Ministerstvo dopravy aktuálne posudzuje výstavbu diaľničného obchvatu Prešove. Kilometer vychádza na 45 miliónov eur.
PREŠOV, BRATISLAVA. Plánované výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Prešove za približne 900 miliónov eur sú neefektívne a mestu veľmi nepomôžu.
Vyplýva to zo záverov listu ministra financií Petra Kažimíra (Smer), ktorý adresoval prezidentovi Andrejovi Kiskovi. Jeho obsah zverejnil Denník N. Od prezidentskej kancelárie ho denník dostal na základe infozákona.
Tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku sa dá podľa tímu Hodnota za peniaze pomôcť v doprave aj oveľa efektívnejšie, ako to pripravil minister dopravy v druhej vláde Roberta Fica Ján Počiatek.
Rozdiel v nákladoch by bol pritom vyše 400 miliónov eur, čiže približne pol percenta HDP.
Prezident si Kažimírovo stanovisko vypýtal ešte pred Vianocami. V liste, ktorý Kiska adresoval ministrovi financií, sa ho pýtal na hodnotu za peniaze v prípade výstavby diaľničného obchvatu Prešova v stovkách miliónov eur.
Ministerstvo dopravy v Prešove plánuje výstavbu celkovo 23 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest - približne osemkilometrový juhozápadný diaľničný obchvat a približne 15-kilometrovú rýchlostnú cestu R4.
Kým v prípade rýchlostnej cesty R4 ide zatiaľ len o odhadované náklady v sume 535 miliónov eur, v prípade diaľničného úseku ide už o vysúťaženú sumu.
Stavať ho chce Eurovia s Doprastavom, ktorí štátu ponúkli približne 356 miliónov. V prepočte na jeden kilometer však ide o najdrahšiu diaľnicu na Slovensku.
Vychádza na 45 miliónov eur. Po jej prípadnom dostavaní má isť podľa Kažimíra o druhú najmenej vyťaženú diaľnicu. „Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií.
Kažimír súhlasí, že Prešov je dopravne preťažený, pomôcť by mu však mohli iné riešenia.
V liste, ktorý adresoval Kiskovi, navrhol napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur. Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo.
„Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.
Podstatne viac by sa mal využiť potenciál verejnej dopravy - predovšetkým na železničnej trati medzi Prešovom a Sabinovom. Aktuálne tam chodia medzi siedmou ráno jedenástou predpoludním v dvojhodinovom intervale.
Pomôcť by mohlo aj lepšie využitie mestskej hromadnej dopravy v meste.
Ministerstvo dopravy pod vedením Arpáda Érseka znova posudzuje dopady diaľnice na životné prostredie. Je to veľmi dôležité. V opačnom prípade by Brusel túto diaľnicu nepreplatil. Posudok by mal dostať v najbližších týždňoch.
Rezort zároveň dal posúdiť ceny a ich prepočet. Zatiaľ sa však nerozhodol. „Minister zaujme stanovisko k tejto veci po preštudovaní jej záverov,“ napísalo ministerstvo.
Je však veľmi pravdepodobné, že diaľničný obchvat Prešova sa bude stavať. Érsek už v minulosti naznačil, že je rozhodnutý diaľnicu postaviť.
„Ak ja poviem v Prešove v marci, že im nepostavím diaľnicu, tak ma možno zakopú a zabetónujú a budem mať pekný pomník,“ povedal v polovici novembra Érsek.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Prezident Kiska sa bude ministra pýtať na obchvat Prešova
Zástupca stavbárov vysvetľuje, v čom neverí analytikom z ministerstva financií
Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená
Érsek ustupuje od svojich sľubov. Diaľničný obchvat Prešova spustí, hoci nevie, či je výhodný
Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA
Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať
Nábrežná komunikácia v Prešove z drona (tzv. miniobchvat Prešova)
Obchvat Prešova: Sklz o mesiace až rok
Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.