Južný obchvat Trnavy nezačnú stavať skôr než o dva roky

Obyvatelia sídliska Linčianska budú musieť najmenej ďalšie štyri roky strpieť nákladnú dopravu pod oknami.

TRNAVA. Radnica sa už roky snaží obkolesiť Trnavu súvislým obchvatom. Severný sa osvedčil, odklon kamiónov smerujúcich na Záhorie v meste cítiť. Najviac odľahčil Trstínsku, Rybníkovú a Bučiansku. Trnave chýba južný obchvat, tranzitná doprava je už dlhšie presmerovaná cez okraj sídliska Linčianska.

Domáci si zvykli

Kamióny odkláňa dopravná značka z Bratislavskej na Golianovu a Nerudovu. Domáci si už na ruch z ulice zvykli. Mesto už dávnejšie opravilo problémové úseky, hrmot kamiónov už nie je taký evidentný. Navyše je zima, okná majú ľudia zatvorené, hluk až tak nepočuť.

Premávka hustne pravidelne počas pracovného týždňa po druhej popoludní. Vtedy sa končí zmena v niektorých veľkých fabrikách na periférii. „Zápchy siahajú od kruhového objazdu na Bratislavskej až po kruháč na Zelenečskej,“ napísal nám v maile Marián z Linčianskej. To je viac ako kilometer. Tranzitnú dopravu dostane zo sídliska až južný obchvat. O náhradnom spojení, ktoré by viedlo mimo sídliska do jeho otvorenia, mesto neuvažuje.

V štádiu prípravy

„Cesta I/61 Trnava – južný obchvat je v štádiu prípravy. Zatiaľ je vypracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a začiatkom roka bude predložená na prerokovanie s dotknutými orgánmi a organizáciami,“ informovala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Stavbu zaradili do zoznamu projektov, ktorú chcú financovať z eurofondov.

Nevyhnutnou podmienkou získania peňazí z Únie je takzvaná štúdia realizovateľnosti. Tú posúdi Európska komisia. Štúdiu chcú vypracovať v priebehu tohto roka. „Po preukázaní opodstatnenosti stavby a po pridelení finančných prostriedkov bude príprava stavby pokračovať štandardným postupom. Výkupmi pozemkov, zabezpečovaním potrebných rozhodnutí a povolení,“ zhrnula Hromcová.

Najskôr o dva roky

Predbežný termín začiatku výstavby stanovila na rok 2018, samozrejme, po splnení vyššie uvedených predpokladov.

Južný obchvat by mohli stihnúť postaviť v priebehu dvoch rokov. Na rozdiel od severného ide o  kratšiu trasu a jednoduchšie technické riešenie vzhľadom na profil terénu. V rámci jeho výstavby bolo potrebné prerobiť križovatku Bratislavská – Strojárenská na okružnú. Ďalej sa bude musieť premostiť krajská cesta do Zelenča a takisto aj Trnávka. Problematickým sa javí aj prepojenie Bulharskej ulice s  Modrankou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...