KIA, KIA, tramtária

Nápad Pavla Ruska obdarovať "korektných majiteľov pôdy", ktorý masívne uvítal aj Ján Slota, posúva príbeh investície KIA k žánru nespútanej zábavy. Keby sa táto idea nekrížila s legislatívnym návrhom na podstatné oslabenie práv súkromných majiteľov pri vyvlastňovaní pozemkov, dalo by sa aj celkom dobre smiať. Ale nedá. Komická a tragická linka splývajú do celku, ktorý spája leitmotív - ak nám chcú politici dobre, pripravme sa na najhoršie.

Treba veriť, že Ivan Mikloš dnes na vláde nápor kolegu Ruska odrazí. Nielen preto, že údajne hrozí situácia, keď sa o "kompenzáciu" budú hlásiť i už finančne vyrovnaní vlastníci pôdy pod Peugeotom. Obdarovať tých, ktorí predali štvorcový meter za výkričnú, tzv. znaleckú cenu, sa totiž prieči aj spravodlivosti; skupina vlastníkov, ktorá išla do sporu so štátom, si svoj zisk poctivo zarobila, pretože niesla aj riziko. To, že za odškodnenie lobuje blok Rusko-Slota, teda tí dvaja, ktorí kedysi prisahali, že cez úradnú cenu vlak nejde, je nielen bizarná pointa, ale i dôvod sa pýtať, prečo tých 170 štvorcových metrov pod infraštruktúru, kde údajne hrozí ďalšie predraženie, nevykúpili ešte skôr než vlastníci, ktorí vydržali, zdvihli trhovú cenu.

Podpísanie zmluvy o investícii na obrovskom množstve nevysporiadaných pozemkov je lapsus, k akému by v normálnom štáte nemalo dôjsť. Nech je KIA akokoľvek lukratívny biznis, existujú princípy, ktoré presahujú počet vytvorených pracovných miest, i rast exportu a konzumu. Preto treba zásadne odmietnuť i novú vyvlastňovaciu legislatívu. Štát má dostatok času vykúpiť vopred pôdu pre všetky automobilky, ktoré ešte na Slovensku nepodnikajú. To v najhoršom prípade; stokrát rozumnejšie je však utlmiť celú investičnú psychózu, ktorú tu indukoval Pavol Rusko. Daňová reforma, lepší Zákonník práce a členstvo v EÚ sú stimuly, ktoré postačujú ešte i vtedy, ak uplácajú susedia. Je nemravné a protisystémové robiť štátnu politiku z korumpovania kapitálu a z likvidácie pilierov súkromného vlastníctva.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...