Keď cesta nespája, ale rozdeľuje

„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.

„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.

Niektoré domy by sa mali asanovať, niektoré byť doslova zovreté ako v kliešťoch medzi diaľnicou a dvojprúdovou príjazdovou cestou smerom na Žilinu. Tak to totiž predpokladá takzvaný červený variant. Práve ten bol jablkom sváru na stretnutí, ktoré sa uskutočnilo minulú stredu v čadčianskom dome kultúry. Zúčastnili sa na ňom okrem samotných obyvateľov aj generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, zástupcovia ŽSK, dotknutých firiem a organizácií. Ľudia apelovali na to, že v minulosti sa hovorilo stále o modrom variante, ktorý by ich domy, obrazne povedané, „obišiel“.

Druhá strana poukázala na to, že o tej výhodnejšej trase mohlo v minulosti rozhodnúť mesto. To však tento akoby horúci zemiak hodilo do rúk Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. A to rozhodlo. Zúčastnení obyvatelia zdôraznili, že nie sú proti výstavbe diaľnice, no sú proti červenému variantu. Zazneli aj slová, že existujú organizácie a firmy, ktoré by dokázali skĺbiť jedno i druhé. Vyjsť občanom v ústrety a viesť diaľnicu tak, aby čo najmenej zasahovala do ich života.

Pripomenuli, že súčasné trasovanie môže značne narušiť statiku ich domov, veď v niektorých lokalitách, napríklad U Manči, boli už niekoľkokrát zosuvy pôdy. Rokovalo sa tiež o odškodnení obyvateľov, náhrade bývania. Vysvitlo, že ani v tomto nie je celkovo jasno. Ľudia, ktorí by z domov mali odísť, nedostali žiadne konkrétne ponuky. Doteraz sa hovorilo len o holobytoch. Obávajú sa aj toho, že prídu o svoje domovy, (ktoré stoja na lukratívnych pozemkoch, čo je však najdôležitejšie, vyrastali v nich celé generácie rodín), „ako pes o chvost“. Príkladom je, napríklad, aj odškodnenie niektorých obyvateľov U Capka, kde sa pred desiatimi rokmi začal stavať tunel.

Dnes je tunel hotový, no niektorí doposiaľ nedostali peniaze ako náhradu škôd, ktoré nastali pri výstavbe. Typickým príkladom je prípad Anny Hadidovej, ktorej značne narušili statiku domu. Na odškodnenie čaká rovných desať rokov. Kým predtým jej po znaleckom posudku mala 150-tisíc korún vyplatiť Slovenská správa ciest, pred pár mesiacmi jej oznámili, že tak má urobiť Národná diaľničná spoločnosť. Anna Hadidová však doposiaľ z týchto peňazí nevidela ani korunu, pričom dom jej doslova ide spadnúť na hlavu. Igor Choma z NDS prisľúbil, že s niektorými obyvateľmi, ktorí sú najviac dotknutí výstavbou, sa znovu stretne. Keďže stretnutie sprevádzali emócie a ľudia ostro kritizovali postup, ako sa s nimi rokuje, padli aj slová, že v každom prípade treba rešpektovať zákon. Dotknutí obyvatelia sú toho istého názoru. Hovoria však, že ten musí dodržiavať aj druhá strana. „Sme takisto obyvateľmi tohto štátu a ten musí rešpektovať aj naše záujmy,“ zaznelo na stretnutí.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...