Bratislava - Kamióny a nákladné autá sa po opätovnom spustení mýta na cestách prvej triedy vrátili späť aj na spoplatnené diaľnice a rýchlostné komunikácie. Z nich sa časť vodičov stiahla po januárovom oslobodení ciest nižšej kategórie od platieb, aby znížili svoje náklady.
ČTK o tom informovala mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. Potvrdili to aj niektorí starostovia obcí, ktorí sa na zvýšenú premávku na cestách prvej triedy pred časom sťažovali.
Vláda oslobodila cesty nižšej kategórie od mýta v polovici januára po protestoch autodopravcov. Vyberanie mýta obnovila od začiatku marca. "Po opätovnom spoplatnení vymedzených úsekov ciest I. triedy sa na nich intenzita dopravy výrazne znížila," informovala Lendacká.
Napríklad na ceste I. triedy medzi Trnavou a Trenčínom prevádzkovateľ mýta SkyToll v stredu pred spoplatnením tejto komunikácie nameral o 27 percent vyššiu intenzitu, ako o týždeň neskôr, keď sa vyberalo mýto na všetkých vymedzených cestách.
Intenzívnejšie využívanie ciest nižšej kategórie do konca februára potvrdili aj niektorí starostovia. "Počas tohto obdobia cez našu obec prešlo približne sto kamiónov za hodinu, po znovuspoplatnení sa to vrátilo do normálneho stavu; teraz prechádzajú kamióny sporadicky," povedal starosta východoslovenskej obce Lemešany Jaroslav Buzogáň.
Obnovenie povinnosti platiť mýto aj na cestách prvej triedy si pochvaľoval tiež starosta Hliníka nad Hronom Dušan Antal. "Teraz tadiaľto chodia akurát smetiari, mäsiari a tí, čo zásobujú okolité obce," povedal. Omnoho väčší nával áut obec zažívala ešte pred otvorením rýchlostnej cesty R1. "Do jej spustenia v minulom roku po našej ceste prechádzalo denne asi 20.000 áut, potom už len okolo 5000," povedal.
Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti mýtu protestovala, novému systému vyčítala nepripravenosť, výšku pokút či dĺžku spoplatnenej cestnej siete. Prekážali im aj údajne neprehľadné a zložité faktúry. Šéf únie Jaroslav Polaček spôsob výberu mýta naďalej kritizuje, nedostatky systému vraj pretrvávajú. "Stále platí, že sú ľudia znechutení, že nevedia skontrolovať, za čo platia," povedal Polaček.
"Úseky ciest sú transparentne označené názvom plne v súlade s požiadavkami dopravcov," reagovala Lendacká. Dodala, že na faktúrach je uvedený začiatok aj koniec vymedzeného úseku, spolu s cenou za každý prejdený úsek.
Mýto sa vyberá za jazdu po zhruba 2000 kilometroch ciest, z toho približne tri štvrtiny sú cesty prvej triedy. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma v minulosti odhadol, že len v januári prišiel štát oslobodením ciest prvej triedy na mýte o tri milióny eur.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Mýto vraj kamióny obchádzajú rušičkami
Európska komisia rozširuje vyšetrovanie mýta
Kamionisti reagujú na Drahovského analýzu požiadaviek UNAS-u
Informácie o mýte pre poslancov považuje Únia dopravcov za zneužitie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.