„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.
„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.
Niektoré domy by sa mali asanovať, niektoré byť doslova zovreté ako v kliešťoch medzi diaľnicou a dvojprúdovou príjazdovou cestou smerom na Žilinu. Tak to totiž predpokladá takzvaný červený variant. Práve ten bol jablkom sváru na stretnutí, ktoré sa uskutočnilo minulú stredu v čadčianskom dome kultúry. Zúčastnili sa na ňom okrem samotných obyvateľov aj generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, zástupcovia ŽSK, dotknutých firiem a organizácií. Ľudia apelovali na to, že v minulosti sa hovorilo stále o modrom variante, ktorý by ich domy, obrazne povedané, „obišiel“.
Druhá strana poukázala na to, že o tej výhodnejšej trase mohlo v minulosti rozhodnúť mesto. To však tento akoby horúci zemiak hodilo do rúk Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. A to rozhodlo. Zúčastnení obyvatelia zdôraznili, že nie sú proti výstavbe diaľnice, no sú proti červenému variantu. Zazneli aj slová, že existujú organizácie a firmy, ktoré by dokázali skĺbiť jedno i druhé. Vyjsť občanom v ústrety a viesť diaľnicu tak, aby čo najmenej zasahovala do ich života.
Pripomenuli, že súčasné trasovanie môže značne narušiť statiku ich domov, veď v niektorých lokalitách, napríklad U Manči, boli už niekoľkokrát zosuvy pôdy. Rokovalo sa tiež o odškodnení obyvateľov, náhrade bývania. Vysvitlo, že ani v tomto nie je celkovo jasno. Ľudia, ktorí by z domov mali odísť, nedostali žiadne konkrétne ponuky. Doteraz sa hovorilo len o holobytoch. Obávajú sa aj toho, že prídu o svoje domovy, (ktoré stoja na lukratívnych pozemkoch, čo je však najdôležitejšie, vyrastali v nich celé generácie rodín), „ako pes o chvost“. Príkladom je, napríklad, aj odškodnenie niektorých obyvateľov U Capka, kde sa pred desiatimi rokmi začal stavať tunel.
Dnes je tunel hotový, no niektorí doposiaľ nedostali peniaze ako náhradu škôd, ktoré nastali pri výstavbe. Typickým príkladom je prípad Anny Hadidovej, ktorej značne narušili statiku domu. Na odškodnenie čaká rovných desať rokov. Kým predtým jej po znaleckom posudku mala 150-tisíc korún vyplatiť Slovenská správa ciest, pred pár mesiacmi jej oznámili, že tak má urobiť Národná diaľničná spoločnosť. Anna Hadidová však doposiaľ z týchto peňazí nevidela ani korunu, pričom dom jej doslova ide spadnúť na hlavu. Igor Choma z NDS prisľúbil, že s niektorými obyvateľmi, ktorí sú najviac dotknutí výstavbou, sa znovu stretne. Keďže stretnutie sprevádzali emócie a ľudia ostro kritizovali postup, ako sa s nimi rokuje, padli aj slová, že v každom prípade treba rešpektovať zákon. Dotknutí obyvatelia sú toho istého názoru. Hovoria však, že ten musí dodržiavať aj druhá strana. „Sme takisto obyvateľmi tohto štátu a ten musí rešpektovať aj naše záujmy,“ zaznelo na stretnutí.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...