Kamionisti šetria na mýte a ničia domy i život v obciach

Kamióny zákazy vjazdu ignorujú a riskujú 60­-eurovú pokutu.

Lehnice, Dobrá Niva. Na križovatke cesty medzi Šamorínom a Sencom dve značky zakazujú odbočenie. Kamióny nad dvanásť ton by na cestu druhej triedy do Dunajskej Stredy vyraziť nemali. Výnimku má len dopravná obsluha. Prejde pár minút a z troch kamiónov dva na zakázanú cestu bez zaváhania namieria.

Policajtov nevidieť, porušením predpisov sa nemusia trápiť ani vodiči so značkami z Prešova, Česka či Poľska. Takýc áut sú denne stovky, možno tisíce. Časť vodičov vychádza zo zákazu na jednej strane a vchádza do druhého na opačnej.

Dvojka nie je spoplatnená a prepravné firmy tak výrazne ušetria. Za sto kilometrov jazdy po ceste prvej triedy zaplatí nákladné auto nad 12 ton sedemnásť a pol eura. Cesta druhej triedy je zadarmo.

Pokazená idyla

Koľko platia

Mýto

  • Košice – Bratislava:
  • cez Žilinu – 93,4 eura;
  • južnou trasou – 77 eur;
  • Bratislava – Dunajská Streda:
  • cez spoplatnené cesty – 4,7 eura;
  • cez Lehnice – 0 eur.
  • Platí pre kamióny nad 12 ton s 5 nápravami, zdroj: emyto.sk

„Niekedy sa ani nedá prejsť cez cestu,“ hovorí dôchodca na bicykli pred obchodom v Lehniciach. Začal nosiť reflexnú vestu aj helmu. Pred tridsiatimi rokmi by bol na smiech, dnes bezpečnostné prvky považuje každý za samozrejmé.

S kamiónmi prišli aj iné problémy. Na domoch sa objavujú praskliny. „Pozriete, od jedného okna až po druhé,“ ukazuje žena na stenu tesne pri ceste.

Statik Marián Erby potvrdzuje, že dynamické otrasy spôsobené autami sa prenášajú do základov domov, čo znižuje ich životnosť. Bežne by mal dom vydržať až sto rokov, rokmi namáhaná stavba môže byť neobývateľná už po polovici tohto času.

„Najprv môže opadávať omietka, neskôr vznikajú trhliny a tie môžu prejsť až do vážnejších statických porúch.“

Kamióny sa po zavedení mýta v januári 2010 rozhodli v Lehniciach aj zrátať. „Pribudlo ich troj až štvornásobne,“ hovorí starosta František Szitási.

Sťažnosti posielali Národnej diaľničnej spoločnosti, samosprávnemu kraju aj na ministerstvo dopravy. Začali dávno pred voľbami, po nich bolo treba všetko absolvovať znova.

„Nakoniec asi pred troma týždňami začali osádzať značky,“ povedal Szitási. Kamiónov je o čosi menej. „Určite to nie je ideálne. Kamiónisti, ktorí si na túto obchádzku zvykli, tu jazdia aj napriek značkám.“

Policajtov by privítali v dedine častejšie. Vodičom za prejazd "zakázanou obcou" hrozí pokuta 60 eur. Policajti v Dunajskej Strede sa k rešpektovaniu zákazov vyjadriť oficiálne nechcú, nahnevaným ľuďom telefóny však dvíhajú. Hliadok sľubujú viac, podobný problém však policajti riešia v celom kraji.

Cesty druhej a tretej triedy spravujú samosprávne kraje. Obyvatelia Trnavského kraja kam patria aj Lehnice pre zlý stav ciest spísali vlani päť petícii, celkovo ich na úrad prišlo jedenásť.

„Tie cesty neboli na takúto záťaž konštruované," hovorí Patrik Velšic z trnavskej župy. Čoraz viac poškodené cesty stoja čoraz viac peňazí. Osadenie nových značiek znamená, že kamióny začnú ničiť inú obec a na komplexné riešenie župa peňazí nemá.

Aké témy sú dôležité podľa slovenských osobností? Denník SME im dáva v pravidelnom seriáli možnosť poukázať na veci, ktoré považujú za významné. Strávia deň v redakcii, stanovia tému a spolupracujú s redaktormi pri jej spracovaní.

Život bez obchvatu

Dobrá Niva neďaleko Zvolena dostáva od kamiónov zabrať ešte viac. Cez pracovný týždeň ich narátate v obci za minútu v oboch smeroch desať až pätnásť, najhoršia je však nedeľa po desiatej večer, keď ich prejde 40 až 50.

Cez týždeň je ich o niečo menej, ale stále veľa. Vo štvrtok popoludní sme napočítali na ceste bez chodníkov, ktorú lemujú rodinné domy z obidvoch strán, desať až pätnásť kamiónov za minútu.

