Kamionisti chystajú pred voľbami štrajk, Ficovi dali čas do piatka

Dopravcovia môžu niekde pre mýto zablokovať dopravné uzly či hraničné priechody, inde spomaliť dopravu.

04. 03. 2014

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

poštu od dopravcov. V nej mu oznámia, že chystajú štrajk. Od premiéra chcú zlepšiť pomery v sektore autodopravy do piatka.

„Predseda vlády disponuje takou mocou, že je schopný zmeniť akýkoľvek zákon do 48 hodín,“ píše únia autodopravcov.

Únia autodopravcov Slovenska tvrdí, že ju do štrajku ženú zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od januára.

Odvtedy štát napríklad sleduje pohyb kamiónov na cestách druhej a tretej triedy cez satelitné mýto, zvýšil aj pokuty za obchádzanie mýta.

Štrajk môže prepuknúť onedlho, ale podrobnosti nie sú známe. Hovorí sa, že by nákladiaky mohli blokovať hraničné priechody, dôležité dopravné uzly alebo by mohli jazdiť pomalšie.

Do protestu sa môže zapojiť asi stovka kamiónov. Toľko by únii s približne 400 členmi stačilo na splnenie plánov.

Chýbajú im garancie

Čo žiadajú

  • Zmeny v spotrebnej dani z nafty.
  • Zníženie cestných daní.
  • Garancie, že sa cesty druhej a tretej triedy nespoplatnia, aj keď štát monitoruje, po ktorých ako jazdia kamióny. Tvrdí, že chce zistiť, kadiaľ autá iba obchádzajú mýto a kde naozaj nakladajú či vykladajú tovar.
  • Potom prejazdy viac obmedzí.
  • Možnosť ísť s platbami mýta aj do debetu.
  • Zníženie pokút za priestupky proti mýtu.

S ministerstvom dopravy si už dopravcovia niekoľko ústupkov vyrokovali. Nevidia však žiadne garancie, že to, čo dohodli, bude aj platiť.

Súčasťou dohody má byť aj to, že cesty druhej a tretej triedy sa nespoplatnia, aj keď bude štát pohyb na nich sledovať.

Ministerstvo dopravy podľa Únie autodopravcov Slovenska v záznamoch uvádza niečo iné, než sa dohodli, a mení plány rokovaní tak, že to dopravcom nevyhovuje.

„Štát nás vodí za nos. Ide iba o snahu prečkať blížiace sa voľby,“ zdôvodňujú dopravcovia plánovaný štrajk.

Vidia za tým politiku

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček tvrdí, že ohlásený štrajk je len snaha o spolitizovanie mýta.

„Dnes je už takmer isté, že takáto situácia by nenastala, keby neboli necelé dva týždne do prezidentských volieb,“ tvrdí.

Dodal, že vo vedení únie sú aj ľudia, ktorí nemajú nič spoločné s autodopravou a dopravcov chcú zmanipulovať na svoje ciele.

Úniu autodopravcov už niekoľko mesiacov vedie Milan Laurinec. Priznáva, že sympatizuje s kandidátkou na prezidenta Helenou Mezenskou a zbieral pre ňu podpisy pod kandidatúru.

„Je občanom tejto republiky? Nemá právo prejaviť svoj názor?“ reagovala na Laurincove aktivity Mezenská.

Laurinec sa rozhodol viesť dopravcov potom, ako ho sami oslovili s tým, že nie sú spokojní so svojím vedením a chcú úniu zreorganizovať.

Dopravcovia o občianskych aktivitách nového šéfa vedeli, keď ho do orgánov volili, hovorí Rudolf Páleš z únie autodopravcov. Nevidia v tom problém ani politikum.

Páleš bol jedným z organizátorov protestov proti mýtu v roku 2010. Vtedy si dopravcovia vyrokovali zníženie spotrebnej dane z nafty.

To je aj jedna z dnešných požiadaviek únie dopravcov. Ministerstvo financií odkázalo, že nepozná detaily požiadaviek.

Sľubujú zmeny iným

Na utorkové rokovanie na ministerstve, kde boli členovia združenia Česmad, ktorí o štrajku nehovoria, Únia dopravcov neprišla.

Stromček oznámil, že s Česmadom dohodol viaceré ústupky. Týkajú sa aj tém, ktoré spomína v požiavkach únia dopravcov.

Chceli napríklad, aby sa v mýte mohlo ísť do určitej výšky bez pokuty aj do debetu. Ministerstvo oznámilo, že povolený debet bude vo výške dvanásť eur.

Tvrdí, že splnilo požiadavku znížiť pokuty za prehrešky voči mýtnemu systému, ako je napríklad jazda načierno. Tie v januári zdraželi na 1500 eur a teraz majú ísť nadol.

Sadzba na maximálnej hranici by mala byť až za úmyselný niekoľkonásobný priestupok. Minimálna výška pokuty by sa mala pohybovať zhruba od 400 do 700 eur.

Česmad bol pri vlaňajších rokovaniach o zmenách v mýte. Prekážalo mu však, že sa spoplatnil prejazd mestami a obcami, lebo sa ukázalo, že to znamená viac ako tisíc spoplatnených kilometrov navyše.

Spoplatnenie prejazdov sa má od 15. marca zrušiť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.