Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov

Ministerstvo dopravy aktuálne posudzuje výstavbu diaľničného obchvatu Prešove. Kilometer vychádza na 45 miliónov eur.

PREŠOV, BRATISLAVA. Plánované výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Prešove za približne 900 miliónov eur sú neefektívne a mestu veľmi nepomôžu.

Vyplýva to zo záverov listu ministra financií Petra Kažimíra (Smer), ktorý adresoval prezidentovi Andrejovi Kiskovi. Jeho obsah zverejnil Denník N. Od prezidentskej kancelárie ho denník dostal na základe infozákona.

Tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku sa dá podľa tímu Hodnota za peniaze pomôcť v doprave aj oveľa efektívnejšie, ako to pripravil minister dopravy v druhej vláde Roberta Fica Ján Počiatek.

Rozdiel v nákladoch by bol pritom vyše 400 miliónov eur, čiže približne pol percenta HDP.

Drahá diaľnica

Prezident si Kažimírovo stanovisko vypýtal ešte pred Vianocami. V liste, ktorý Kiska adresoval ministrovi financií, sa ho pýtal na hodnotu za peniaze v prípade výstavby diaľničného obchvatu Prešova v stovkách miliónov eur.

Ministerstvo dopravy v Prešove plánuje výstavbu celkovo 23 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest - približne osemkilometrový juhozápadný diaľničný obchvat a približne 15-kilometrovú rýchlostnú cestu R4.

Kým v prípade rýchlostnej cesty R4 ide zatiaľ len o odhadované náklady v sume 535 miliónov eur, v prípade diaľničného úseku ide už o vysúťaženú sumu.

Stavať ho chce Eurovia s Doprastavom, ktorí štátu ponúkli približne 356 miliónov. V prepočte na jeden kilometer však ide o najdrahšiu diaľnicu na Slovensku.

Vychádza na 45 miliónov eur. Po jej prípadnom dostavaní má isť podľa Kažimíra o druhú najmenej vyťaženú diaľnicu. „Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií.

Sú lacnejšie riešenia

Kažimír súhlasí, že Prešov je dopravne preťažený, pomôcť by mu však mohli iné riešenia.

V liste, ktorý adresoval Kiskovi, navrhol napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur. Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo.

„Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Podstatne viac by sa mal využiť potenciál verejnej dopravy - predovšetkým na železničnej trati medzi Prešovom a Sabinovom. Aktuálne tam chodia medzi siedmou ráno jedenástou predpoludním v dvojhodinovom intervale.

Pomôcť by mohlo aj lepšie využitie mestskej hromadnej dopravy v meste.

Čo na to Érsek

Ministerstvo dopravy pod vedením Arpáda Érseka znova posudzuje dopady diaľnice na životné prostredie. Je to veľmi dôležité. V opačnom prípade by Brusel túto diaľnicu nepreplatil. Posudok by mal dostať v najbližších týždňoch.

Rezort zároveň dal posúdiť ceny a ich prepočet. Zatiaľ sa však nerozhodol. „Minister zaujme stanovisko k tejto veci po preštudovaní jej záverov,“ napísalo ministerstvo.

Je však veľmi pravdepodobné, že diaľničný obchvat Prešova sa bude stavať. Érsek už v minulosti naznačil, že je rozhodnutý diaľnicu postaviť.

„Ak ja poviem v Prešove v marci, že im nepostavím diaľnicu, tak ma možno zakopú a zabetónujú a budem mať pekný pomník,“ povedal v polovici novembra Érsek.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.