Manuál policajtov vraj odstrašil niektorých štrajkujúcich dopravcov. Do Bratislavy prišli ráno na zraz iba traja.
Bratislava - Ohlásený štrajk dopravcov sa včera nezačal podľa plánov. Vystrašil ich totiž „štrajkový“ manuál polície.
„Bol nám doručený osemstranový manuál nestrannej a apolitickej polície, ktorý nesie znaky postupov, ako zastrašovať až kriminalizovať ľudí na Slovensku, ktorí obhajujú profesijné záujmy v súlade s ústavou,“ povedal prezident Únie autodopravcov Jaroslav Polaček.
Dokument, o ktorom hovoril, má byť údajne prílohou k metodickému usmerneniu. V ňom sa píše: „V súvislosti s očakávnými obmedzeniami v doprave si vás dovoľujem upozorniť na vznik možných bezpečnostných rizík, ktoré môžu mať za následok zvýšený výskyt nižšie uvedených druhov trestnej činnosti.“ V dokumente sa spomínajú trestné činy, ako sú všeobecné ohrozenie, podnecovanie či schvaľovanie trestného činu.
Či tieto slová pochádzajú z policajnej dielne, sa nám včera nepodarilo zistiť. Hovorca prezídia policajného zboru Martin Korch totiž tvrdil, že ešte spomínané metodické usmernenia nevidel a bol mimo Bratislavy.
Korch povedal, že „polícia nerozlišuje toho, kto porušuje zákon, polícia rieši toho, kto zákon poruší. Podľa neho tak rieši každého vodiča, ktorý poruší pravidlá cestnej premávky. Pripomenul, že v prvej vlne protestov bola polícia miernejšia.
Dopravcovia povedali, že pre existenciu manuálu sa na štrajk neodvážila vyraziť štvrtina ohlásených dopravcov. To sa asi prejavilo najmä v Bratislave. Organizátor protestu mal nahlásených 30 áut, v dohodnutom čase o šiestej boli na mieste tri.
Dopravcovia z celého Slovenska počas dňa hlásili, že na tých, čo majú štátne zákazky, sa tlačilo cez ne. „S tým sa stretávame na každom kroku,“ povedal Rudolf Páleš z Únie autodopravcov.
Polícia včera v teréne odoberala vodičské preukazy, rozdávala pokuty a neskôr brala ľudí na výsluch. „V tejto chvíli je to zhruba 15 až 25 ľudí,“ povedal Polaček. V Triblavine pred Bratislavou policajti vyzývali kamionistov, aby si „šli po oráčine“.
Únia dopravcov vyzvala ľudí, aby dnes o tretej popoludní prišli pred Úrad vlády demonštrovať. Odporúča im priniesť autíčka pre premiéra, aby sa hral s nimi a nie s dopravcami a občanmi.
Okrem demonštrácie pred vládou chcú dopravcovia pokračovať aj v štrajku priamo na cestách. Presný plán Polaček prezradiť nechcel.
Robert Fico sa požiadavku dopravcov okresať sieť spoplatnených ciest prvej triedy splniť nechystá. Včera to opäť zopakoval. Šéfovia protestujúcej únie dopravcov podľa neho konajú podľa politických pokynov opozície. Vláda podľa neho už splnila požiadavky dopravcov a teraz kladú na stôl nové a nové.
Dopravcovia tvrdia, že vláda splnila len dve požiadavky, aj to len sčasti. Chcú, aby bolo mýtom spoplatnených len 333 kilometrov ciest prvej triedy namiesto súčasných takmer 1500 kilometrov.
Momentálne sa však na nich neplatí ani za jeden kilometer. Spoplatnenie je pozastavené na neurčito. Premiér si chce najprv preveriť, či sa zmeny v mýte uviedli do praxe správne.
Štrajk dopravcov podľa Fica ani nie je štrajkom, pretože nespĺňa jeho zákonné znaky. Zrejme mal na mysli to, že jediný štrajk, ktorý zákon upravuje, je štrajk zamestnancov proti zamestnávateľom. Advokát Ján Buocik vraví, že aj štrajk dopravcov je štrajk, a to podľa ústavy.
O podobnom precedense už pred rokmi rozhodol Najvyšší súd. „Článok 37 odsek 4 ústavy zaručuje právo na štrajk s tým, že podmienky ustanoví zákon. Neexistencia takéhoto zákona nemôže viesť k spochybneniu ústavného práva na štrajk a práva na jeho realizáciu,“ píše sa v rozhodnutí súdu.
Policajti sa snažili hodiny uvoľniť zablokovanú cestu medzi Ružomberkom a Liptovským Mikulášom.
Ružomberok - Minimálne štyroch vodičov kamiónov, ktorí blokovali cestu medzi Ružomberkom a Liptovským Mikulášom, zadržali policajti.
