Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke.
Minister financií v debate o prešovskom obchvate môže pomôcť dobrej veci aj sebe.
Minister financií urobil správnu a prevratnú vec. Na otázku od prezidenta, či je dobrý nápad minúť na obchvat Prešova 900 miliónov, na rovinu oficiálne odpovedal, že nie je. Z jeho stanoviska vyplýva, že za rovnaké peniaze sa dá buď prijať omnoho efektívnejšie riešenie, alebo sa dá za porovnateľne nedokonalý projekt ušetriť 400 miliónov.
Aby bolo jasné, že nejde o žiadnu maličkosť, treba si uvedomiť, že prešovský projekt vznikal za jednofarebnej vlády Smeru. Takže aj keď teraz Peter Kažimír robí bezprostredne zle ministrovi Mosta-Híd Arpádovi Ersékovi, príjemné to nie je ani diaľničnému guru Smeru Viktorovi Stromčekovi.
(Tlačová beseda - Minister dopravy Árpád Érsek: Podporujem obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách.)
Nahnevaných je však viac. Jedným z nich je aj prešovský župan Peter Chudík. Kritické závery analytikov z tímu Hodnota za peniaze označil za „čarbanie prstom po mape“. Keďže ide zároveň o poslanca Smeru, v strane majú o čom diskutovať.
Na jednej strane sporu vystupuje zanedbávaný región, ktorý objektívne potrebuje investície do infraštruktúry. Na druhej minister financií, ktorý si nemôže dovoliť ignorovať údajnú úsporu stámiliónov eur. Kdesi medzi tým sú ešte záujmy stavbárov.
Najpravdepodobnejšie je, že Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke. Určite sa však nebude chcieť uspokojiť s riešením, ktoré naznačuje minister dopravy Ersék.
Ten Kažimírových analytikov spochybnil podobne ako Chudík, ale aspoň ponúka bolestné v dodatočnej úspore 21 miliónov eur. Lenže to je smiešne málo v porovnaní so stámiliónmi, o ktorých hovorí ministerstvo financií.
Tak či onak, okrem budúcnosti Hodnoty za peniaze sa rozhoduje aj o renomé Petra Kažimíra. Je totiž nepredstaviteľné, alebo by aspoň malo byť, aby zodpovedný minister financií súhlasil s projektom za vyše percento HDP, ktorý takmer isto nebol najlepším riešením a iné alternatívy boli oveľa efektívnejšie alebo lacnejšie.
Ak Kažimír dosiahne zásadné ústupky, nepomôže len správnej veci (Hodnota za peniaze), ale aj svojej povesti. Ak však výsledok bude taký, ako dnes žiadajú minister Ersék a župan Chudík, Kažimír by utrpel debakel. Opozícia by ho potom v každej debate právom spochybňovala, že potupne prehral bitku o veľmi veľa peňazí, ktorú sám začal.
Nevieme, s akými kartami hrá náš minister financií, ale nehrá o málo. Ako nedávno povedal Robert Fico pre Hospodárske noviny: „Vytvoril som tím, ktorý môže byť nastupujúcou generáciou politikov. Patrí doň určite aj Juraj Blanár či Peter Žiga. Veľmi bude záležať, ako bude rozvíjať svoj veľký politický potenciál Peter Kažimír.“ V tomto konkrétnom prípade sa zdá, že ho rozvíja proti záujmom vlastnej strany.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce
Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť
Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur
Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate
Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov
Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne
Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.