Kam smeruje Smer

Pre Smer môže byť čoraz väčším problémom fakt, že mu chýba hodnotová výbava, jasne formulovaný a pozitívny cieľ. Zmyslom takejto strany je vládnutie samotné.

Príbeh populistických strán má typické črty: vzostup na vrchol, bod zlomu a potom pozvoľný, prípadne aj strmý pád.

Ťažko usúdiť, v ktorom bode krivky sa nachádza Smer. No svoje hviezdne chvíle má skôr za sebou než pred sebou, hoci jeho príbeh nie je krátky.

Od svojho vzniku čakal sedem rokov, kým sa mu podarilo zostaviť vládu. Triumfálnych 44 percent a štvorročná samovláda prišli až v roku 2012. Aj z toho je zrejmé, že úspech a kondícia Smeru vždy záviseli predovšetkým od neúspechov a zlyhaní jeho súperov. V tomto ohľade sú jeho šance ešte vždy sľubné.

Na druhej strane sa Smer ocitol v novej a zložitejšej pozícii: v širokej koalícii aj s dosiaľ opozičnými stranami. V koalícii, ktorej sa nedobrovoľne ušla nálepka „proeurópskej“ či civilizovanejšej (v skutočnosti skôr jedinej možnej) alternatívy.

Čo s touto nálepkou? Voličstvo Smeru bolo dosiaľ masírované odporom k migrantom, žalobou na EÚ, populistickými heslami a sľubmi. Má si Smer zachovať takúto tvár? Alebo by mal zmeniť svoj obsah a priblížiť sa k sociálnej demokracii západného typu, ktorou dosiaľ nebol?

Pre Smer môže byť čoraz väčším problémom fakt, že mu chýba hodnotová výbava, jasne formulovaný a pozitívny cieľ. Zmyslom takejto strany je vládnutie samotné. A z neho vyplývajúce naplnenie obchodných záujmov ľudí, ktorí stoja v pozadí. To kvôli nim – nie kvôli voličom – sa stavajú diaľnice, obchvaty, štadióny a kupujú sa informačné systémy.

Prípadom, ktorý pôsobenie Smeru výstižne charakterizuje, je kauza pezinskej skládky: ľudia blízki tejto strane roky presadzovali obludný a neobhájiteľný projekt smetiska pár krokov od mesta, ktorý sa neuskutočnil najmä vďaka autorite európskeho súdu. Katastrofa sa neudiala, no jazva a otrávený vzduch ostali.

Špekulácie o tom, či Fico ostane vo funkcii po pol roku slovenského predsedníctva v EÚ (podporené jeho zdravotným stavom, ale aj, na to nezabudnime, pokusom ujsť z exekutívy do prezidentského kresla v roku 2014) podporujú dojem, že päťcípa červená hviezda Smeru slabne.

Zásadnou otázkou je, či ju nahradí populista sulíkovského typu, alebo extrémisti... Alebo má Slovensko šancu mať stranu, ktorá vznikne na objednávku voličov a nezanechá za sebou smetisko ani otrávený vzduch?

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...