Zmeny, ktoré si vyžiadalo mýto v praxi, oberajú štátnu pokladnicu o peniaze každý deň. Premiér nikoho trestať nechce.
Bratislava - Na cestách prvej triedy sa stále nevyberá mýto. Každý deň tak podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) štátna pokladnica dostáva o 200tisíc eur menej. K včerajšku je teda strata zhruba 6 miliónov eur.
Podľa premiéra Roberta Fica (Smer) ide o „výpadky spôsobené novými prvkami v mýte". To sú najmä zmeny v mýtnych faktúrach, ale tiež zrušenie mýta za úseky, ktoré kamión neprejde celé. Napriek tomu, že mýto sa po jeho spustení muselo „prerábať", premiér toho, kto má straty na svedomí, hľadať ani trestať nemieni. „Vláda sa k tejto téme postavila korektne, lebo vyšla v ústrety oprávneným požiadavkám, ktoré prišli," povedal Fico.
Opozičný politik Stanislav Janiš (SDKÚ) hovorí, že na vine je prevádzkovateľ mýta, firma Skytoll a Národná diaľničná spoločnosť. „Keby mýto nabehlo a fungovalo od 1. januára tak, ako malo, tak nie je žiadny problém," povedal.
Je to však podľa Fica práve opozícia, ktorá stojí za aktivitami dopravcov v združení UNAS. Tí proti mýtu protestovali v uliciach. Sekundovať protivládnej kampani mali aj médiá, vyhlásil včera. „Dvadsiateho piateho februára sa chystajú na absolútny politický míting," zhodnotil premiér plánovanú demonštráciu únie.
Janiš tvrdí, že opozícia s dopravcami rieši technické problémy. Podľa prezidenta únie Jaroslava Polačeka politiku z mýta robí práve premiér. „Odpútava pozornosť od toho, ako je celý systém spackaný."
Nepozdáva sa mu tiež, že osobným autám neplánuje premiér zdražovať diaľničné nálepky, kým „nebude postavená aspoň základná diaľničná sieť", zatiaľ čo kamióny musia platiť mýto aj za tankodromy. Fico včera odmietol aj mýto pre osobné autá s tým, že ani nebolo v pláne.
Vážny však o mýte pre osobné autá hovoril viackrát. Skloňovali sa termíny 2012 či 2013. Tento rozpor sa dá vysvetliť aj blížiacimi sa voľbami.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1. 1. 2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO
Fico: Elektronické mýto nebude pre osobné autá
Ďalší protest proti mýtu chystajú autodopravcovia do Bratislavy
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.