Kamióny sa po spoplatnení ciest vrátili na diaľnice

25. 03. 2010

Bratislava - Kamióny a nákladné autá sa po opätovnom spustení mýta na cestách prvej triedy vrátili späť aj na spoplatnené diaľnice a rýchlostné komunikácie. Z nich sa časť vodičov stiahla po januárovom oslobodení ciest nižšej kategórie od platieb, aby znížili svoje náklady.

ČTK o tom informovala mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. Potvrdili to aj niektorí starostovia obcí, ktorí sa na zvýšenú premávku na cestách prvej triedy pred časom sťažovali.

Vláda oslobodila cesty nižšej kategórie od mýta v polovici januára po protestoch autodopravcov. Vyberanie mýta obnovila od začiatku marca. "Po opätovnom spoplatnení vymedzených úsekov ciest I. triedy sa na nich intenzita dopravy výrazne znížila," informovala Lendacká.

Chodia už len smetiari a mäsiari

Napríklad na ceste I. triedy medzi Trnavou a Trenčínom prevádzkovateľ mýta SkyToll v stredu pred spoplatnením tejto komunikácie nameral o 27 percent vyššiu intenzitu, ako o týždeň neskôr, keď sa vyberalo mýto na všetkých vymedzených cestách.

Intenzívnejšie využívanie ciest nižšej kategórie do konca februára potvrdili aj niektorí starostovia. "Počas tohto obdobia cez našu obec prešlo približne sto kamiónov za hodinu, po znovuspoplatnení sa to vrátilo do normálneho stavu; teraz prechádzajú kamióny sporadicky," povedal starosta východoslovenskej obce Lemešany Jaroslav Buzogáň.

Obnovenie povinnosti platiť mýto aj na cestách prvej triedy si pochvaľoval tiež starosta Hliníka nad Hronom Dušan Antal. "Teraz tadiaľto chodia akurát smetiari, mäsiari a tí, čo zásobujú okolité obce," povedal. Omnoho väčší nával áut obec zažívala ešte pred otvorením rýchlostnej cesty R1. "Do jej spustenia v minulom roku po našej ceste prechádzalo denne asi 20.000 áut, potom už len okolo 5000," povedal.

Ľudia sú naďalej znechutení

Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti mýtu protestovala, novému systému vyčítala nepripravenosť, výšku pokút či dĺžku spoplatnenej cestnej siete. Prekážali im aj údajne neprehľadné a zložité faktúry. Šéf únie Jaroslav Polaček spôsob výberu mýta naďalej kritizuje, nedostatky systému vraj pretrvávajú. "Stále platí, že sú ľudia znechutení, že nevedia skontrolovať, za čo platia," povedal Polaček.

"Úseky ciest sú transparentne označené názvom plne v súlade s požiadavkami dopravcov," reagovala Lendacká. Dodala, že na faktúrach je uvedený začiatok aj koniec vymedzeného úseku, spolu s cenou za každý prejdený úsek.

Mýto sa vyberá za jazdu po zhruba 2000 kilometroch ciest, z toho približne tri štvrtiny sú cesty prvej triedy. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma v minulosti odhadol, že len v januári prišiel štát oslobodením ciest prvej triedy na mýte o tri milióny eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.