Kartel pri výstavbe diaľnic? Podľa súdu žiaden nebol

Pri výstavbe diaľnice pod Tatrami podľa súdu nedošlo ku vzniku kartelu zo strany stavebných spoločností.

10. 12. 2008

Bratislava - Bratislavský krajský súd dnes zrušil rozhodnutie Protimonopolného úradu (PMÚ), ktorý pred viac ako dvoma rokmi potrestal šesť popredných stavebných firiem rekordnou pokutou 1,35 miliardy korún za údajnú kartelovú dohodu.

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné. Právna zástupkyňa PMÚ oznámila, že úrad sa voči verdiktu odvolá.

"Dôvodom rozhodnutia súdu je, že výrok napadnutého rozhodnutia (PMÚ) je obsahovo nedostatočný," povedal novinárom hovorca súdu Pavol Adamčiak, podľa ktorého PMÚ jednoznačne nepreukázal existenciu kartelovej dohody. Tiež nedostatočne zdôvodnil udelenie pokuty, dodal.

"Podľa nás je tento rozsudok súdu veľmi nebezpečným signálom pre trh," povedala novinárom právna zástupkyňa PMÚ Michaela Nosa. Z odôvodnenia súdu vraj vyplýva, že úrad v budúcnosti nikdy nebude môcť preukazovať kartelové dohody.

Pokuty dostali domáci aj zahraniční

Firmy potrestal historicky najvyššou sankciou Protimonopolný úrad (PMÚ) v roku 2005 za to, že podľa neho koordinovali vo verejnej súťaži o stavbu diaľnice pod Vysokými Tatrami svoje cenové ponuky. Stavebné firmy rozhodnutie potom napadli na súde.

Vysoké pokuty PMÚ vymeral domácim aj zahraničným firmám. Najvyššiu sankciu, zhruba 418 miliónov Sk (takmer 14 miliónov eur), dostala popredná portugalská spoločnosť Mota-Engil. Pokutou potrestal úrad aj najväčšiu slovenskú stavebnú firmu Doprastav, spoločnosti Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, český Strabag a firmu Betamont.

Pokuta je len zlomkom tržieb firiem

Firmy sa proti rozhodnutiu najprv odvolali, Rada PMÚ následne prvostupňové rozhodnutie zmenila a znížila celkovú pokutu z pôvodných 1,47 miliardy korún (48,8 milióna eur). Oslobodila tiež od pokuty spoločnosť Skanska BS (predtým Banské stavby), namiesto ktorej ju má zaplatiť jej materská spoločnosť Skanska DS. Pokuta pre spoločnosti v prípade, že by spor prehrali, by bola len zlomkom ich tržieb.

Firmy podľa úradu, ktorý dohliada na ochranu súťaže na trhu, zosúladili svoje ponuky v tendri na výstavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku medzi Mengusovcami a Jánovcami, ktorý bol vypísaný v roku 2004.

Ten v súčasnosti nie je ešte dokončený. Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka, však dôvodom takmer ročného omeškania výstavby nebol údajný kartel. "Vypísal sa nový tender, keďže došlé ponuky v prvej súťaži boli vyššie než štátom určená cenová expertíza," dodal. Úsek by mal byť dostavaný v treťom kvartáli budúceho roka, uzavrel.

Vývoj sporov o stavebný kartel pre diaľnice a zákaz na tendroch

Prehľad udalostí v sporoch o údajnú kartelovú dohodu firiem na stavbu diaľnice pod Tatrami a zákaz účasti týchto spoločností na verejných súťažiach:

  • 23. decembra 2005 - Protimonopolný úrad (PMÚ) rozhodol, že slovenské spoločnosti Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska BS (predtým Banské stavby), jej česká materská firma Skanska DS, Strabag a portugalská Mota-Engil nezákonne koordinovali svoje správanie vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce a udelil im za kartelovú dohodu pokutu spolu 1,47 miliardy korún (podľa konverzného kurzu 48,8 milióna eur).
  • 16. októbra 2006 - Rada PMÚ ako odvolací orgán úradu zmenila prvostupňové rozhodnutie PMÚ z predošlého roka a znížila celkovú pokutu na 1,35 miliardy korún (44,81 milióna eur). Oslobodila tiež od pokuty spoločnosť Skanska BS, ktorá podľa úradu bola viazaná rozhodnutiami materskej spoločnosti Skanska DS. Najvyššiu sankciu, zhruba 418 miliónov Sk (takmer 14 miliónov eur), mala zaplatiť Mota-Engil. Firmy ohlásili, že sa pokúsia zvrátiť rozhodnutie PMÚ na súde; Krajský súd v Bratislave potom odložil vykonateľnosť rozhodnutia, a tým aj zaplatenie pokuty.
  • 27. novembra 2006 - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámil, že šesť potrestaných stavebných firiem sa nebude môcť päť rokov uchádzať o štátne a verejné zákazky. Úrad sa odvolal na stanovisko PMÚ o karteli. Neskôr ÚVO pripustil, že firmy sa na tendroch budú môcť zúčastniť prostredníctvom dcérskych spoločností. Firmy namietali, že ÚVO vydal zákaz napriek tomu, že súd ešte nerozhodol o pokute od PMÚ.
  • 7. júna 2007 - Generálna prokuratúra podala protest voči usmerneniu ÚVO o zákaze účasti firiem v tendroch. ÚVO nasledujúci mesiac usmernenie zrušil. Aj nové rozhodnutie, ktoré úrad vydal, však spoločnostiam bránilo v účasti na zákazkách.
  • 8. novembra 2007 - Jedna z potrestaných spoločností, zvolenská firma Betamont, vyhrala spor s ÚVO na bratislavskom krajskom súde. Súd zrušil rozhodnutie úradu, ktoré Betamontu zakazovalo účasť vo verejných tendroch.
  • 28. novembra 2007 - Krajský súd v Bratislave otvoril pojednávanie v spore o pokutu od PMÚ za kartelovú dohodu.
  • 13. decembra 2007 - Spor s ÚVO vyhrala na krajskom súde aj najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav.
  • 10. decembra 2008 - Bratislavský krajský súd zrušil rozhodnutie PMÚ o rekordnej pokute. PMÚ podľa súdu jednoznačne nepreukázal existenciu kartelovej dohody. Právna zástupkyňa PMÚ oznámila, že úrad sa voči verdiktu odvolá.
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.