Akým smerom sa uberá tretie najväčšie mesto Slovenska po nástupe historicky prvej ženy na primátorský post? Tím hlavy Prešova to vidí inak než jej kritici. Pozrime sa teda na to bližšie.
PREŠOV. Andrea Turčanová, kandidátka koalície KDH, SDKÚ-DS, Most-Híd, OĽaNO, Nova, OKS s podporou Siete, výrazne porazila vo voľbách favorizovaného Pavla Hagyariho (nezávislý, s podporu Smeru), ktorý mestu vládol dve volebné obdobia. Bolo jasné, že veľa vecí sa zmení.
Turčanovej kritici tvrdia, že sa v meste nič nedeje, mení sa k horšiemu a cnie sa im za jej predchodcom.
Nástup novej primátorky bol razantný, ako sme už písali po prvých sto dňoch, porovnanie s nástupom Hagyariho pred ôsmimi rokmi bolo ako „cez kopirák“.
Podarilo sa jej získať podporu zastupiteľstva, eliminovať nezávislých, presadiť vlastný rozpočet a spraviť prvé zmeny.
Potom však z tohto „drajvu“ akoby ubudlo. Kým mestský parlament je primátorke stále naklonený, jej kritikov v internetových diskusiách neustále pribúda.
Jej spolupracovníci ale tvrdia, že Andrea Turčanová pracuje pre Prešov a mesto je na dobrej ceste.
Pozreli sme sa teda bližšie na to, čo tvrdí primátorkin tím, prípadne, čo sa v tejto súvislosti objavilo v médiách. A oslovili sme aj jej oponentov.
Kým ľudia z najbližšieho okolia primátorky tvrdia, že sa veci začali konečne meniť k lepšiemu a pre Prešov sa robí veľa, pri pohľade na sociálne siete má človek pocit, že sa z neho stal Mordor, píše Michal Frank
Tím novej primátorky uvádza, že mesto sa od jej nástupu posunulo „míľovými krokmi vpred“. O čo svoje tvrdenie opiera?
„Naše mesto nemá obchvat, neúnosne trpí vysokou kamiónovou záťažou, dopravnými zápchami a nedostatkom parkovacích miest. Prvýkrát v jeho histórii sa ale tento uzol problémov rieši komplexne a hlavne s dlhodobým výhľadom. Už začiatkom januára tohto roka vznikla Poradná komisia primátorky pre dopravu, zložená z odborníkov v tejto oblasti i jednotlivých správcov komunikácií, ktorá si stanovila priority a ciele a spoločný postup pri riešení cestnej infraštruktúry, dopravnej obslužnosti, mestskej hromadnej dopravy a integrovaného dopravného systému, ako aj stavebnej úpravy miestnych križovatiek či podpory cyklodopravy budovaním cyklocestičiek.“
Pri citlivej téme dopravy konkretizuje, že spustenie zelenej vlny je reálne už teraz na jeseň, na juhozápadný diaľničný obchvat je už vydané stavebné povolenie, po primátorkiných rokovaniach s ministerstvom dopravy bol oznámený aj termín začatia výstavby severného obchvatu - rok 2017.
S prípravou projektov má samospráve pomôcť aj poradný orgán Európskej komisie JASPERS.
„Je dobré, ak mesto vie definovať svoje potreby, projekty sa tak môžu pripraviť nielen rýchlejšie, ale hlavne omnoho presnejšie,“ prisľúbil Marek Mitošinka z Ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja SR (SITA, 17. 7. 2015).
Doprava sa týka aj parkovania. Samospráva je blízko od prijatia koncepcie statickej dopravy v meste.
Radnica si od nej sľubuje vyriešenie dlhodobého problému s parkovaním. Idea nových pravidiel parkovacej politiky je jedno parkovacie miesto pre každý byt s prioritnou podporou obyvateľov mesta.
