Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie

Za polovicu peňazí vieme iným spôsobom urobiť rovnako veľa, kritizuje v liste prezidentovi minister financií diaľničné plány ministerstva dopravy.

Prezident Andrej Kiska dostal v stredu tohto týždňa list od ministra financií Petra Kažimíra, v ktorom ho informuje o svojom názore na plánovaný obchvat Prešova s odhadovanými nákladmi 900 miliónov eur. O stanovisko prezident Kažimíra požiadal ešte pred Vianocami, Denníku N ho poskytla podľa infozákona kancelária prezidenta (celé znenie listu na konci textu).

Obsah trojstranového listu možno zhrnúť do konštatovania, že plány ministerstva dopravy na výstavbu v Prešove sa Kažimírovi a jeho analytikom nepozdávajú. Tím Hodnota za peniaze tvrdí, že pomôcť doprave v treťom najväčšom slovenskom meste sa dá aj oveľa efektívnejšie, ako to navrhlo ešte vedenie ministerstva za druhej Ficovej vlády. Rozdiel v nákladoch by bol pritom vyše 400 miliónov eur, čiže približne pol percenta HDP.

Dnes sa viac-menej ráta s tým, že najprv pribudne takmer 8-kilometrová diaľnica na juhozápade krajského mesta za 356 miliónov eur (45 mil. eur/km, čo je rekord na celej D1) a neskôr mesto odbremení necelých 15 kilometrov severného obchvatu odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ píše ministerstvo financií. Hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.

Kažimírovo ministerstvo vidí aj iné – podobne účinné riešenia, len lacnejšie. Navrhuje postaviť obchvat Prešova na východe (280 miliónov eur) a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste (najviac 150 miliónov eur). Dokopy by teda išlo o vyše 400 miliónov eur a efekt na zlepšenie dopravy v meste by bol podobný.

„Preferovaný variant zo strany ministerstva dopravy odľahčí dopravu v meste len o 17 percent. Doprave by najviac pomohlo aj vybudovanie novej cesty I/68 – s obchvatom spolu o 31 percent. Takmer rovnaký efekt na odľahčenie dopravy (30 %) môže mať lacnejší variant s východnou trasou obchvatu a cestou I/68,“ píše ministerstvo financií v liste.

„Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ stojí v korešpondencii.obchvatpresov

Zmenia názor?

Ministerstvo dopravy zvykne opakovať, že nemá v pláne prehodnocovať riešenie pre Prešov – nechce provokovať emócie v Prešove, ktorý na pomoc už dlhšie čaká. Či zmení názor po pohľade Kažimírových analytikov na náročné riešenie pre Prešov, zatiaľ nie je jasné. Čas na to má, stále sa prepracúvajú štúdie, bez ktorých Brusel na diaľnicu neprispeje.

„Aby som bol vnútorne s touto cenou stotožnený, dám si urobiť ten prepočet cien. To bude pre mňa ako satisfakcia, aby som mohol s čistým svedomím podpísať zmluvu na jej výstavbu,“ povedal nedávno minister dopravy Árpád Érsek. Stavať sa však chystá tak či tak.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.