Kauza diaľničný privádzač pokračuje sťažnosťou

30. 11. 1999

Zdroj: Danuša Dragulová-Faktorová, Denník Práca

Obálky s ponukami výberového konania na výstavbu časti diaľničného privádzača Prešov-západ, I. úsek - Ulica obrancov mieru - Škultétyho, ktoré boli otvorené 8. novembra, vyvolali viaceré pochybnosti. Spôsobuje ich cena, resp. zľava z nej. Všetky prihlásené spoločnosti pripravili ponuky v porovnateľnej cenovej hladine. Jedna z nich - Inžinierske stavby Košice - však zo svojej ceny ponúkla výraznú zľavu. Podrobnejšie sme o tejto problematike informovali pred niekoľkými dňami v článku O čo ide v tendri na privádzač Prešov.

Najnižšiu ponuku spomedzi zúčastnených dali Cestné stavby (CE), a. s., Košice. Ostatné cenové ponuky boli nasledovné: Hutné stavby 175,6 mil. Sk s DPH, Ekostav Michalovce 175,6 mil. Sk s DPH, CMR Prešov 179,4 mil. Sk s DPH, Cestné stavby, a. s., Košice 152,0 mil. Sk s DPH, Slovvia, a. s., 158,4 mil. Sk bez DPH (s DPH cca 174 mil. Sk), Inžinierske stavby, a. s., Košice 164,7 mil. Sk s DPH so zľavou z ceny na 118,9 mil. Sk.

Slovenská správa ciest (SSC), investorský útvar Košice, 17. novembra oznámil Inžinierskym stavbám Košice, že ich ponuka bola akceptovaná ako víťazná. CS Košice, ktoré dali najnižšiu cenovú ponuku, poukazovali na skutočnosť, že zľava Inžinierskych stavieb je v rozpore so zákonom i podmienkami tendra a vyslovili podozrenie z klientelizmu. Výsledok tendra sa nedozvedeli od vypisovateľa súťaže, ale z nášho denníka, na základe čoho podali 325. novembra sťažnosť na postup obstarávateľa na Krajský úrad (KÚ) Košice. Napriek tomu podľa našich zistení ešte včera ani na odbore kontroly, ani na odbore verejného obstarávania krajského úradu o sťažnosti nemali žiadne informácie. Dozvedeli sme sa len to, že KÚ je povinný sťažnosť vybaviť do 30 dní a v zložitejších prípadoch do 90 dní. Napokon sa pracovníci CS dopátrali svojej sťažnosti, ktorá bola v rukách vedúceho odboru kontroly.

CS v sťažnosti uvádzajú, že uchádzač uvedený pod č. 6 uvádza vo svojom súťažnom návrhu - na rozdiel od ostatných uchádzačov - ako jediný zľavu, o ktorej v pokynoch pre uchádzačov nie je ani zmienka, teda ani jednému uchádzačovi nebola daná možnosť predložiť zľavu. Zľava uchádzača č. 6 nemôže byť chápaná ani ako alternatívny návrh, pretože v tom prípade by uchádzač musel dodať obstarávateľovi všetky nevyhnutné informácie pre kompletné vyhodnotenia príslušného alternatívneho riešenia, vrátane výpočtov, technicko-kvalitatívnych podmienok, rozpisu cenových položiek, navrhovaného spôsobu výstavby, o v tomto prípade nebolo predložené.

Aritmetický priemer ponukových cien piatich uchádzačov je 171,6 mil. Sk s DPH. Zľavnená cena znamená 69,3% z priemernej ceny, zľava teda predstavuje 30,7%. Podľa CS Košice je to cena, za ktorú nie je možné stavbu realizovať. V uvedenom prípade vzniká neobvyklá zmluvná cena, ktorá pri posúdení v zmysle zákona č. 286/92 Zb., § 23, odstavec 6, bude ďalej znížená po prepočte o daň vo výške cca 13,7 mil. Sk.

CS Košice v sťažnosti poukazujú i na skutočnosť, že v predloženom súťažnom návrhu uchádzača č. 6 chýba podpis štatutárneho orgánu, teda predstavenstva, v dôsledku čoho nemal byť tento návrh v súlade s podmienkami súťaže vyhodnotený. Problematike zákona o verejnom obstarávaní sa od júla venujú aj odvetvové tripartitné rokovania. Čo teda na záležitosť tendrov hovorí predsedníčka OZ DOPRAVA Marta Brodzianska?

"Dohodli sme sa s ministerstvom dopravy, zväzom podnikateľov cestnej dopravy za účasti SSC na spoločných opatreniach s cieľom dôsledného uplatňovania zákona o verejnom obstarávaní zo strany SSC a kontroly zo strany MDPT SR. Ide o to, aby bola zabezpečená objektivita. O tom, že nie je, svedčí aj skutočnosť, že partneri súhlasili so spoločnými opatreniami. Na opätovnom tripartitnom rokovaní 9. novembra sa konštatovalo, že závery z júla sa nenapĺňajú," uviedla M. Brodzianska. Plénum OZ DOPRAVA v piatok listom požiadalo viceprezidenta KOZ a podpredsedu RHSD Petra Gajdoša, aby predsedníctvo RHSD žiadalo stanovisko a postup riešenia pri uplatňovaní zákona o verejnom obstarávaní zo strany MDPT SR v pôsobnosti SSC. V liste je vyslovené podozrenie z klientelizmu, čo v tomto prípade má vplyv aj na zamestnanosť a likvidáciu zamestnávateľov. "Ide najmä o otázku ponukových cien, vyhodnocovaní súťaží - napr. stavby Voznická Skala Nová Baňa, živičné úpravy na piatich úsekoch v okrese Svidník, rekonštrukcia diaľničného mosta v Liptovskom Mikuláši," uvádza sa v liste.

Záležitosť privádzača Prešov postupuje v rôznych prúdoch. Vo včerajších popoludňajších hodinách sme dostali dôvernú informáciu, že napriek existujúcej sťažnosti na KÚ Košice by údajne malo na intervenciu KDH v Prešove dôjsť k podpísaniu zmluvy medzi SSC a Inžinierskymi stavbami Košice. Podľa našich informácií by zmluvu nad 100 mil. Sk mal podpísať generálny riaditeľ SSC. Ten je však podľa informácií z jeho sekretariátu služobne mimo republiky a vráti sa o týždeň. Riaditeľ investičného útvaru SSC Košice mal podľa našich zistení včera dovolenku. Generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry MDPT SR Ing. Peter Barek sa rovnako včera vraj telefonicky informoval, či sťažnosť na KÚ bola naozaj podaná. Nám sa ho však nepodarilo zastihnúť. Najbližšie dni zrejme ukážu, či došlo, alebo nedošlo k podpísaniu zmluvy, a teda nakoľko mali naše indície reálny základ.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...