Kavečiansky obchvat si pýta vyvlastnenie

Mesto zvažuje, že vyvlastní pozemky, cez ktoré má prechádzať kavečiansky obchvat, pretože niektorým vlastníkom sa zdá výkupná cena nízka. Kvôli výstavbe tiež samospráva zmení územný plán mesta.

Košice - S výkupom osemnásťtisíc metrov štvorcových pozemkov na stavbu novej komunikácie, ktorá odkloní dopravu z mestskej časti, začala samospráva vlani. Ich cena je podľa znaleckého posudku 10,42 eura (314 korún) za meter štvorcový. Všetky pozemky boli oceňované ako role.

Viac peňazí chcú tí vlastníci, ktorým by komunikácia mala prechádzať cez záhradu. Starosta Kavečian Ján Kupec s nimi súhlasí. "Rozumiem, že ak má niektorý z občanov prísť o záhradu, chce za to dostať viac peňazí ako za roľu. Ak však má pozemky v katastri registrované ako roľu a podľa toho platí dane, nemal by žiadať vyššiu výkupnú cenu."

O pôdu môžu majitelia prísť. "Ak by došlo k situácii, že oslovení vlastníci opätovné návrhy kúpnych zmlúv nebudú za daných podmienok akceptovať, bude nevyhnutné postupovať formou vyvlastnenia," hovorí Jaro Kerner z komunikačného servisu magistrátu. Vyvlastňovať radnica môže, pretože výstavba ochvatu je vo verejnom záujme.

Chcú zmenu trasovania

Malá skupina vlastníkov žiada odklon navrhovanej trasy tak, aby cesta zabrala najmenej z ich pozemkov. Mesto tvrdí, že takto sa vozovka po teréne viesť nedá. "Došlo by k neprijateľnému pozdĺžnemu sklonu komunikácie. So zreteľom na výškový rozdiel neprichádza do úvahy vedenie komunikácie po násype," uviedol riaditeľ magistrátu Marek Kolarčík.

Občania mohli trasovanie cesty pripomienkovať v roku 1994, keď sa schvaľoval územný plán. "Odvtedy je obchvat v územnom pláne mestskej časti zaznačený a nikto voči tomu nemal výhrady," hovorí Kupec.

Pred začiatkom vyvlastňovacieho konania sa musí upraviť územný plán mesta Košice. Počíta totiž s iným vedením trasy cesty, ako je naprojektovaná a ako je zadefinovaná v územnom pláne zóny Kavečany. Zmena by sa mala schváliť na októbrovom mestskom zastupiteľstve.

Jeden kilometer dlhá cesta odľahčí dopravu medzi domami, kde úzke uličky sťažujú prechod vozidiel k zoo a lyžiarskemu stredisku. Okrem áut tade jazdia autobusy a nákladné vozidlá. Vstupná cesta do mestskej časti sa prepadáva kvôli podzemnej jaskyni. Do Kavečian vedie aj niekoľkokilometrová účelová komunikácia smerom na Družstevnú pri Hornáde. Nespĺňa však normy a doprava sa na ňu preto nedá odkloniť.

K rodinným domom

Vozovka by mala začať pred vstupom do Kavečian. Bude smerovať oblúkom doprava k rodinným domom. Na terajšiu komunikáciu sa napojí za posledným domom mestskej časti. Pre každý smer bude mať jeden jazdný pruh a na jednej strane chodník s verejným osvetlením. Na vozovke sa ráta s autobusovými zástavkami na oboch koncoch.

V roku 1998 boli náklady na jeho výstavbu približne 675-tisíc eur (viac ako 20 miliónov korún). Podľa Kernera ich bude nutné aktualizovať, mal by tak stáť viac.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...