Kapsch: Mýto je škandál

Celý tender na elektronický výber mýta bol podľa rakúskej spoločnosti Kapsch vyhlásený špeciálne pre jedného uchádzača.

14. 06. 2008

Bratislava - Spoločnosť Kapsch,­ ktorá viedla rovnomenné konzorcium v súťaži o zákazku na mýtny systém, pritvrdila rétoriku. Proces celého tendra považuje za škandál a naznačila prepojenie posledného nevyradeného uchádzača o mýto so súťažiacim, ktorý vo finále nepredložil ponuku.

Za podozrivé označil šéf rakúskej firmy George Kapsch, že konzorcium Satways, ktoré sa kedysi uchádzalo o zákazku, nakoniec krátko pred termínom ponuku nepredložilo.

O Satways, ktorého členmi bol aj Slovak Telekom a Siemens, sa podľa Kapscha predtým hovorilo ako o pravdepodobnom víťazovi.

„Siemens sa pritom stal neskôr dodávateľom skupiny SanToll a Ibertax. Táto dvojica zostala napokon v súťaži ako jediná s najvyššou cenovou ponukou na vybudovanie mýtneho systému,“ povedal Kapsch. Keďže ponuka SanTollu bola ako jediná vyššia oproti tomu, čo požadovala Národná diaľničná spoločnosť, Kapsch to pokladá za právny dôvod na zrušenie tendra. Cena bola totiž hlavným kritériom, ktorý mala komisia pri hodnotení ponúk brať do úvahy.

Na možnú súvislosť medzi Siemensom a tým, že v súťaži zostal jediný a najdrahší uchádzač, reagoval aj Siemens. Tvrdenia Kapschu poprel. „Bolo to na základe dohadov. Neuviedli žiadne fakty,“ povedal konateľ Siemensu Vladimír Slezák.

Kapsch sa tiež pridal ku kritike, s ktorou nedávno prišlo konzorcium Slovakpass pod vedením talianskej firmy Autostrade.

Aj Kapschu prekáža, že mená ľudí, ktorí hodnotia jednotlivé ponuky, nie sú zverejnené. Svoje výhrady chce však riešiť na Slovensku. Pomôcť by mu mal Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa rovnako ako ďalší dvaja vyradení uchádzači obrátila firma koncom mája.

Postoj štátnej diaľničnej spoločnosti, ako aj ministerstva dopravy, zatiaľ nie je jasný. Štátna akciovka ako verejný obstarávateľ sa k tendru nemôže teraz vyjadriť. Ministerstvo mlčí tiež.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...