Kto vstúpi do akciovky Ibertax a bude sa tak priamo podieľať na zákazke v hodnote vyše 850 miliónov eur, stále nie je jasné. J&T tvrdí, že ich finančná skupina to nebude. Podľa opozície stojí za predraženým mýtnym tendrom práve J&T.
Podľa zápisníc z valného zhromaždenia vlastnia Ibertax dve cyperské firmy. Ich riaditeľka v roku 2007 splnomocnila manažérov z J&T na správu firmy.
Podľa J&T nemala finančná skupina na Ibertax väzby už pred vyhlásením tendra.
Ibertax vyhral spoločne so SanTollom tender na mýto.
Zrejme stále hľadá partnera, ktorý by do firmy vstúpil.
Podiel Ibertaxu vo víťaznom konzorciu nie je známy.
Bratislava - Obchod v hodnote 852 miliónov eur (25,669 miliardy korún). Takú má cenu najväčší tender v histórii Slovenska o výstavbu, prevádzku a údržbu elektronického systému výberu mýta. Ten je jedinečný nielen svojou hodnotou, ale aj tým, že sa v súťaži oň napokon ani nesúťažilo. Troch lacnejších uchádzačov o zákazku totiž z tendra Národná diaľničná spoločnosť vylúčila.
Napriek tomu, že podľa podmienok tendra mala o víťazovi rozhodnúť najmä cena, vyhrala najdrahšia ponuka. Od najlacnejšej verzie mýta ju delí zhruba 200 miliónov eur (približne 6,6 miliardy korún).
Kto zákazku získal, však stále nie je celkom jasné. Víťaznú spoločnosť SkyToll totiž tvorí francúzska firma Sanef, ale aj neznáma bratislavská akciovka Ibertax, ktorá stále čaká na vstup partnera. O tom, že by sa na mýte chcela podieľať, hovorí už dlhšie finančná skupina J&T, ktorej sa podarilo uzatvoriť zmluvu na financovanie mýta. Prinajmenšom v minulosti však bola prepojená aj s Ibertaxom.
Podľa zápisníc z valného zhromaždenia Ibertaxu sú totiž jeho majiteľmi dve cyperské firmy. Ich riaditeľka v auguste 2007 splnomocnila manažérov z J&T na správu firmy. Podľa vyjadrení hovorcu J&T Maroša Sýkoru Ibertax nebol v správe finančnej skupiny už pred vyhlásením tendra. Vstúpiť do Ibertaxu však J&T neplánuje. „O tejto možnosti sa nerokuje," povedal Sýkora.
S kým teda Ibertax rokuje a ako ďaleko pokročil, sa nám včera nepodarilo zistiť.
Zástupcovia SkyTollu sa však zhodnú s J&T: „Medzi spoločnosťou SkyToll a skupinou J&T prebiehajú rokovania výhradne o financovaní projektu elektronického výberu mýta v Slovenskej republike," povedal Boris Miškovič zo SkyTollu.
Výsledkom je podľa Sýkoru rámcová zmluva o poskytnutí financovania. „Konkrétne podmienky budú predmetom ďalších zmlúv, o ktorých sa rokuje a závisia aj od výsledkov rokovaní spoločnosti SkyToll s ďalšími potenciálnymi partnermi," povedal Sýkora.
Takýmto potenciálnym partnerom by mohla byť Komerční banka Bratislava. Podobne ako J&T banka totiž poskytla SkyTollu bankovú garanciu, ktorú od nich žiadala Národná diaľničná spoločnosť.
V hre by však mala byť ešte jedna banka. „Posledná z trojice bánk nedala súhlas na zverejnenie svojho mena," povedal Miškovič.
O tom, že J&T by projekt chcelo financovať a nie vstúpiť priamo do Ibertaxu, môže svedčiť aj to, že finančná skupina nevyužila služby lobistov, ako to robieva podľa vyjadrení jedného z jej partnerov Patrika Tkáča.
„Nešlo o náš projekt," zdôvodnil Sýkora. Skupina čakala až do konca tendra, aby vstúpila do rokovaní. O tom, že jej na víťazstve SkyTollu záležalo, však svedčí niekoľko neformálnych iniciatív z jej prostredia smerom k médiám.
Opozičný poslanec Stanislav Janiš z SDKÚ je presvedčený, že J&T nečakalo na vyhlásenie víťaza, ale že bolo v projekte prítomné aj predtým. „Kruh sa uzatvára a víťaz tendra, SkyToll, je spojený s touto finančnou skupinou.
Financovanie zákazky ide tiež cez túto skupinu," povedal Janiš. J&T tak podľa neho mohlo vlastne požičať samo sebe a práve cena pôžičky môže vysvetliť predraženie o 200 miliónov eur.
Premiérovi Robertovi Ficovi sa okolnosti tendra ani napriek poslednému kroku J&T a jeho predchádzajúcich väzieb na Ibertax nezdajú podozrivé. Podľa svojho hovorcu Braňa Ondruša „predseda vlády dôveruje záverom Úradu pre verejné obstarávanie, vedenie ktorého má plne v rukách pravicová opozícia, a ktorý na základe dôkladného preverovania potvrdil, že nedošlo k žiadnemu porušeniu zákona".
Čo si o účasti J&T v mýte myslí minister dopravy Ľubomír Vážny, sme sa včera nedozvedeli. Rovnako ako Národná diaľničná spoločnosť totiž nereagoval pre krátkosť času.
J&T požičia peniaze na výstavbu mýta
Kto je za akciovkou Ibertax, ktorá môže získať najväčšiu vládnu zákazku? Štát mlčí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.