„Situácia bola pokojná. Asi o druhej hodine popoludní však nabehlo 30 alebo 40 policajtov a začali nás brať. Štyroch nás predviedli na policajnú stanicu, aby sme podali vysvetlenie. Je to pokus o zastrašenie,“ povedal Pavol Timko z Ružomberka.
Približne 50 kamiónov zablokovalo ráno cestu z Ružomberka smerom na Liptovský Mikuláš v oboch smeroch. Napriek tomu bola cesta prejazdná. Dopravu riadilo viac ako desať policajtov. Chvíľami však situáciu nezvládali a pôsobili bezradne. Cestu na niekoľko minút zablokovali autá, pretože ich pustili naraz z oboch smerov.
Dve hodiny po zablokovaní ťahu smerom na východ republiky začala v Ružomberku rásť nervozita. Asi o jedenástej prišli kukláči aj odťahovacia služba, ale otočili sa a odišli. Popoludní už policajti privolali posily a vodičov odviezli na výsluch.
„Vyzvite ich, nech sa rozídu. Ak neposlúchnu, berte vodičské preukazy,“ vyzval policajný dôstojník podriadených. Kolegom dodal, že najrýchlejšie by to vybavila pohotovostná jednotka. Nedozvedeli sme sa, aké inštrukcie dostali policajti. Či mali zvoliť razantný postup so zásahom kukláčov a kamióny odtiahnuť, alebo usmerňovať dopravu, kým sa štrajk neskončí.
Krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová odpovedala na otázky všeobecne: „Polícia bude postupovať v zmysle zákona a nebude tolerovať jeho porušovanie. Nemá nijaké inštrukcie, len platný zákon. Úlohou polície je dohliadať na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky jej účastníkmi. To znamená, že bude postupovať tak, aby bola zabezpečená plynulosť premávky, s využitím všetkých zákonných prostriedkov,“ konštatovala. O niekoľko hodín už polícia odvážala zadržaných vodičov.
Kamionisti tvrdia, že sa im polícia najprv vyhrážala priestupkovým konaním a pokutou 3,5 tisíca eur. Niektorým zobrali vodičské a technické preukazy, odpísali si údaje z občianskych preukazov, spisovali evidenčné čísla kamiónov a zisťovali majiteľov prepravných spoločností.
Okolo 70 kamiónov blokovalo včera cestu aj na vstupe do Banskej Bystrice z Brezna. Banskobystrickí policajti zabezpečovali najmä prejazdnosť pre záchranné zložky. Policajti vodičov nepokutovali na mieste. Postupne budú majiteľov kamiónov predvolávať. Udeliť im môžu pokutu do 3,5 tisíca eur. Do poobedia zaznamenali do 50 priestupkov.
Protest v Košiciach sa začal s oneskorením. Večer už dopravcovia obsadili ťah z Maďarska.
Košice - Asi 20 kamiónov včera podvečer zablokovalo jeden jazdný pruh na Južnej triede. Tá je hlavnou dopravnou tepnou z Maďarska a bola aj miestom prvých protestov. Kolóna bola označená výstražným trojuholníkom, autá mali zapnuté blikačky, vodiči oblečené reflexné vesty. „Máme poruchu,“ povedal šofér Scanie. Hliadky situáciu monitorovali, no nezakročili. „Nie je dôvod. Zákon momentálne neporušujú,“ povedal policajt.
Protest sa začal na Južnom nábreží o desiatej ráno. „Meškanie spôsobila kalamita, autá boli zaviate, museli ich vyhrabávať,“ povedala Anna Ondrušová z únie dopravcov. Proti štrajkujúcim počas dňa zakročili policajti, služobnými autami zatarasili začiatok i koniec kolóny, nakrúcali autá a posádky na video. Odoberali vodičské preukazy a udeľovali pokuty vo výške 60 eur. O preukaz prišiel aj Imrich Seman, vodič Tatry: „Dali mi ju za státie na rýchlostnej komunikácii. Pritom som stál za značkou, kde zákaz neplatí.“
Viacerí dopravcovia, ktorí sa zúčastnili na prvom proteste, chýbali. Najmä vodiči firiem, ktoré dostávajú štátne zákazky na prepravu tovaru. Dostali echo, že keď sa do protestu zapoja, prídu o prácu. Obavy mal aj Ján Majančík: „V demokratickom štáte by mal mať každý možnosť vyjadriť názor. Čo sa deje na Slovensku, je neskutočné.“
Polícia si na pomoc privolala odťahovaciu službu Česmadu. „Šofér ticho súhlasil s protestom. Ospravedlňoval sa, že keď neodídeme, musí zasiahnuť. Vraj by nedostal od štátu dotácie. Je to vydieranie zo strany štátu,“ povedal majiteľ ťahača Zoltán Novák. Odťahovka napokon zasiahnuť nemusela.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.