Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.
Košice - Obyvatelia obcí pozdĺž diaľnice medzi Košicami a Prešovom sú znepokojení. Po zavedení mýta čoraz viac dopravcov využíva cesty prvej triedy, ktorú vedú popri diaľnici.
„Oproti vlaňajšku tadiaľ chodí oveľa viac kamiónov a nákladiakov. Videl som aj autobusy, ktoré tu predtým nepremávali. Mám obavy, že to bude ešte horšie," tvrdí Milan Hájnik. O premávke má podrobný prehľad. Pneuservis, v ktorom pracuje, leží hneď vedľa cesty prvej triedy medzi Janovíkom a Ličartovcami.
Dôvod, prečo vodiči diaľnicu obchádzajú, je podľa neho v mýtnom. Za cesty prvej triedy sa podľa mýtneho systému platí menej ako za diaľnice, vodiči chcú tak ušetriť na nákladoch.
Dočasné zrušenie mýta na cestách prvej triedy situáciu v obciach zhoršilo. Ani po opätovnom spoplatnení na budúci mesiac sa však podľa Hájnika nič nezmení: „Je to jednoduchá matematika. Len hlupák zaplatí viac, keď môže menej."
Niektoré úseky cesty z Košíc do Prešova boli spoplatnené pre nákladné autá nad 12 ton už pred dvomi rokmi. Vodiči museli mať diaľničnú známku. Správca komunikácie tým zabránil prejazdu kamiónov cez dediny. Kto by išiel za rovnakú cenu po starej ceste?
„A zrazu bol pokoj. Keď nám jazdili pod oknami, celý dom sa otriasal. Dúfam, že sa to nevráti," obáva sa Viliam Lešo z Bretejoviec.
Zvýšenú frekvenciu nákladnej dopravy si všimli aj majitelia a zamestnanci predajne stavebných materiálov v Budimíre. „Bude to ešte horšie. Je začiatok roka, aj doprava sa ešte len rozbieha," myslí si jej majiteľka Marcela Čarná. „Každý si to veľmi rýchlo zráta. Je to len otázka času."
Stavebniny dopravujú zákazníkom vlastným autom. Po zavedení mýtneho systému náklady na dopravu firme vzrástli v priemere o korunu na kilometer: „Je to zbojstvo. Robili sme fúru do Ploského a naspäť, ani nie pätnásť kilometrov. A zvýšenie je okolo pätnásť korún."
Nižšie mýto na cestách prvej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami, nič nerieši, hovorí vodič kamiónu Ján Dombrády. Podľa neho časť nákladiakov skôr či neskôr diaľnicu obíde: „Buď by mýto malo byť rovnaké, alebo to vyrieši iba zákaz ako v Rakúsku či Maďarsku, kde nákladné vozidlá nemôžu využívať súbežné cesty s diaľnicou. S výnimkou tých, ktoré tam majú svoj cieľ."
Viac kamiónov prechádzajúcich cez dedinu zaregistroval aj starosta obce Lemešany Jaroslav Buzogáň. „Pred rokmi sme bojovali za spoplatnenie úsekov medzi obcami, aby kamióny chodili po diaľnici. Ničili nám cesty, domy boli popraskané, nedalo sa tu žiť. Aj sa to podarilo. Teraz sa nám vracajú, pre nižšie mýto. Opäť hrozí, že budeme mať prázdnu diaľnicu a dediny plné kamiónov. Keď nebudú poplatky na diaľnici a na súbežnej ceste rovnaké, nezabránime tomu."
Na vyše 30-kilometrovom úseku cesty prvej triedy, ktorá je súbežná s diaľnicou D 1 z Košíc do Prešova, môže prepravca ušetriť 1,59 eura (48 korún). Takýchto úsekov je na Slovensku viac. Väčšina diaľnic je postavená v blízkosti ciest prvej triedy.
Štát príde pre dočasné neplatenie mýta o 3 milióny eur
Milióny za mýto dostane SkyToll už v marci
Siemens si chce chrániť meno kvôli OBU jednotkám
Mýto by bolo porovnateľné so susedmi bez polovice ciest I. triedy
Oslobodenie od mýta nespôsobilo zápchy, premávka je plynulá aj v Hybiach
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.