„Základ je uprednostnenie obyvateľov mesta, pričom snaha bude dosiahnuť stav, aby každý vlastník bytu mal v primeranej vzdialenosti parkovacie miesto pre svoje súkromné auto. Koncepcia určí opatrenia, ktoré bude potrebné prijať. Nasledovať bude technická časť, ktorá jasne vymedzí a označí miesta pre ľudí, ktorí v danej lokalite bývajú. Musia sa tiež určiť parkovacie miesta pre návštevy, prípadne služobné vozidlá,“ vysvetlil zámer Milan Grejták z mestského úradu (Korzár, 4. 6. 2015).
Jeden z prvých krokov nového vedenia samosprávy bolo ukončenie spolupráce s externým správcom parkovísk, spoločnosťou Vinci Park Slovakia.
Podľa vedenia mesta to bol úspešný krok, na ktorom samospráva zarobila: „Radikálnou zmenou prešlo aj parkovanie na verejných plochách v centre mesta a jeho okolí, ktoré v tomto roku dostala do rúk naša mestská spoločnosť. Hlavný zámer totiž bol, aby výnos za správu mestských plôch putoval do mestskej, nie súkromnej kasy. Výsledok je tak niekoľkonásobne vyšší príjem za túto službu ako v minulosti.“
Jedna z priorít volebného programu A. Turčanovej bolo riešenie bytovej situácie Prešovčanov.
Posledné mestské nájomné byty boli kolaudované ešte za primátora Benča v roku 2006, na Majakovského. Teraz mesto schválilo zámer na výstavbu 60 bytov na Bajkalskej ulici.
Podľa tímu primátorky bolo tiež prínosom „obsadenie takmer celého priemyselného parku, do ktorého presúva v tomto roku svoju výrobu hneď niekoľko zahraničných spoločností, čím sa vytvoria nové pracovné miesta“.
V tejto súvislosti spomína sériu rokovaní s investormi a podnikateľmi.
Za dôležitú oblasť považuje projekty pre eurofondy: „K svojmu finišu sa blíži rekonštrukcia Zariadenia pre seniorov Náruč na Veselej ulici v objeme 2 mil. eur, ktorá zlepší kvalitu života našich prešovských seniorov. Prešovu schválili aj všetky tri podané žiadosti na rekonštrukciu troch materských škôl.“
Priorita Turčanovej programu bol aj cestovný ruch. V blízkej dobe sľubuje primátorka zavŕšenie príprav na vznik oblastnej organizácie cestovného ruchu.
Podľa radnice sa tiež zintenzívnili vzťahy s partnerskými zahraničnými mestami a nadviazala sa spolupráca aj s poľskou Krynicou.
Andrea Turčanová sľubovala vo svojom volebnom programe zvýšenie bezpečnosti v uliciach.
K naplneniu tohto zámeru má pomôcť projekt Poznaj svojho policajta. Občania si už svojho pochôdzkára môžu nájsť aj s fotografiou na webe mesta.
„Mojou snahou bolo, aby ľudia poznali mestských policajtov, aby mali voči nim dôveru a aby mestskí policajti, naopak, zasa poznali občanov a svoju mestskú časť, v ktorej vykonávajú svoju službu,“ konštatuje primátorka (SITA 16. 8. 2015).
Podľa radnice sa zintenzívnila spolupráca s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, prostredníctvom čoho sa spolu s mestskými zmluvnými partnermi podieľajú na verejnoprospešných činnostiach tri stovky nezamestnaných.
Podľa Turčanovej tímu sa Prešov za sedem mesiacov posunul dopredu a mení sa na prosperujúce mesto.
Nie všetci zdieľajú tento názor. Preto sme oslovili viacerých zainteresovaných, aký je ich názor.
Turčanovej predchodca a jej terajší kolega z krajského parlamentu Pavel Hagyari (red.) sa k pôsobeniu novej primátorky vyjadrovať nechce.
„Tvrdenia z mestského úradu sú často nepravdivé a zavádzajúce. Vzhľadom k tomu, že nepredpokladám svoj návrat do mestskej politiky, ani rozhovor s mojou osobou na tému primátorky a jej, v úvodzovkách, úspechov by nebol vhodný,“ odkazuje bývalý primátor s tým, že jeho komentár by príliš pozitívne nevyznel.
