Ministerstvo dopravy aktuálne posudzuje výstavbu diaľničného obchvatu Prešove. Kilometer vychádza na 45 miliónov eur.
PREŠOV, BRATISLAVA. Plánované výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Prešove za približne 900 miliónov eur sú neefektívne a mestu veľmi nepomôžu.
Vyplýva to zo záverov listu ministra financií Petra Kažimíra (Smer), ktorý adresoval prezidentovi Andrejovi Kiskovi. Jeho obsah zverejnil Denník N. Od prezidentskej kancelárie ho denník dostal na základe infozákona.
Tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku sa dá podľa tímu Hodnota za peniaze pomôcť v doprave aj oveľa efektívnejšie, ako to pripravil minister dopravy v druhej vláde Roberta Fica Ján Počiatek.
Rozdiel v nákladoch by bol pritom vyše 400 miliónov eur, čiže približne pol percenta HDP.
Prezident si Kažimírovo stanovisko vypýtal ešte pred Vianocami. V liste, ktorý Kiska adresoval ministrovi financií, sa ho pýtal na hodnotu za peniaze v prípade výstavby diaľničného obchvatu Prešova v stovkách miliónov eur.
Ministerstvo dopravy v Prešove plánuje výstavbu celkovo 23 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest - približne osemkilometrový juhozápadný diaľničný obchvat a približne 15-kilometrovú rýchlostnú cestu R4.
Kým v prípade rýchlostnej cesty R4 ide zatiaľ len o odhadované náklady v sume 535 miliónov eur, v prípade diaľničného úseku ide už o vysúťaženú sumu.
Stavať ho chce Eurovia s Doprastavom, ktorí štátu ponúkli približne 356 miliónov. V prepočte na jeden kilometer však ide o najdrahšiu diaľnicu na Slovensku.
Vychádza na 45 miliónov eur. Po jej prípadnom dostavaní má isť podľa Kažimíra o druhú najmenej vyťaženú diaľnicu. „Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií.
Kažimír súhlasí, že Prešov je dopravne preťažený, pomôcť by mu však mohli iné riešenia.
V liste, ktorý adresoval Kiskovi, navrhol napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur. Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo.
„Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.
Podstatne viac by sa mal využiť potenciál verejnej dopravy - predovšetkým na železničnej trati medzi Prešovom a Sabinovom. Aktuálne tam chodia medzi siedmou ráno jedenástou predpoludním v dvojhodinovom intervale.
Pomôcť by mohlo aj lepšie využitie mestskej hromadnej dopravy v meste.
Ministerstvo dopravy pod vedením Arpáda Érseka znova posudzuje dopady diaľnice na životné prostredie. Je to veľmi dôležité. V opačnom prípade by Brusel túto diaľnicu nepreplatil. Posudok by mal dostať v najbližších týždňoch.
Rezort zároveň dal posúdiť ceny a ich prepočet. Zatiaľ sa však nerozhodol. „Minister zaujme stanovisko k tejto veci po preštudovaní jej záverov,“ napísalo ministerstvo.
Je však veľmi pravdepodobné, že diaľničný obchvat Prešova sa bude stavať. Érsek už v minulosti naznačil, že je rozhodnutý diaľnicu postaviť.
„Ak ja poviem v Prešove v marci, že im nepostavím diaľnicu, tak ma možno zakopú a zabetónujú a budem mať pekný pomník,“ povedal v polovici novembra Érsek.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Prezident Kiska sa bude ministra pýtať na obchvat Prešova
Zástupca stavbárov vysvetľuje, v čom neverí analytikom z ministerstva financií
Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená
Érsek ustupuje od svojich sľubov. Diaľničný obchvat Prešova spustí, hoci nevie, či je výhodný
Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA
Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať
Nábrežná komunikácia v Prešove z drona (tzv. miniobchvat Prešova)
Obchvat Prešova: Sklz o mesiace až rok
Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.