K autobusu musia Pod Kalváriou prejsť i kilometer

O projektovej chybe hovoria nahnevaní obyvatelia a návštevníci ulice Pod Kalváriou v Prešove. Pri výstavbe Nábrežnej komunikácie vybudovali tri autobusové zastávky. Z toho na jednej strane ulice bude slúžiť iba jedna. Budú tak musieť obchádzať stovky metrov, niektorí takmer kilometer.

Prešov - Projekt bez logiky - tak nazývajú spôsob umiestnenia zastávok mestskej hromadnej dopravy (MHD) pri výstavbe Nábrežnej komunikácie v Prešove.

Na jednej strane ulice Pod Kalváriou totiž bude jedna zastávka a na druhej dve. Pre protihlukové zábrany tak budú musieť tamojší obyvatelia i návštevníci kostola i exercičného domu v spomínanej ulici chodiť niekoľko stoviek metrov dookola.

V umiestnení zastávok im chýba logika

Najmä starší ľudia to pociťujú ako diskrimináciu a znevýhodnenie oproti iným obytným lokalitám v meste. "Tu kde je logika? Také čosi ani v Číne nemajú," sťažuje sa okrem iných aj 67-ročný Ján Čačo.

Je bývalý cestár, miesto naplánovaných zastávok MHD sa mu vôbec nepozdáva. "Jedna je na Kollárovej, druhá až pri zimnom štadióne. Niektorí obyvatelia ulice tak musia prejsť aj jeden kilometer, aby sa od domu dostali k zastávke," vysvetľuje.

Za chybu v projekte považuje aj vytvorenie iba jedného priechodu pre chodcov. "Je iba v strede ulice. A pre protihlukové steny musíme obchádzať stovky metrov, aby sme sa na priechod dostali. Stačilo by pritom vybrať jedno pole protihlukovej steny a urobiť ďalší priechod. Prečo by sme museli chodiť dookola? Odstavili celú ulicu," vraví J. Čačo nahnevane.

K projektu sa vyjadrovalo aj mesto

Podľa vedúcej odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest Ivety Fedorovej sú zástavky zriadené v súlade so schválenou projektovou dokumentáciou.

"K projektovej dokumentácii sa v stavebnom konaní malo možnosť vyjadriť aj mesto. Stavba je už pred dokončením," informovala.

Hovorkyňa mesta Prešov Iveta Adamová uviedla, že keďže ide o cestu prvej triedy, je tam stanovená takzvaná dochádzková vzdialenosť, približne 500 metrov.

"Na základe zistenia a vyjadrenia oddelenia dopravy budú zastávky dopravnej obsluhy MHD vybudované podľa projektovej dokumentácie, ktorá bola vytvorená pre stavebné povolenie na prelome rokov 1999 až 2000. Na tomto úseku budú tri zastávky. Do centra je možné dostať sa oboma smermi," dodala Adamová.

Ľudia bývajúci na ulici však oponujú: "Do blízkosti tejto lokality chodia autobusy MHD číslo 15 a 22. Dvadsaťdvojka úplne iným smerom, neprechádza touto ulicou. A pätnástka chodí do mesta iba jedným smerom." Ich slová potvrdzuje aj linkový poriadok prešovského dopravného podniku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...