Oslovili sme Michala Kaliňáka, ktorý zastupuje pred verejnosťou Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS).
Jeho názor nás zaujímal, keďže Kaliňák je politológ, v predchádzajúcom volebnom období bol poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove za Smer-SD. Predtým tiež pôsobil ako hovorca primátora Milana Benča a krátko aj Pavla Hagyariho.
„Ak by som mal hodnotiť doterajšiu prácu pani primátorky v porovnaní s jej predchodcom, na mňa pôsobí s ľudskou pokorou a nejde cestou okázalostí a prázdneho megalomanstva, čím Pavel Hagyari nahrádzal chabé výsledky,“ vraví M. Kaliňák.
„Mrzí ma, že hneď v úvode svojho úradovania zakopla napríklad tým, že transparentnosť pri obsadzovaní postov nebola ani zďaleka taká, ako deklarovala v kampani a v prvých chvíľach po komunálnych voľbách. Od primátorky očakávam výraznejšiu aktivitu pri formovaní lokálpatriotizmu, bez ktorého sa žiadne mesto nedokáže zmysluplne rozvíjať,“ pokračuje.
Zaujala ho aj iná vec: „V poslaneckých laviciach sedia traja iní kandidáti na primátora z jesenných volieb, ktorí neprichádzajú s riešeniami a neponúkajú alternatívy voči pani primátorke Turčanovej.“
Kaliňák oceňuje, že s primátorkou ako občan našiel spoločnú reč pri zrušení starého cenníka pre spoplatňovanie infozákona a „určite jej do konca tohto roka predložím niekoľko ďalších riešení, ktoré môžu pomôcť Prešovčanom“.
Opozičný klub, združujúci poslancov Smeru a nezávislých, vedie Juraj Hudáč (Smer-SD). Na hodnotenie doterajších krokov primátorky, sme sa preto opýtali aj jeho.
„Ako ste už v komentári Rokovania poslancov sú lepšie než seriál (Prešovské noviny č. 28, 14. 7. 2015 – pozn. red.) skonštatovali, náš poslanecký klub sa od začiatku tohto obdobia snaží komunikovať s pani primátorkou, ako aj s pravicovým poslaneckým klubom. Podľa nášho názoru na pomery v Prešove - nadštandardne. Dôkazom toho boli naše hlasovania a postoje, kde sme sa nebáli podporiť dobré riešenia, aj keď neboli z našej dielne. Je to už asi klišé, ale opakovanie je matka múdrosti: chceme byť inou opozíciou, ako tá pred nami. Teda, budeme podporovať alebo oponovať veci bez ohľadu na to, kto ich navrhol,“ konštatuje J. Hudáč.
Vznik poradnej komisie pre dopravu, zelenú vlnu, podporu cyklodopravy, stavebné povolenie pre severný obchvat, koncepciu statickej dopravy, novú parkovaciu politika, nájomné byty či podpora cestovného ruchu považuje za „chvályhodné kroky, ktoré aj náš poslanecký klub podporil svojimi hlasovaniami“.
Celkovo je však pri hodnotení ich dopadu na život Prešovčanov opatrný: „Všetky riešenia sú iba v počiatočnej fáze. Počkajme si, ako sa veci dotiahnu.“
Za necelý rok od volieb sa objavili aj témy, s ktorými sa ľavica nestotožňuje a upozorňuje na ne.
„Pokus o netransparentné obsadenie postov v Technických službách mesta Prešov, ignorovanie výsledkov transparentných verejných obchodných súťaží (zimný štadión, športovo-rekreačný areál Delňa) i výberového konania (oddelenie školstva) sú najvypuklejšími príkladmi toho, že nie všetko prebieha tak, ako by malo...“
Podľa Hudača budú poslanci z tohto klubu budú okrem týchto „celomestských tém“ naďalej klásť dôraz na svoju aktívnu činnosť vo svojich mestských častiach.
„Práve tam sa hromadí najväčšie množstvo nevybavených sťažností a podnetov občanov. V tejto oblasti môže pani primátorka počítať sa našou plnou podporou,“ dodáva.
