Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť

Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke.

Minister financií v debate o prešovskom obchvate môže pomôcť dobrej veci aj sebe.

Minister financií urobil správnu a prevratnú vec. Na otázku od prezidenta, či je dobrý nápad minúť na obchvat Prešova 900 miliónov, na rovinu oficiálne odpovedal, že nie je. Z jeho stanoviska vyplýva, že za rovnaké peniaze sa dá buď prijať omnoho efektívnejšie riešenie, alebo sa dá za porovnateľne nedokonalý projekt ušetriť 400 miliónov.

Aby bolo jasné, že nejde o žiadnu maličkosť, treba si uvedomiť, že prešovský projekt vznikal za jednofarebnej vlády Smeru. Takže aj keď teraz Peter Kažimír robí bezprostredne zle ministrovi Mosta-Híd Arpádovi Ersékovi, príjemné to nie je ani diaľničnému guru Smeru Viktorovi Stromčekovi.

(Tlačová beseda - Minister dopravy Árpád Érsek: Podporujem obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách.)

Na jednej strane sporu vystupuje zanedbávaný región, ktorý objektívne potrebuje investície do infraštruktúry. Na druhej minister financií, ktorý si nemôže dovoliť ignorovať údajnú úsporu stámiliónov eur. Kdesi medzi tým sú ešte záujmy stavbárov.

Najpravdepodobnejšie je, že Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke. Určite sa však nebude chcieť uspokojiť s riešením, ktoré naznačuje minister dopravy Ersék.

Ten Kažimírových analytikov spochybnil podobne ako Chudík, ale aspoň ponúka bolestné v dodatočnej úspore 21 miliónov eur. Lenže to je smiešne málo v porovnaní so stámiliónmi, o ktorých hovorí ministerstvo financií.

Tak či onak, okrem budúcnosti Hodnoty za peniaze sa rozhoduje aj o renomé Petra Kažimíra. Je totiž nepredstaviteľné, alebo by aspoň malo byť, aby zodpovedný minister financií súhlasil s projektom za vyše percento HDP, ktorý takmer isto nebol najlepším riešením a iné alternatívy boli oveľa efektívnejšie alebo lacnejšie.

Ak Kažimír dosiahne zásadné ústupky, nepomôže len správnej veci (Hodnota za peniaze), ale aj svojej povesti. Ak však výsledok bude taký, ako dnes žiadajú minister Ersék a župan Chudík, Kažimír by utrpel debakel. Opozícia by ho potom v každej debate právom spochybňovala, že potupne prehral bitku o veľmi veľa peňazí, ktorú sám začal.

Nevieme, s akými kartami hrá náš minister financií, ale nehrá o málo. Ako nedávno povedal Robert Fico pre Hospodárske noviny: „Vytvoril som tím, ktorý môže byť nastupujúcou generáciou politikov. Patrí doň určite aj Juraj Blanár či Peter Žiga. Veľmi bude záležať, ako bude rozvíjať svoj veľký politický potenciál Peter Kažimír.“ V tomto konkrétnom prípade sa zdá, že ho rozvíja proti záujmom vlastnej strany.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...