaviť neplánovane zo tri-štyri podlažia naviac, "rekonštruovať" úplným zbúraním a pod. Územný plán je teda v skutočnosti skôr návodom na korupciu, spupnosť všemocných komunálnych poslancov a srdečný smiech developerov. Vyvstáva teda otázka - načo nám vlastne je?

Zoberme si situáciu A vychádzajúcu zo súčasného stavu. Nemenované mesto (dosaďte si ľubovoľnú obec na Slovensku) s veľkou pompou schváli nový územný plán. Vedľa chystanej novostavby má byť podľa tohoto plánu pri rieke park a detské ihrisko. Developer A sa teší, byty pôjdu ako teplé rožky, cena bude skvelá, občania si oblížu prsty. Byty sú predané, dom postavený. Developer B vidí, že obchody idú skvele, rozhodne sa preto navštíviť zopár miestnych poslancov, či by sa predsa len s tým parkom nedalo niečo robiť. Park brzdí výstavbu obchodného centra a zopár ďalších bytov. Ihrisko však zostane a to je podstatné! Poslanci zmenia plán, noví obyvatelia bytovky sa jedného dňa zobudia a vidia cez okno veľkú plechovú škatuľu s parkoviskom. Príjazdová cesta je od ruky, treba ušetriť na svetelnej križovatke, detský kútik môže byť aj v nákupnom centre. Detské ihrisko teda potichu zaniká, územný plán sa opäť reviduje. Poslanci prezentujú nové nákupne centrum ako veľký skok pre celú obec, starostovia v okolí závidia a pár frflajúcich občanov z bytovky s malými deťmi spisuje nejaké bezvýznamné petícia. Pokrok sa nedá zastaviť! Starosta má nové auto a niekoľko poslancov ide na drahú zahraničnú dovolenku.

Zoberme si situáciu B, keď neexistuje žiaden územný plán. Developer A chce postaviť bytovku a čo najviac na nej zarobiť (čo je pochopiteľné), nádejných klientov však nemôže opiť rožkom a ukázať im územný plán, ktorý sľubuje park a detské ihrisko. Môže predávať byty sa nízke ceny a kupujúci riskuje, že čochvíľa bude z okna vidieť priamo do okna suseda v bytovke oproti. Developer A tiež môže kupiť väčší pozemok a garantovať, že na tomto pozemku bude detské ihrisko a parčík.  Alebo ešte lepšie, každý obyvateľ s drahým bytom kupuje aj časť pozemku pod detským ihriskom resp. parčíkom. Územný plán neexistuje, komunálni poslanci nedostanú nič a starosta nebude mať nové auto. Obyvatelia bytovky budú však výrazne spokojnejší so svojim prostredím.

Druhá situácia je dnes iba čisto hypotetická, myslím si však, že pri súčasných územných plánoch (viď.  napr. Ficova akože vinica, kauza Pezinskej skládky, kauza parku v Bardejove alebo "flexibilita" územného plánu Bratislavy), ktoré sú často iba zdrapom papiera, príležitosťou pre kšefty úradníkov a komunálnych poslancov, by neexistencia územného plánu v konečnom dôsledku mohla byť pre obyvateľov výhodnejšia. Nápad na prvý pohľad provokatívny, ale že toto riešenie môže byť veľmi prínosné, hovoria skúsenosti z Veľkej Británie alebo USA. Preto vyvstáva otázka - potrebujeme vôbec územný plán?

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...