Za polovicu peňazí vieme iným spôsobom urobiť rovnako veľa, kritizuje v liste prezidentovi minister financií diaľničné plány ministerstva dopravy.
Prezident Andrej Kiska dostal v stredu tohto týždňa list od ministra financií Petra Kažimíra, v ktorom ho informuje o svojom názore na plánovaný obchvat Prešova s odhadovanými nákladmi 900 miliónov eur. O stanovisko prezident Kažimíra požiadal ešte pred Vianocami, Denníku N ho poskytla podľa infozákona kancelária prezidenta (celé znenie listu na konci textu).
Obsah trojstranového listu možno zhrnúť do konštatovania, že plány ministerstva dopravy na výstavbu v Prešove sa Kažimírovi a jeho analytikom nepozdávajú. Tím Hodnota za peniaze tvrdí, že pomôcť doprave v treťom najväčšom slovenskom meste sa dá aj oveľa efektívnejšie, ako to navrhlo ešte vedenie ministerstva za druhej Ficovej vlády. Rozdiel v nákladoch by bol pritom vyše 400 miliónov eur, čiže približne pol percenta HDP.
Dnes sa viac-menej ráta s tým, že najprv pribudne takmer 8-kilometrová diaľnica na juhozápade krajského mesta za 356 miliónov eur (45 mil. eur/km, čo je rekord na celej D1) a neskôr mesto odbremení necelých 15 kilometrov severného obchvatu odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.
„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií. Hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.
Kažimírovo ministerstvo vidí aj iné – podobne účinné riešenia, len lacnejšie. Navrhuje postaviť obchvat Prešova na východe (280 miliónov eur) a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste (najviac 150 miliónov eur). Dokopy by teda išlo o vyše 400 miliónov eur a efekt na zlepšenie dopravy v meste by bol podobný.
„Preferovaný variant zo strany ministerstva dopravy odľahčí dopravu v meste len o 17 percent. Doprave by najviac pomohlo aj vybudovanie novej cesty I/68 – s obchvatom spolu o 31 percent. Takmer rovnaký efekt na odľahčenie dopravy (30 %) môže mať lacnejší variant s východnou trasou obchvatu a cestou I/68,“ píše ministerstvo financií v liste.
„Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ stojí v korešpondencii.obchvatpresov
Ministerstvo dopravy zvykne opakovať, že nemá v pláne prehodnocovať riešenie pre Prešov – nechce provokovať emócie v Prešove, ktorý na pomoc už dlhšie čaká. Či zmení názor po pohľade Kažimírových analytikov na náročné riešenie pre Prešov, zatiaľ nie je jasné. Čas na to má, stále sa prepracúvajú štúdie, bez ktorých Brusel na diaľnicu neprispeje.
„Aby som bol vnútorne s touto cenou stotožnený, dám si urobiť ten prepočet cien. To bude pre mňa ako satisfakcia, aby som mohol s čistým svedomím podpísať zmluvu na jej výstavbu,“ povedal nedávno minister dopravy Árpád Érsek. Stavať sa však chystá tak či tak.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Minister Sólymos v Prešove: Obchvat zdržiavať nebudeme
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú
Analytik Ján Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove poradil
Prezident Kiska sa bude ministra pýtať na obchvat Prešova
Minister Érsek vysvetľuje, prečo nemožno stavať obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.