Južná trasa sa mení, viaceré dotknuté obce sú proti

Pre zmenu trasy sa príprava stavby dôležitej cesty na juh Slovenska oneskorí asi o pol roka.

Bratislava - Nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) plánuje zmeniť trasu prvého úseku rýchlostnej cesty R7. Nový variant, ktorý preferuje, podľa ministerstva lepšie rieši dopravnú situáciu v Bratislave.

Rýchlostná cesta R7 má viesť z Bratislavy do Lučenca. Od vybudovania úseku po Dunajskú Lužnú sa očakáva zásadné odľahčenie dopravy.

Situácia na trase medzi Bratislavou a Šamorínom je totiž neúnosná. Vodiči, ktorí dochádzajú do Bratislavy z tohto smeru, tvrdia, že v kolónach trávia hodiny. Ide pritom aj o obyvateľov satelitných miest, ktoré sú od Bratislavy vzdialené len pár kilometrov.

Stavba sa oneskorí

Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, povedal, že príprava stavby sa omešká asi o pol roka. Stavba by sa mala začať v roku 2012.

„Zmena trasy spôsobí opätovné vypísanie verejnej súťaže na zhotoviteľa dokumentácie pre územné rozhodnutie." Ministerstvo dopravy teraz podľa neho prehodnocuje dlhodobý harmonogram začiatku výstavby jednotlivých úsekov.

Dva varianty

Zmenila sa nielen trasa, ale aj napojenie do Bratislavy. Predtým bola trasa vedená vo variante C, rozhodol o tom bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny.

Súčasný minister Figeľ jeho rozhodnutie zrušil, dal príkaz zastaviť rozpracovaný variant C a rozpracovávať variant A. Predpokladané náklady na stavbu cesty, ako navrhuje Figeľ, sú podľa Jánošíka vyše 72 miliónov eur. Zrušený variant by stál okolo 76 miliónov eur.

Hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič povedal, že variant A bol preferovaný na začiatku, a exminister Vážny ho z nepochopiteľných príčin zmenil.

Variant A sa začína na diaľnici D4 v križovatke Ketelec. Trasa východne popri chránenom území Dunajské Luhy prechádza cez Nové Košariská, južne od Dunajskej Lužnej. Variant C sa začína na diaľnici D4 v križovatke Rovinka a pokračuje severovýchodne od Dunajskej Lužnej. Variant B sa nerozpracúval.

Obce sú rozpačité

K najhorším miestam južnej trasy patrí úsek, kde sa na hlavný ťah I/63 napájajú v Dunajskej Lužnej smery z Kalinkova, Hamuliakova a Miloslavova. Nová trasa sa nepáči starostom obcí, ktorí rátali s odľahčením. Zároveň kritizujú, že minister Figeľ rozhodol o zmene bez ich vedomia.

Ladislav Cingel, starosta Dunajskej Lužnej, povedal, že obec ďalej podporuje variant C. „I keď najhoršie by bolo, keby sa nerobilo nič." Ideálny pre Dunajskú Lužnú však podľa neho nie je ani jeden z variantov.

Cingel povedal, že keby sa mal robiť variant A, určite bude presadzovať, aby sa urobili ďalšie napojenia na obce. „V celom úseku je iba jedna križovatka na Šamorín." Budú žiadať aj protihlukové pásma.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...