Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť

Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke.

Minister financií v debate o prešovskom obchvate môže pomôcť dobrej veci aj sebe.

Minister financií urobil správnu a prevratnú vec. Na otázku od prezidenta, či je dobrý nápad minúť na obchvat Prešova 900 miliónov, na rovinu oficiálne odpovedal, že nie je. Z jeho stanoviska vyplýva, že za rovnaké peniaze sa dá buď prijať omnoho efektívnejšie riešenie, alebo sa dá za porovnateľne nedokonalý projekt ušetriť 400 miliónov.

Aby bolo jasné, že nejde o žiadnu maličkosť, treba si uvedomiť, že prešovský projekt vznikal za jednofarebnej vlády Smeru. Takže aj keď teraz Peter Kažimír robí bezprostredne zle ministrovi Mosta-Híd Arpádovi Ersékovi, príjemné to nie je ani diaľničnému guru Smeru Viktorovi Stromčekovi.

(Tlačová beseda - Minister dopravy Árpád Érsek: Podporujem obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách.)

Na jednej strane sporu vystupuje zanedbávaný región, ktorý objektívne potrebuje investície do infraštruktúry. Na druhej minister financií, ktorý si nemôže dovoliť ignorovať údajnú úsporu stámiliónov eur. Kdesi medzi tým sú ešte záujmy stavbárov.

Najpravdepodobnejšie je, že Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke. Určite sa však nebude chcieť uspokojiť s riešením, ktoré naznačuje minister dopravy Ersék.

Ten Kažimírových analytikov spochybnil podobne ako Chudík, ale aspoň ponúka bolestné v dodatočnej úspore 21 miliónov eur. Lenže to je smiešne málo v porovnaní so stámiliónmi, o ktorých hovorí ministerstvo financií.

Tak či onak, okrem budúcnosti Hodnoty za peniaze sa rozhoduje aj o renomé Petra Kažimíra. Je totiž nepredstaviteľné, alebo by aspoň malo byť, aby zodpovedný minister financií súhlasil s projektom za vyše percento HDP, ktorý takmer isto nebol najlepším riešením a iné alternatívy boli oveľa efektívnejšie alebo lacnejšie.

Ak Kažimír dosiahne zásadné ústupky, nepomôže len správnej veci (Hodnota za peniaze), ale aj svojej povesti. Ak však výsledok bude taký, ako dnes žiadajú minister Ersék a župan Chudík, Kažimír by utrpel debakel. Opozícia by ho potom v každej debate právom spochybňovala, že potupne prehral bitku o veľmi veľa peňazí, ktorú sám začal.

Nevieme, s akými kartami hrá náš minister financií, ale nehrá o málo. Ako nedávno povedal Robert Fico pre Hospodárske noviny: „Vytvoril som tím, ktorý môže byť nastupujúcou generáciou politikov. Patrí doň určite aj Juraj Blanár či Peter Žiga. Veľmi bude záležať, ako bude rozvíjať svoj veľký politický potenciál Peter Kažimír.“ V tomto konkrétnom prípade sa zdá, že ho rozvíja proti záujmom vlastnej strany.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.