Kapsch zvažuje podanie žaloby na súde

10. 07. 2008

Bratislava - Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, zastupujúca jedného z troch vylúčených účastníkov tendra na elektronický výber mýta v SR, zvažuje v pondelok 14. júla podať na Krajskom súde Bratislava 1 žalobu proti vyradeniu vlastného konzorcia. Kapsch chce v návrhu požiadať súd o prekontrolovanie rozhodnutia vyhlasovateľa súťaže Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o vylúčení ním vedeného združenia z druhýkrát opakovaného tendra. Ako pre agentúru SITA vo štvrtok ďalej uviedla hovorkyňa spoločnosti Kapsch Sylvia Košťálová, zámer na podanie žaloby na súde by už nemalo nič

Diaľničná spoločnosť má do piatka 11. júla po uplynutí sedemdňovej zákonnej lehoty rozhodnúť o ďalšej žiadosti o nápravu, ktorú Kapsch podal v piatok minulého týždňa. V tejto žiadosti rakúska spoločnosť požiadala diaľničiarov, aby ešte raz veľmi prísne prekontrolovala údaje v ponuke uchádzačov o efektivite výberu mýta. Ide o druhé hlavné kritérium pri vyhodnocovaní ponúk s 30-percentnou váhou po cene mýtneho systému, na ktorú pripadá 60 % hodnotenia. V prípade, že NDS žiadosti opätovne nevyhovie, chce Kapsch začiatkom najbližšieho týždňa podať už tretiu námietku na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), tentokrát súvisiacu s uvedenou žiadosťou o nápravu. Firma chce zároveň požiadať úrad o vydanie ďalšieho predbežného opatrenia o zastavení konania vyhlasovateľa súťaže. Úrad má na rozhodnutie o námietkach 30 dní.

ÚVO 2. júla tohto roka už zamietol námietky všetkých troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta. Skupiny Slovakpass, Kapsch a ToSy.sk na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. sa proti vyradeniu z užšej súťaže na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta odvolali na úrad koncom mája tohto roka. Úrad podľa jeho hovorkyne Heleny Fialovej rozhodol o zamietnutí námietok, pretože niektoré dôvody NDS o vylúčení uchádzačov sa v konaní o námietkach preukázali ako opodstatnené. Išlo najmä o technické požiadavky na predmet zákazky stanovené vyhlasovateľom tendra v súťažných podkladoch.

Úrad v súčasnosti posudzuje ďalšiu námietku, ktorú Kapsch podal koncom júna proti diskriminačnému postupu NDS pri vyhodnocovaní ponúk. Úrad zároveň vydal predbežné opatrenie, ktorým pozastavil ďalšie konanie diaľničiarov v tendri až do doručenia rozhodnutia o tejto námietke. Znamená to, že napriek zamietnutiu námietok proti vylúčeniu diaľničiari zatiaľ nemôžu podpísať zmluvu s predpokladaným víťazom tendra, združením SanToll - Ibertax. Táto skupina zostala ako jediná v hre s najvyššou cenovou ponukou 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). NDS predpokladala cenu mýtneho systému vo výške 20 mld. Sk (663,9 mil. €).

Vzhľadom na oddiaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Priznal to už aj minister dopravy Ľubomír Vážny, podľa ktorého sprevádzkovanie výberu mýta môže meškať tri až šesť mesiacov. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky počas priebehu tendra podľa Vážneho predlžujú proces verejného obstarávania. SDKÚ-DS vo štvrtok navrhla zrušenie terajšieho tendra na výber mýta kvôli netransparentnosti, k čomu vyzýva premiéra a ministra dopravy. Nový tender by mal podľa nej umožniť zavedenie mýtneho systému od 1. januára

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...