Dobronivania domy pri ceste opravia, o rok o dva praskliny v stenách opravujú znova. Investujú do najkvalitnejších okien, ktoré pri prejazdoch kamiónov nerachocú a prepúšťajú čo najmenej hluku a prachu.

Na chvejúce sa podlahy si už zvykli. Hovoria, že je to depresívne, pretože v najbližšej dobe nemajú lepšiu ani perspektívu.

Depresívne

„Keby sme išli do prednej izby, cítili by ste ako sa trasie podlaha. V nedeľu v noci je to najhoršie. Vôbec sa nevyspíme. Je to depresívne,“ hovorí manželka zástupcu starostu Miroslava Žigová, ktorá žije v jednom z domov pri ceste.

Cez Dobrú Nivu vedie cesta prvej triedy európskeho významu. Spája sever cez hraničný priechod Šahy s Budapešťou. Rýchlostná cesta s obchvatom je v nedohľadne, hoci ju plánovali budovať už za socializmu.

Pani Anna býva pri ceste na opačnom konci Dobrej Nivy. Do práce chodí okolo piatej ráno, ale bicykel už dávno odložila.

„Ráno je to strašné. Na druhú stranu cesty sa kvôli kamiónom nedá prejsť. Na bicykli už ani nechodím,“ rozpráva o živote pri ceste za neustáleho rachotu prechádzajúcich kamiónov.

Na stene izby sa tiahne viditeľná dlhá prasklina. Pani Anna po nej prechádza prstom a hovorí, že ju opravovali pred ani nie rokom.

„Plastové okná sme museli vymeniť za nové, najhrubšie aké boli, pretože hrkotali. V kuchyni sa nám trasie podlaha pri každom prejazde kamiónu,“ dodáva.

Dobronivčanka spomína, že lepšie časy boli v období pred 15 až 20 rokmi. Viac tovaru údajne prepravovali po železnici a reálne sa hovorilo o obchvate cez Ostrú Lúku, poza Dobrú Nivu, Krupinu až do Šiah. Teraz už neverí.

Optimistom nie je ani zástupca starostu Dobrej Nivy Vladimír Žiga. Kamióny väčšinou plne naložené drevom, ktoré smerujú na Slovenské Ďarmoty, denne porušujú zákaz vjazdu v obci a prechádzajú popri obecnom úrade. Námestíčko ľudia využívajú ako pešiu zónu.

Meranie rýchlosti? Vtip

Prechádzať pešo cez dedinu po ceste bez chodníkov je nebezpečné, pritom ľudia nemajú inú možnosť. Tabuľa s nápisom, že policajti merajú rýchlosť radarom, je pre miestnych skôr vtipná, ako bezpečnostná.

„Praskliny nájdete na takmer všetkých domoch. Polovica obce nemá chodníky popri ceste. Snažili sme sa to riešiť. Kvôli bezpečnosti sme žiadali, aby nám obmedzili rýchlosť v obci aspoň na štyridsiatku, alebo dali retardéry. Nemáme ani jedno, ani druhé. Žiadali sme viacej priechodov pre chodcov, povolili asi polovicu. Chceme dať aspoň zariadenie, ktoré informuje o rýchlosti. V minulosti sa hovorilo aj o obchvate, ale reálne nemáme žiadnu šancu veci ovplyvniť,“ dodáva zástupca starostu Žiga.

Dobrú Nivu v roku 2009 vyhlásili za Dedinu roka. Ešte pred pádom socializmu ju kvôliveľkému modernému poľnohospodárskemu družstvu prirovnávali k českým Slušoviciam.

Obec s takmer 1900 obyvateľmi má kino, školu, škôlku, vlastný pivovar, zdravotné stredisko, ale aj tisíce kamiónov. Nemá však obchvat a možnosti, aby to zmenili.

Na koho sa obrátiť

Ak vám kamióny kazia život, môže vám pomôcť niektorá z týchto inštitúcií.

1. Samosprávny kraj

Vyššie územné celky sú správcami ciest 2. a 3. triedy. Zodpovedajú za ich údržbu, prevádzkujú sypače a rozhodujú aj o osadení dopravných značiek. Župy zvyčajne odpovedajú, že nemajú ani kompetencie a ani dostatok peňazí.

2. Ministerstvo dopravy

Cez svoje podriadené organizácie spravuje diaľnice a cesty 1. triedy. Po zavedení mýta na sťažnosti zareagovalo osádzaním zákazových značiek na cesty nižších tried. Zvyčajne však odkazuje na správcov ciest, teda na župy.

3. Polícia

Ak nie je osadená značka, radoví policajti hovoria, že nič nezmôžu. Polícia značky neschvaľuje, len sa k nim vyjadruje. Ak je značka osadená, vodičom v zákaze môže dať pokutu 60 eur. Za jazdu z Košíc do Bratislavy juhom zaplatí kamión 80 eur.