Politológ Tomáš Koziak sa dlhodobo venuje otázkam samosprávy na Slovensku. Podrobne sleduje aj dianie v Prešove.
„Minuloročná zmena vo vedení mesta Prešov prišla nielen preto, lebo sa u jeho občanov prejavil celkom prirodzený pocit únavy z osemročnej 'vlády' Pavla Hagyariho, ale aj preto, lebo videli, že ich mesto v porovaní s inými väčšími mestami na Slovensku v mnohých aspektoch akosi 'stráca dych'. Od voľby novej primátorky celkom oprávnene očakávali viditeľnejšiu rozvojovú dynamiku, ale najmä riešenie tých problémov, ktoré im dlhodobo výrazne znepríjemňujú život - zlá dopravná situácia, nedostatok nájomných bytov, zníženie nezamestnanosti, ale aj zanedbaná úprava či čistota verejných priestranstiev,“ hovorí docent z katedry politológie na Filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach.
Upozornil aj na konkrétne problémy mesta: „Prešov je nočná mora slovenských motoristov. Jeho povestná červená vlna či svetelné križovatky, ktoré sú buď vypnuté, nefungujú alebo naraz púšťajú autá z viacerých smerov, sú niečo, čo robí Prešov známym aj za jeho hranicami. Určite treba oceniť vytvorenie Poradnej komisie primátorky pre dopravu a jej snahu o komplexné riešenie tohto problému. Občanov však komisie nezaujímajú. Ak čím skôr neuvidia konkrétne zlepšenie na cestách, vedenie mesta dostane veľké mínus, ktoré určite pocíti v ďalších voľbách.“
Obsadenie priemyselného parku podľa neho môže čiastočne pomôcť riešiť problém s nezamestnanosťou, výstavba bytov zas bytový problém.
„Obe veci treba oceniť, no zároveň treba pripomenúť, že voliči ich definitívne zhodnotia až potom, keď pocítia zníženie nezamestnanosti, resp. keď sa dozvedia fakty o počte, ale aj o spôsobe výstavby nových bytov.“
Poukazuje aj na ďalšiu vec: „Turčanovej kritici na sociálnych sieťach s obľubou poukazujú na špinavé a zanedbané verejné priestranstvá. Tie tu však boli dlho pred jej nástupom. Fakt je však ten, že Prešov osem mesiacov po zmene primátora ešte zďaleka nehrá ani druhú ligu v čistote slovenských miest. Čistota a úprava mesta sa však viažu aj na ďalšie mestské priority. Ak chce mesto Prešov napríklad hovoriť o podpore cestovného ruchu, malo by určite začať úpravou okolia oboch železničných staníc, pretože po ich zhliadnutí väčšina turistov radšej utečie nazad do vlaku.“
Intenzívna kritika novej primátorky na sociálnych sieťach má podľa neho viacero príčin.
„Turčanovej nástup bol spojený s mnohými očakávaniami, ktoré sa z objektívnych, ale aj subjektívnych dôvodov asi neplnia tak rýchlo, ako by si to občania priali. Ďalším je to, že miestna politická scéna v Prešove je preplnená ľuďmi s rôznorodými záujmami a nenaplnenými i často prehnanými ambíciami a intenzívna kritika nového mestského vedenia je len skrytým pokračovaním predvolebnej kampane zo strany neúspešných miestnych politikov, ktorí si aj takýmto spôsobom pripravujú cestu k ďalším voľbám. Posledným dôvodom tejto intenzívnej kritiky sú však aj niektoré kroky nového vedenia, ktoré mohli oprávnene podráždiť verejnú mienku.“
Z uvedených prešľapov Koziak niektoré konkretizuje: „Opakovaná nevhodná komunikácia primátorky na sociálnej sieti, diskutabilné obsadzovanie niektorých verejných funkcií ľuďmi, u ktorých boli verejne deklarované pochybnosti o ich kvalifikácii, otázniky okolo podpory nadácie manželky predsedu KDH či nedávna nezvládnutá komunikácia konateľa Prešov Real k medializovanému problému podchodu na železničnej stanici.“
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.