Kamionisti ustupujú, Fico im nie

Kamionisti štrajk v Bratislave neskončili, ale verejnej hromadnej doprave umožnili jazdiť po Rožňavskej ceste.

Dopravcovia nespokojní s elektronickým mýtnym systémom zmiernili svoj protest v hlavnom meste. Po tom, čo bola štyri dni zablokovaná jedna z príjazdových ciest smerom do centra, včera podvečer uvoľnili jeden jazdný pruh.
Takýto ústupok však premiérovi Robertovi Ficovi nestačí, a tak sa s nimi dnes nestretne. "Odstavte si kamióny niekde na veľkých parkoviskách a budeme rokovať,“ odkázal im vo včerajšej relácii Slovenskej televízie. "Ak by sme sa rozišli, už sa ťažko spojíme, lebo polícia bude v strehu,“ povedal jeden z vodičov.

Budú meniť mýto

Napriek tomu dopravcovia dotlačili vládu do toho, aby ich požiadavky aspoň sčasti splnila. Premiér dnes totiž prijme predstaviteľov spoločnosti Česmad, zamestnávateľov, samosprávy a zástupcov Slovnaftu. Česmad chce okrem iného doladiť sľúbené zhustenie úsekov či zníženie pokút. A nádej má aj požadované zníženie spotrebnej dane na palivá. Hoci to Fico spočiatku rezolútne odmietal, včera podvečer v platenom vyhlásení pre tlačové agentúry pripustil možnosť jej zníženia "ako jednu z alternatív znižovania nákladov autodopravcov spojených so zavedením elektronického mýta“. 

Prečo musí premiér rokovať

Ideme rokovať o mýte ako takom, navrhnúť určité opatrenia pre vládu, čo urobiť, ak niekto tvrdí, že mýto znamená také zvýšené náklady, že mu to môže spôsobovať ťažkosti. Odpovedajme na otázku, ako môžeme tohto človeka kompenzovať, ako mu môžeme pomôcť.

Bude drahšie

Dopravcovia totiž varujú, že zvýšené náklady sú pre mnohých likvidačné a prejavia sa aj na vyšších cenách potravín a iných tovarov. Viaceré mestské autobusové spoločnosti už ohlásili zdraženie cestovného o desať a viac percent.

Únia autodopravcov zmiernila na Slovensku cez víkend "na znak dobrej vôle“ protesty vodičov, ale na Rožňavskej ceste ich podporila. Napriek tomu sa dopravcovia vo viacerých regiónoch naďalej organizujú a hrozia druhým kolom obmedzovania dopravy. Na svojej internetovej stránke navrhujú napríklad blokovať mosty. Mnohé sú totiž v zlom stave, takže je riziko jazdiť po nich s kamiónmi. Fico ešte v piatok vyzval Národnú diaľničnú spoločnosť a firmu SkyToll, aby mýtny systém urobili spravodlivejším. Spoplatnené úseky by sa mali rozčleniť na menšie vzdialenosti. Lebo ak sa po nich prejde len kúsok, dopravcovia musia platiť za celú ich dĺžku. Prečo nie je systém nastavený tak, aby dopravcovia platili len za skutočne prejazdené kilometre, nevedel generálny riaditeľ SkyTollu Matej Okáli vysvetliť. Na túto otázku HN neodpovedal ani hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič.

Nelogická legislatíva

Legislatíva definuje "prejazdenú vzdialenosť“ ako "vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku“. Treba za ňu platiť, aj keď ju vodič celú neprešiel. Všetko, čo prijme parlament, by však malo byť podľa Jozefa Vozára z Ústavu štátu a práva SAV logické a spravodlivé. "Ale nie je, ako ukazuje prax aj na tomto prípade.“ Logické by podľa neho bolo, keby dopravcovia platili len za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Ak sa teraz mýtne výrazne zvyšuje, "dá sa uvažovať o tom, či toto ustanovenie (zákona) nezasahuje neprimerane do vlastníckych práv autodopravcov“. Ich požiadavky podporili Republiková únia zamestnávateľov a Česmad Bohemia. Proti mýtnemu systému má výhrady aj Slovenská obchodná a priemyselná komora.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...