Kde sú naše miliardy z eurofondov?

1. O koľko peňazí z eurofondov môžeme prísť?

Nevieme dnes povedať, či to bude v stovkách miliónov alebo v miliardách eur.

Brusel pridelil Slovensku v rámci druhého programového obdobia 11,5 miliardy eur, ktoré môžeme vyčerpať do konca roka 2015. Problém je, že do konca augusta sme vyčerpali len 6,8 miliardy eur.

Brusel nám pred niekoľkými mesiacmi zablokoval 330 miliónov, necelú tretinu nám už pustí. Časom Brusel zrejme odblokuje aj zvyšných päť operačných programov, ide o sumu vyše 220 miliónov eur. No za cenu pokuty za chyby pri čerpaní.

Doteraz nás korekcie stáli 165 miliónov eur. Brusel nám v najbližších dňoch odblokuje štyri operačné programy za cenu korekcií v sume asi 80 miliónov eur. No zrejme prídu aj ďalšie úpravy.

Potom sú projekty, o preplatenie ktorých sme Brusel radšej ani neskúšali žiadať. Štatistika o tom nie je, ale počuť o nich často.

2. Je ešte možné peniaze zachrániť?

Brusel nám pravdepodobne odblokuje aj zvyšných päť operačných programov, alebo aspoň niektoré z nich, no zrejme za cenu korekcií, ktoré zabolia náš rozpočet.

No všetky peniaze, ktoré nám Brusel v rámci eurofondov pridelil, už pravdepodobne nedočerpáme.

3. Na čo boli financie určené?

Od modernizácie verejnej správy až po výstavbu diaľníc, všetky rozhodujúce rozvojové investície vo verejnom sektore sa financujú z eurofondov.

V rámci Operačného programu Konkurencia a hospodársky rast, ktorý je teraz stopnutý, idú európske peniaze aj priamo firmám.

4. Čo nám Brusel najčastejšie vyčíta?

Výhrady Komisie sa týkajú celého priebehu verejných obstarávaní, od vyhlásenia tendra až po uzavretie zmluvy.

Brusel nám napríklad vyčíta, že niektoré verejné inštitúcie neuzavreli takú zmluvu, aby sa potom cena za zákazku nenavyšovala cez rôzne dodatky.

V niektorých prípadoch bola cena zákazky stanovená veľmi neurčito, hýbala sa od jedného do 10 miliónov eur. Kritika smerovala aj k samotnému výberu dodávateľov, no zosypala sa aj na domáci orgán auditu.

Minimálna kritika sa týka fázy, keď sa už projekt realizuje.

5. Ako sa vláda Roberta Fica snaží situáciu vyriešiť?

Najväčší úspech Ficovej vlády je, že vyrokovala výnimku a eurofondy za druhé programové obdobie môžeme čerpať ešte aj v roku 2015. Inak by sme prišli o miliardy eur.

Keď Brusel nedávno spochybnil náš orgán auditu na ministerstve financií, vymenil sa jeho šéf.

6. Kto je za chyby zodpovedný?

Predovšetkým prvá Ficova vláda, ktorá bola pri moci väčšinu času, keď sa robili obstarávania.

V roku 2007 eurofondy na Slovensku stáli. Vláda Smeru kompletne prerobila operačné programy, ktoré vyrokovala s Bruselom pred nimi vláda Mikuláša Dzurindu.

Všetko sa tak schvaľovalo nanovo a s čerpaním sa mohlo začať až s ročným omeškaním.

7. Kto na eurofondoch najviac zarobil?

Slovensko získalo investície, na ktoré by v takom rozsahu nemalo. Popritom zarobil rádovo v stovkách miliónov eur sektor sprostredkovateľov, ktorý vznikol popri vybavovaní eurofondov.

8. Nehrozí, že v budúcnosti sa s fondmi stane zas to isté?

Pravdepodobne áno. Nevidno totiž žiadnu zásadnejšiu zmenu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.