Dostať sa z Bratislavy cez Zvolen a Rimavskú Sobotu do Košíc po južnej štvorprúdovke malo byť dávno realitou. Výstavba rýchlocesty R2 v úseku Zvolen – Košice Šaca malo byť totiž podľa plánov predošlých vlád hotová do decembra minulého roku.
Kvalitná štvorprúdovka by pritom nepomohla len vodičom, ale výrazne by povzniesla sociálno-ekonomickú situáciu v južných regiónoch a prilákala by investorov. Minister dopravy Ján Počiatek však už plán strihať pásky na hotovej R2 v pôvodnom termíne nestihne, dokončenie cesty sa odhaduje až na rok 2022.
V aktualizovanom pláne výstavby diaľnic a rýchlociest, ktorý momentálne čaká na zaradenie do vládneho rokovania, Počiatek navrhuje okrem iného aj zrušiť termín plánovanej dostavby R2 v roku 2012.
"Vzhľadom na reálne možnosti v investorskej príprave stavieb R2 a možnosti zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu sa v súčasnosti pripravujú na realizáciu stavby v úseku Zvolen – Pstruša, Pstruša – Kriváň a Kriváň – Lovinobaňa. Pôvodný termín bol nereálny,“ odôvodňuje rezort dopravy. Spomínané prvé dve časti štvorprúdovky R2 by sa mali začať stavať už tento rok, cesta od Detvy do Lučenca v roku 2015.
"Aktualizácia programu výstavby zohľadňuje reálny stav pripravenosti jednotlivých úsekov a výhľad do budúcnosti. Príprava a stav financií bohužiaľ neumožňujú stavať všetky úseky naraz,“ reaguje ministrov hovorca Martin Kóňa. Pritom ešte pred voľbami tvrdil vtedajší líder opozície Robert Fico, že gemerskému regiónu s vysokou nezamestnanosťou pomôže s výstavbou rýchlostnej cesty a štvorprúdovku do Rimavskej Soboty postaví cez verejno–súkromný PPP projekt. "Inak to nejde,“ povedal terajší premiér.
Rýchlostná cesta R2 od Zvolena do Košíc je dlhá približne 216 kilometrov a jej súčasťou má byť jeden menší tunel Plešivec s dĺžkou cez jeden kilometer a takmer päť kilometrov dlhý tunel Soroška. "Výstavba tunela Soroška, teda úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou je naplánovaný na rok 2015,“ pokračuje Kóňa.
Posledné by do výstavby mali ísť cesty za Rimavskou Sobotou, v priebehu roka 2016 a 2017. Vo viacerých prípadoch je potrebné podľa Národnej diaľničnej spoločnosti najskôr vykúpiť pozemky a pripravuje sa len územné rozhodnutie. Dokončenie stavieb tak prichádza do úvahy do piatich rokov.
S výstavbou sa však nemešká len v Gemeri. Rýchlocesty sa dočkajú o pár rokov neskôr aj na Zemplíne, kde bude meškať dostavba severnej diaľnice D1 Košice – Vyšné Nemecké. Táto diaľnica má dĺžku 92 kilometrov a hotová mala byť do konca roka 2013. Prednosť dostali diaľničné stavby na D1 do Košíc. Dostupné peniaze zo štátneho rozpočtu a eurofondov chce vláda naliať do konca svojho volebného obdobia práve sem. Do apríla 2016 by malo byť v cestách a železniciach preinvestovaných osem miliárd eur.
"Všetky úseky na diaľnici D1 buď budú dokončené, alebo budú v pokročilom štádiu výstavby,“ vyhlasuje Fico.
Východniari sú však rozhodnutiami vlády sklamaní, pretože majú pocit, že sú na vedľajšej koľaji. "Uvítali by sme skorší termín dostavby D1, ale chápeme dôvody, prečo je to tak. Diaľnica je nevyhnutná z pohľadu príchodu možných investícií do regiónu a v neposlednom rade by prispela k tomu, aby sme z Bratislavy neboli vnímaní ako ďaleký východ,“ uvažuje primátor Michaloviec Viliam Zahorčák. Okrem diaľnice D1 mala na mapu východného Slovenska pribudnúť R4 a R9, no termíny začiatku stavby sú nejasné.
Vláda chce najnovšie stanoviť aj nový termín začiatku výstavby R3 od Krupiny po hranicu s Maďarskom, ktorá mala byť hotová na budúci rok. Naša R3 sa nemá ako v pôvodnej myšlienke napojiť na maďarskú M2, a preto je nutné posúdiť iné varianty trasovania. Tému o R3 by mohol naniesť aj slovenský prezident, ktorý bude na oficiálnej návšteve v Budapešti riešiť aj infraštruktúrne problémy krajiny.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Rýchlocesta na maďarskú hranicu má byť do konca roka
Obchvat Žiaru na R2 postaví Strabag
Začiatok výstavby R2 je v nedohľadne
S výstavbou R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka sa zatiaľ nepočíta
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.