4. Úrad verejného zdravotníctva

Prípustná hodnota hluku v okolí ciest je 60 decibelov počas dňa, čo je asi sila zvuku šijacieho stroja. V noci to má klesnúť na 50. Kontroluje to úrad verejného zdravotníctva, teda hygiena. Môže správcovi cesty prikázať nápravu.

Ďalší minister sľubuje, že nákladiaky zastaví

Plošný zákaz pripravoval už Ján Figeľ. Napokon sa objavili iba zákazové značky.

Kamióny na cestách nižších tried zakážeme a zavedieme iba výnimky tam, kde to bude treba, sľubuje minister vnútra Robert Kaliňák (Smer), ktorý plánuje opäť obmedzovať nákladnú dopravu.

„Myslím, že je jednoduchšie vybavovať výnimky pre kamióny ako pre obce zákazy,“ hovorí Kaliňák s tým, že už na tom začali pracovať. „Uvidíme, aké lobistické tlaky dopravcov budú, ale toto je náš zámer.“

Autodopravcovia budú zrejme proti, už súčasný režim zákazov na cestách nižších tried považujú za vážne obmedzovanie.

„Naši podnikatelia platia vysoké dane z motorových vozidiel, ktoré idú župám práve na tieto cesty,“ hovorí šéf Česmadu Pavol Reich.

Keď musia tieto menšie cesty obísť, zvyšuje im to náklady. Spoplatnené úseky potom podľa neho obchádzajú iba minimálne.

„Proti plošnému zákazu sme už raz bojovali. Na tom, kde možno zákaz dať, sme sa aj dohodli,“ hovorí Reich.

Značky majú odkloniť k poplatkom

V máji minulého roku plošný zákaz kamiónov na menších cestách už pripravoval vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Samozrejme, že sa s dôsledkami mýta malo rátať. Za nášho pôsobenia sme dodatočne osadili viac ako 130 značiek,“ hovorí Figeľ. A v zákazoch podľa neho treba pokračovať.

Ministerstvo dopravy nové značky osádza, vysvetľuje to tým, že chce pomôcť výberu mýta. Situáciu vraj analyzujú a hodnotia dosah prípadných zmien.

Cesty nižších tried sú však v správe žúp a obyvateľom rušných miest a obcí ministerstvo odkazuje, že sa s prípadnými sťažnosťami majú obracať tam. Ak kamionisti idú do zákazu, majú sa zasa obrátiť na políciu.

Odborník: Kamióny treba zakázať

Kamióny začali obchádzať spoplatnené úseky v každej krajine, kde zaviedli mýto, vraví Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Najlepšie by podľa neho bolo ich na cestách nižších tried zakázať. „Kamióny na týchto cestách nemajú čo robiť. Skôr treba ochraňovať tých slabších,“ hovorí Palčák.

Očakáva, že v Európe sa bude počet spoplatnených ciest zvyšovať.

„Je to jediný spôsob, ako negatívne dosahy eliminovať. Začne sa napríklad spoplatňovať vjazd do miest,“ myslí si Palčák.

Podnikateľom v doprave však podľa neho bude musieť štát pomôcť inou formou a nesmie ich nechať zruinovať.

Tému vybrala Szidi Tobias

SZIDI TOBIAS je oceňovaná herečka a speváčka, jej téma však s umením nesúvisí.

Prečo je pre vás dôležité zavedenie mýta?

„Odsťahovali sme sa na vidiek pre vidiecky život a jedného dňa sme tam všetci zistili, že žijeme akoby na diaľnici. Kamióny obchádzali mýtne cesty a prechádzali cez našu obec. V noci vysokou rýchlosťou. Digitálny merač zaberá na polovicu vodičov. Museli sme zavolať statika na novo zrekonštruovaný dom, ktorý z otrasov praskol. Nebola to naša vina, platiť sme však museli.“

Ako ste bojovali?

„Volala som na ministerstvo a odvolávala sa na celú obec. Bojím sa o deti, nemôžu prejsť cez cestu, tak doprava zhustla. Kamionista vlastne plní prosbu šéfa, aby sa ušetrilo. Štát zaviedol mýto, aby do kasy išli peniaze, ale zabudol na občanov. Vymyslel to. Tak nech rieši dôsledky.“

Podarilo sa vám niečo?

„Pred Vianocami osadili jednu tabuľu, ale išlo o nedôsledné a absurdné riešenie. Bola jedna, len z jednej strany o obec má niekoľko prístupových ciest. Bola to reakcia bývalého ministra dopravy Jána Figeľa.“

On o tom vedel?

„Áno. Keď len otvorím notes – koľko telefonátov potrebujete, aby vás prepojili na správne miesto. “

Značiek je už viac?

„Zmenila sa vláda a celé to išlo odznova. Znova som sa predstavila, vysvetľovala. Minulý týždeň tabule konečne osadili. Je to veľmi vyčerpávajúce, boj sme nevyhrali. Kamióny aj napriek zákazu jazdia. Teraz treba žiadať políciu o kontroly a apelovať na dopravcov, aby si uvedomili, že nám ničia domy a životy."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.