Keď diaľnice prekročia hranice rozumu

Necitlivo postupoval minister dopravy Ľubomír Vážny aj pri rozširovaní možnosti štátu stavať diaľnice na nevykúpenej pôde. Prvýkrát diaľničné buldozéry v záhradách presadil ľsťou.

Počítanie kilometrov diaľnic je pred voľbami módne. Ráta sa, koľko ciest vládni politici odovzdali vodičom alebo koľko aspoň začali stavať. Spory nastanú tam, kde práce štartovala jedna vláda a ďalšie dva tri roky financovala tá nasledujúca.

Tak je to aj pri počítaní diaľničného výsledku vlády Roberta Fica. Nepochybne sa počet kilometrov odovzdaných vodičom dostane niekde k hranici 140 kilometrov, reálne sa však vyše 90 kilometrov odštartovalo a skoro 65 kilometrov aj slušne rozbehlo ešte za vlády predošlej.

Diaľnice sú volebnou prioritu číslo jeden. Diaľničná spoločnosť či ministerstvo dopravy úspech prepočítavajú už toľkokrát, že za posledný rok zverejnili štyri rôzne čísla o počte kilometrov otvorených pre ľudí.

Nepochybne pre vládu Roberta Fica je to priorita, dokonca za hranicou zdravého ekonomického rozumu. Štyri roky budovania ciest najvyššej kvality boli poznačené totiž neodbornými a takmer násilnými zásahmi do zákonov v mene zvyšovania tempa budovania. Vláda a poslanci vládnych strán niekoľkokrát "upravili" zákon o verejnom obstarávaní a obmedzili odvolania či opravné procesy, ktoré by mohli zvrátiť zle uzavreté miliardové zmluvy.

Necitlivo postupoval minister dopravy Ľubomír Vážny aj pri rozširovaní možnosti štátu stavať diaľnice na nevykúpenej pôde. Prvýkrát diaľničné buldozéry v záhradách presadil ľsťou, nenápadne ich cez kolegu poslanca prepašoval do úplne iného zákona o pravidlách cestnej premávky. Keď sa na to prišlo, a prezident zákon vrátil, urobilo sa to isté cez priamy zákon. Ako inak, v skrátenom konaní.

Najnebezpečnejšou časťou diaľničných túžob pre Slovensko sú však snahy za každú cenu zazmluvniť a rozbehnúť 150 kilometrov PPP diaľnic. Prvá súkromná diaľnica z hlavného mesta do Banskej Bystrice je podpísaná. Druhá najdlhšia,70-kilometrová, však bojuje s nedostatkom peňazí a ekologickou anarchiou pri stavaní už vyše roka.

Vláda robí všetko pre to, aby do volieb zmluvu za približne 9,1 miliardy eur uzavrela. Nepomáhajú ani analýzy dokazujúce šialené predraženie. Rozumní a zodpovední politici by takýto kšeft, ktorý bude musieť splácať minimálne sedem nasledujúcich vlád, neuzatvárali pár dní pred voľbami. Ale čo tam po rozume a zodpovednosti, keď ide o najväčší kšeft štátu od vzniku Slovenska.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...