Klub 500: Tretí balík PPP by poškodil Slovensko

Tretí balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by pri súčasnom nastavení podľa Klubu 500 poškodil ekonomiku krajiny. Problémom je podľa neho cena a koncesionár. Zhodli sa na tom členovia klubu na svojom štvrtkovom zasadnutí (25. 11.).

26. 11. 2010

"Je pre nás neprijateľný a nepochopiteľný prístup ministerstva dopravy, ktoré sa snaží za každú cenu presadiť projekt tretieho balíka PPP, ktorý za približne tú istú cenu ako prvý zrušený balík na 75 km má na Slovensku realizovať len 25 km diaľnic," zdôvodnil klub svoj postoj.

Ako vysvetlil, cena za tretí balík nie je ani výsledkom súťaže. "Veď aká je to súťaž, keď cenovú ponuku predložil len jeden záujemca," dodal klub v stanovisku. Súťaž považuje za neregulárnu aj pre fakt, že koncesionár ponúkol zľavu 30 %. "Pýtame sa, aká seriózna bola jeho cenová ponuka, ktorú predložil, keď si dovolil ponúknuť takúto zľavu?" podotkol.

Problémom je podľa Klubu 500 aj nezapojenie slovenských firiem do budovania diaľničnej infraštruktúry, práve tie mali byť účastné v zrušenom prvom balíku PPP. "Cieľom každej vlády musí byť podpora vlastnej ekonomiky, podpora a vytváranie podmienok pre tvorbu a udržanie pracovných miest ľudí, ktorí v danej krajine žijú. Je tomu tak v každej vyspelej krajine Európskej únie, dôkazom čoho sú napríklad kroky vlád Nemecka a Francúzska, ktoré neváhajú používať rôzne formy protekcionizmu na ochranu vlastnej ekonomiky," vysvetlil klub. Podľa neho vláda SR robí pravý opak.

"Nemenej dôležitá pre ekonomiku Slovenska je aj skutočnosť, že uvedený úsek diaľnice budú stavať nemecké a rakúske spoločnosti. Takže sa dostaneme do stavu, keď R1 stavia francúzske konzorcium, D1 bude stavať rakúsko-nemecké konzorcium a SR bude platiť jednak 5000 nezamestnaným ľuďom podporu v nezamestnanosti a 30 rokov bude platiť splátky týmto spoločnostiam a prispievať tak na tvorbu hodnôt Nemecka, Rakúska a Francúzska," argumentoval Klub 500. Práve približne 5000 nezamestnaných vznikne kvôli neuzavretiu prvého PPP balíka.

Členovia Klubu 500 tak vyzývajú predsedníčku vlády SR, predsedov politických strán, členov vlády, poslancov NR SR, aby svojimi krokmi vytvárali podmienky na tvorbu a udržanie pracovných miest na Slovensku, a nie v iných krajinách únie. "Pýtame sa, dokedy budú domáci zamestnávatelia dobrí "len na platenie daní" a možnosti na získanie zákaziek zo štátneho rozpočtu budú posúvané len zahraničným spoločnostiam?" kladú vládnym činiteľom otázku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.