Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov

Ministerstvo dopravy aktuálne posudzuje výstavbu diaľničného obchvatu Prešove. Kilometer vychádza na 45 miliónov eur.

PREŠOV, BRATISLAVA. Plánované výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Prešove za približne 900 miliónov eur sú neefektívne a mestu veľmi nepomôžu.

Vyplýva to zo záverov listu ministra financií Petra Kažimíra (Smer), ktorý adresoval prezidentovi Andrejovi Kiskovi. Jeho obsah zverejnil Denník N. Od prezidentskej kancelárie ho denník dostal na základe infozákona.

Tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku sa dá podľa tímu Hodnota za peniaze pomôcť v doprave aj oveľa efektívnejšie, ako to pripravil minister dopravy v druhej vláde Roberta Fica Ján Počiatek.

Rozdiel v nákladoch by bol pritom vyše 400 miliónov eur, čiže približne pol percenta HDP.

Drahá diaľnica

Prezident si Kažimírovo stanovisko vypýtal ešte pred Vianocami. V liste, ktorý Kiska adresoval ministrovi financií, sa ho pýtal na hodnotu za peniaze v prípade výstavby diaľničného obchvatu Prešova v stovkách miliónov eur.

Ministerstvo dopravy v Prešove plánuje výstavbu celkovo 23 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest - približne osemkilometrový juhozápadný diaľničný obchvat a približne 15-kilometrovú rýchlostnú cestu R4.

Kým v prípade rýchlostnej cesty R4 ide zatiaľ len o odhadované náklady v sume 535 miliónov eur, v prípade diaľničného úseku ide už o vysúťaženú sumu.

Stavať ho chce Eurovia s Doprastavom, ktorí štátu ponúkli približne 356 miliónov. V prepočte na jeden kilometer však ide o najdrahšiu diaľnicu na Slovensku.

Vychádza na 45 miliónov eur. Po jej prípadnom dostavaní má isť podľa Kažimíra o druhú najmenej vyťaženú diaľnicu. „Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií.

Sú lacnejšie riešenia

Kažimír súhlasí, že Prešov je dopravne preťažený, pomôcť by mu však mohli iné riešenia.

V liste, ktorý adresoval Kiskovi, navrhol napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur. Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo.

„Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Podstatne viac by sa mal využiť potenciál verejnej dopravy - predovšetkým na železničnej trati medzi Prešovom a Sabinovom. Aktuálne tam chodia medzi siedmou ráno jedenástou predpoludním v dvojhodinovom intervale.

Pomôcť by mohlo aj lepšie využitie mestskej hromadnej dopravy v meste.

Čo na to Érsek

Ministerstvo dopravy pod vedením Arpáda Érseka znova posudzuje dopady diaľnice na životné prostredie. Je to veľmi dôležité. V opačnom prípade by Brusel túto diaľnicu nepreplatil. Posudok by mal dostať v najbližších týždňoch.

Rezort zároveň dal posúdiť ceny a ich prepočet. Zatiaľ sa však nerozhodol. „Minister zaujme stanovisko k tejto veci po preštudovaní jej záverov,“ napísalo ministerstvo.

Je však veľmi pravdepodobné, že diaľničný obchvat Prešova sa bude stavať. Érsek už v minulosti naznačil, že je rozhodnutý diaľnicu postaviť.

„Ak ja poviem v Prešove v marci, že im nepostavím diaľnicu, tak ma možno zakopú a zabetónujú a budem mať pekný pomník,“ povedal v polovici novembra Érsek.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...