Z polí pri Žiline, kde by mala vyrásť automobilka Kia, začali v pondelok sťahovať stavebné mechanizmy, ktoré zhŕňali ornicu.
Bratislava - Dnes sa zíde vláda, ktorá by mala rozhodnúť, či nespokojných vlastníkov pozemkov pri Žiline, ktoré sľúbila automobilke Kia, štát vyvlastní, alebo im ponúkne za ich pôdu viac. Minister hospodárstva Pavol Rusko uprednostňuje možnosť, aby vláda Kórejčanom oznámila, že Slovensko nedokáže dodržať zmluvný záväzok, a ponúkla im na továreň inú lokalitu.
"Ukazuje sa, že pri vyjednávaní, ktoré minister Rusko viedol, dostal vládu do situácie, keď záväzky, ktoré boli dané, nie je možné splniť," hovorí politológ Ľuboš Kubín.
"Šilo sa to horúcou ihlou a fakticky teraz za to asi zaplatíme daň a možno aj politickú," povedal predseda SMK Béla Bugár. O konkrétnej zodpovednosti je podľa neho ešte predčasné hovoriť, lebo verí, že nakoniec sa problém vyrieši.
Aj KDH vidí problém v manažovaní investície. "Nechcem hľadať konkrétnu vinu, ale s takýmto problémom sme sa pri rovnakej investícii PSA v Trnave nestretli," povedal podpredseda KDH Pavol Minárik.
Bugár sa pýta, či je vôbec možné pozemky vyvlastniť. Podľa neho je sporné, či ide o investíciu vo verejnom záujme, keďže automobilka je súkromná spoločnosť.
"Za SMK hovorím - nie sme za týchto podmienok za vyvlastnenie. Lebo sa nám môže stať - a toto je asi účelom podnikateľa Mariána Kočnera - že nás dajú na Ústavný súd a budeme mať ústavný problém," povedal Bugár. Podnikateľ Kočner, známy súper Pavla Ruska zo sporov o televíziu Markíza, nedávno kúpil časť pozemkov a hovorí, že chce brániť práva vlastníkov.
Ministri SMK sa chcú Ruska spýtať, o koľko by sa predražila investícia, keby sa zvýšila cena za pozemky, alebo o koľko viac by musel štát vynaložiť, ak by firme navrhol zmenu lokality, a či by s tým Kia vôbec súhlasila. Bugár nevylúčil, že sa investíciou bude zaoberať aj najbližšia koaličná rada.
Podľa Minárika sa vlastníci pozemkov správajú tak, ako im to manažéri akcie umožnili, keď prezradili, akú cenu pozemky majú. "Ak nebude možná dohoda s investorom o zmene lokality, a z médií viem, že zatiaľ nie je, tak sa bude musieť uplatniť inštitút vyvlastnenia," povedal Minárik.
Keby Kórejčania zo Slovenska odišli, mala by byť podľa Minárika vyvodená plná zodpovednosť za všetky zmarené investície, ktoré štát pripravil pre tohto investora a nebude ich môcť prakticky inak využiť.
Ak sa výkup pozemkov predraží, Roman Vavrík z SDKÚ je naklonený rozhodnutiu, aby sa investícia premiestnila do Nitry. Priznáva, že vyvlastňovanie môže byť problém, a nie je jeho zástancom. "Fakt je, že sa tu ťažko dokazuje verejný záujem, lebo ide o súkromného investora."
Správny manažérsky postup by podľa Vavríka bol, keby sa pozemky vysporiadali skôr, ako štát uzavrie písomný záväzok. Na otázku, kto je konkrétne zodpovedný za tento stav, odpovedal: "Čo vám mám na to povedať? Vždy musí byť niekto, kto za to má zodpovednosť, tak je to v podnikaní aj v politike."
Kubín upozorňuje, že ak slovenská vláda dáva sľuby na medzinárodnej scéne, mala by dávať také, ktoré dokáže splniť. "Ukazuje sa, že sľuby, ktoré dávajú naši politici na domácej scéne - od volebných sľubov až po sľuby vo vládnom programe - sa dajú premlčať. Ale v medzinárodnom rozmere ich nedodržiavanie znižuje kredibilitu Slovenska aj vlády," povedal.
Vláda by podľa politilóga mohla pouvažovať aj nad tým, či nepoverí rokovaniami s Kia okrem Ruska aj iného člena vlády, keďže situácia sa zhoršila. Čo sa týka sporu Rusko verzus podnikateľ Marián Kočner, ide podľa Kubína o príklad, keď z hľadiska štátu spor dvoch ľudí môže dehonestovať výkonnú moc a záväzky, ktoré na seba zobrala.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.