Každý by mal poznať "svojho" policajta a vidieť ho na ulici. Aj na bicykli

Keď som pred časom kandidoval na primátora mesta, tvrdil som, že každá ulica by mala mať svojho konkrétneho prideleného mestského policajta a obyvatelia by ho mali poznať.

Témou z toho istého súdka je, či by mestskí policajti mali v priaznivom počasí jazdiť po meste na bicykloch alebo nie. Myslím si, že áno.

Nestačí totiž len pocit, že na niektoré miesta v meste dozerá polícia cez kamery a ak je to potrebné, tak prídu na aute. Preventívna prítomnosť policajta v teréne má svoj význam a naviac, výkonu policajnej služby je na prospech, ak policajt svoj rajón nepozná len zo sedadla policajného auta, ale má aj priamy každodenný kontakt s obyvateľmi, prehodí s nimi pár slov. Tak sa dozvie o bezpečnostnej situácii aj to, čo inak nie. Naviac, moja skúsenosť so stretnutí s občanmi je, že mnohí neradí telefonujú policajtom. Prečo je to tak, by vydalo na samostatné zamyslenie.

Z mojich viacerých diskusií s náčelníkom našej mestskej polície som si urobil záver, že nie je priaznivcom myšlienky policajtov na bicykoch. Má na to všelijaké dôvody, no mňa zatiaľ nepresvedčil ani jeden.

Inde s policajtmi na bicykloch nemajú problém

Zaujal ma preto dnešný článok (odkaz na úplný text je na konci) v Košickom Korzári, kde tamojší primátor Richard Raši hovorí:

„Noví príslušníci by mali pracovať priamo v teréne, na najviac vyťažených miestach, čiže v centre mesta a častiach sídlisk so zvýšeným pohybom problémových ľudí. Chceme zvýšiť počet kamier na minimálne 65, nakúpili sme už 12 nových bicyklov pre cyklohliadky. Peniaze dáme aj na oblečenie pre policajtov, bude to z financií pridelených vládou SR na podporu mestskej polície.“

Nasadenie niektorých policajtov na bicykloch má v Košiciach zmysel a malo by aj v Prešove. Jednoducho preto, že do niektorých lokalít sa policajt na aute nedostane a pešo by nestihol toľko, ako na bicykli.

"Poznaj svojho policajta" už funguje, ale nie v Prešove

Mestskú políciu považujem za jeden z kľúčových prvkov pri zabezpčeovaní pocitu bezpečnosti v meste.

Ako som spomenul, obyvatelia by mali poznať svojho policajta, aby presne vedeli, na koho sa môžu obrátiť, s kým môžu konzultovať svoje obavy, postrehy, komu môžu adresovať sťažnosti.

Z pravidelných stretnutí poslancov s obyvateľmi, za účasti zástupcu mestskej polície viem, že u mnohých obyvateľov by záujem o užší kontakt s mestským policajtom bol - a najradšej by sme však policajtov videli v uliciach.

V tomto nás zasa predbehlo Humenné. Tam napĺňajú heslo "Poznaj svojho policajta" doslova.

Propagujú a na mestskej stránke propagujú brožúrku s fotografiami a kontaktami na svojich policajtov.

Ruku na srdce, poznáte tvár a meno aspoň jedného nášho mestského policajta? Nie? Tak pomôcka je v odkaze na konci tohto textu, no mená a ani tváre našich pochodzkárov tam žiaľ nenájdete.

Prešov stagnuje, no dá sa to zmeniť

Mestská polícia je len jednou z oblastí, kde naše mesto stagnuje.

Neprejavuje sa, že náčelník mestskej polície je prezidentom Združenia náčelníkov obecných a mestských polícií Slovenska.

Príklady z iných miest ukazujú, že to ide a nestojí to veľa. Len sa tomu treba venovať a chcieť.

Po príklad nemusím ísť ďaleko. „Meniť sa bude v mestskej polícii všetko,“ tvrdí primátor Košíc v dnešnom Korzári. A čo náš primátor?

Bezpečnosť v meste je pre mňa prioritou, viac ako 1,5 milióna eur na prešovskú mestskú políciu nie je práve málo.

"Právne okienko"

Vnímam, že u verejnosti v znalosti kompetencií medzi primátorom a mestským zastupiteľstvom sú medzery.

Podľa § 2 ods. 3 zákona o obecnej polícii je to presne takto:

"Náčelníka obecnej polície na návrh starostu vymenúva a odvoláva obecné zastupiteľstvo."

§ 3 ods. 1 písm e):

"Obecná polícia vykonáva všeobecne záväzné nariadenia obce, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia starostu."

§ 7 ods. a):

"Príslušník obecnej polície pri plnení úloh je povinný najmä dodržiavať zákony a iné všeobecne záväzné právne predpisy a v ich rámci sa riadiť pokynmi náčelníka, prípadne pokynmi starostu."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...