J&T sa dostáva čoraz hlbšie do mýta

Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou v mýtnom tendri je 200 miliónov eur. Vyhral najdrahší. Vyše rok po súťaži sa spojil s J&T, ktorá dlho rokovania popierala.

J&T v mýte

  • „Veľmi radi by sme sa do toho zapojili. Žiaľ, realita je iná," povedal hovorca J&T Maroš Sýkora koncom mája minulého roka.
  • V apríli sa finančníci dohodli s víťazom tendra, že sa budú podieľať na financovaní projektu.
  • Pred pár dňami nadobudlo J&T 10 percent v záhadnej firme Ibertax s cyperskými vlastníkmi.

Bratislava - S mýtom nemáme nič spoločné, tvrdil hovorca J&T Maroš Sýkora zhruba pred rokom, keď najväčší tender v histórii Slovenska vyhral najdrahší súťažiaci. Odvtedy sa vzťah finančnej skupiny k lukratívnej zákazke zmenil. V apríli už mala uzatvorenú rámcovú zmluvu na spolufinancovanie projektu a nedávno sa jej podarilo priamo vstúpiť do spoločnosti Ibertax, ktorý je súčasťou víťazného konzorcia v mýtnom tendri. Konzorcium vedie francúzska firma Sanef.

J&T ešte v apríli tvrdila, že o vstupe do Ibertaxu sa nerokuje. Zmenila J&T postoj k mýtnej zákazke? „Odjakživa sme hovorili, že by sme v tom obchode chceli byť, ale nie sme," pripomenul hovorca J&T Maroš Sýkora. Nadobudnutie 10­percentného podielu v spoločnosti vytvorenej len na vstup investora je tak asi pre finančníkov dobrou správou.

Najväčší tender v histórii Slovenska

Celý projekt má hodnotu zhruba 850 miliónov eur (takmer 26 miliárd korún). Mýto však mohlo stáť aj o vyše 200 miliónov eur menej - keby v súťaži vyhrala najlacnejšia ponuka, s ktorou prišiel taliansko­rakúsky Slovakpass. Ani ďalšie dve ponuky - od rakúskeho Kapschu a slovensko­švajčiarskeho Tossy - však neboli vyššie ako víťazná. No lacnejších Národná diaľničná spoločnosť z tendra vyradila. Jediný v „súťaži" tak zostal SanToll/Ibertax.

Mýtny tender

  • Prihlásili sa štyria uchádzači. Národná diaľničná troch lacnejších vyradila.
  • Najlacnejšiu ponuku dal Slovakpass: 630 miliónov eur.
  • Najdrahšiu SanToll/Ibertax: 852 miliónov eur.
  • Rozdiel: vyše 200 miliónov eur
  • Vyradení uchádzači sa obrátili na súd, zatiaľ neúspešne.
  • Vo veci mýta koná Európska komisia.

Koncom mája bolo jasné, že J&T  prinajmenšom v minulosti bola prepojená na Ibertax. Svedčia o tom zápisnice z valného zhromaždenia firmy. Ibertax podľa nich vlastnia dve cyperské firmy, ktoré na správu Ibertaxu splnomocnili manažérov z J&T. Sýkora vtedy tvrdil, že v čase, keď bol vyhlásený tender, J&T už firmu nespravovala.

„Niekedy v roku 2007 zrejme pravdepodobne naše administrátorky na základe splnomocnenia zastupovali klienta pri niektorých úkonoch súvisiacich s Ibertaxom. Je to bežné. Takýchto spoločností spravujeme stovky a investičné banky vo svete takýchto firiem spravujú tisícky," povedal Sýkora.

Zoznam navrhovaných subdodávateľov, ktorý predložil SanToll/Ibertax v súťažnej ponuke, obsahuje firmy, ktoré sú často spájané s J&T. Ako prvá v zozname je firma Tri R, ktorá sa od mája 2008 volá Towercom. Sú to pôvodne Rádiokomunikácie.

Teraz Towercom vyhral súťaž na prevádzku digitálneho vysielania. O jej prepojení s finančníkmi hovoril viackrát  bývalý šéf Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj.

Ďalší z návrhu dodávateľov Movys je zas prepojený s Towercomom cez osobu Jozefa Motyčku, ktorý je podpredsedom predstavenstva v Towercome a zároveň predsedom predstavenstva vo firme Movys.

Predstavenstvo Ibertaxu

A do tretice: Towercom je priamo prepojený s firmou Ibertax cez osobu Petra Bezáka. Ten sedí v predstavenstve Ibertaxu  a zároveň podľa informácií Trendu pracuje aj v Towercome. Tam sme ho aj v pondelok telefonicky zastihli.

Neskôr v e­maile odpovedal na otázky: „V spoločnosti Towercom pracujem od prvého septembra 2007."  O tom, že by bol Towercom prepojený s J&T, sa však Bezák dočítal iba v našich novinách. Kto ho do Ibertaxu „nominoval", sme sa nedozvedeli.

J&T opakovane tvrdí, že s Towercomom nemá nič spoločné. Podobne je to s firmou Movys, ktorej prepojenie s finančníkmi je podľa Sýkoru len novinárskou konštrukciou.

Ďalším zo subdodávateľov z ponuky SanToll/Ibertax je firma VSS, taktiež spájaná s J&T. „Spoločnosť VSS je vlastnená našimi klientmi a manažérsky posilnená našimi manažérmi. So spoločnosťou SkyToll rokovala nezávisle od rokovaní o financovaní," povedal Sýkora.

Pre mýtny tender začala pred niekoľkými mesiacmi konať Európska komisia. Pochybnosti o postupe štátnej diaľničnej spoločnosti jej  malo ministerstvo dopravy vysvetliť v liste. Ten má už komisia u seba. Komisia sa má najbližšie jednotlivými konaniami zaoberať koncom septembra. „Nie je však isté, či tento prípad bude vtedy na programe," povedal hovorca eurokomisára pre vnútorný trh  Charlieho McCreevyho.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...