Kde sú naše miliardy z eurofondov?

1. O koľko peňazí z eurofondov môžeme prísť?

Nevieme dnes povedať, či to bude v stovkách miliónov alebo v miliardách eur.

Brusel pridelil Slovensku v rámci druhého programového obdobia 11,5 miliardy eur, ktoré môžeme vyčerpať do konca roka 2015. Problém je, že do konca augusta sme vyčerpali len 6,8 miliardy eur.

Brusel nám pred niekoľkými mesiacmi zablokoval 330 miliónov, necelú tretinu nám už pustí. Časom Brusel zrejme odblokuje aj zvyšných päť operačných programov, ide o sumu vyše 220 miliónov eur. No za cenu pokuty za chyby pri čerpaní.

Doteraz nás korekcie stáli 165 miliónov eur. Brusel nám v najbližších dňoch odblokuje štyri operačné programy za cenu korekcií v sume asi 80 miliónov eur. No zrejme prídu aj ďalšie úpravy.

Potom sú projekty, o preplatenie ktorých sme Brusel radšej ani neskúšali žiadať. Štatistika o tom nie je, ale počuť o nich často.

2. Je ešte možné peniaze zachrániť?

Brusel nám pravdepodobne odblokuje aj zvyšných päť operačných programov, alebo aspoň niektoré z nich, no zrejme za cenu korekcií, ktoré zabolia náš rozpočet.

No všetky peniaze, ktoré nám Brusel v rámci eurofondov pridelil, už pravdepodobne nedočerpáme.

3. Na čo boli financie určené?

Od modernizácie verejnej správy až po výstavbu diaľníc, všetky rozhodujúce rozvojové investície vo verejnom sektore sa financujú z eurofondov.

V rámci Operačného programu Konkurencia a hospodársky rast, ktorý je teraz stopnutý, idú európske peniaze aj priamo firmám.

4. Čo nám Brusel najčastejšie vyčíta?

Výhrady Komisie sa týkajú celého priebehu verejných obstarávaní, od vyhlásenia tendra až po uzavretie zmluvy.

Brusel nám napríklad vyčíta, že niektoré verejné inštitúcie neuzavreli takú zmluvu, aby sa potom cena za zákazku nenavyšovala cez rôzne dodatky.

V niektorých prípadoch bola cena zákazky stanovená veľmi neurčito, hýbala sa od jedného do 10 miliónov eur. Kritika smerovala aj k samotnému výberu dodávateľov, no zosypala sa aj na domáci orgán auditu.

Minimálna kritika sa týka fázy, keď sa už projekt realizuje.

5. Ako sa vláda Roberta Fica snaží situáciu vyriešiť?

Najväčší úspech Ficovej vlády je, že vyrokovala výnimku a eurofondy za druhé programové obdobie môžeme čerpať ešte aj v roku 2015. Inak by sme prišli o miliardy eur.

Keď Brusel nedávno spochybnil náš orgán auditu na ministerstve financií, vymenil sa jeho šéf.

6. Kto je za chyby zodpovedný?

Predovšetkým prvá Ficova vláda, ktorá bola pri moci väčšinu času, keď sa robili obstarávania.

V roku 2007 eurofondy na Slovensku stáli. Vláda Smeru kompletne prerobila operačné programy, ktoré vyrokovala s Bruselom pred nimi vláda Mikuláša Dzurindu.

Všetko sa tak schvaľovalo nanovo a s čerpaním sa mohlo začať až s ročným omeškaním.

7. Kto na eurofondoch najviac zarobil?

Slovensko získalo investície, na ktoré by v takom rozsahu nemalo. Popritom zarobil rádovo v stovkách miliónov eur sektor sprostredkovateľov, ktorý vznikol popri vybavovaní eurofondov.

8. Nehrozí, že v budúcnosti sa s fondmi stane zas to isté?

Pravdepodobne áno. Nevidno totiž žiadnu zásadnejšiu zmenu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...