Koalícia je proti vyvlastňovaniu

Z polí pri Žiline, kde by mala vyrásť automobilka Kia, začali v pondelok sťahovať stavebné mechanizmy, ktoré zhŕňali ornicu.

Bratislava - Dnes sa zíde vláda, ktorá by mala rozhodnúť, či nespokojných vlastníkov pozemkov pri Žiline, ktoré sľúbila automobilke Kia, štát vyvlastní, alebo im ponúkne za ich pôdu viac. Minister hospodárstva Pavol Rusko uprednostňuje možnosť, aby vláda Kórejčanom oznámila, že Slovensko nedokáže dodržať zmluvný záväzok, a ponúkla im na továreň inú lokalitu.

"Ukazuje sa, že pri vyjednávaní, ktoré minister Rusko viedol, dostal vládu do situácie, keď záväzky, ktoré boli dané, nie je možné splniť," hovorí politológ Ľuboš Kubín.

"Šilo sa to horúcou ihlou a fakticky teraz za to asi zaplatíme daň a možno aj politickú," povedal predseda SMK Béla Bugár. O konkrétnej zodpovednosti je podľa neho ešte predčasné hovoriť, lebo verí, že nakoniec sa problém vyrieši.

Aj KDH vidí problém v manažovaní investície. "Nechcem hľadať konkrétnu vinu, ale s takýmto problémom sme sa pri rovnakej investícii PSA v Trnave nestretli," povedal podpredseda KDH Pavol Minárik.

Bugár sa pýta, či je vôbec možné pozemky vyvlastniť. Podľa neho je sporné, či ide o investíciu vo verejnom záujme, keďže automobilka je súkromná spoločnosť.

"Za SMK hovorím - nie sme za týchto podmienok za vyvlastnenie. Lebo sa nám môže stať - a toto je asi účelom podnikateľa Mariána Kočnera - že nás dajú na Ústavný súd a budeme mať ústavný problém," povedal Bugár. Podnikateľ Kočner, známy súper Pavla Ruska zo sporov o televíziu Markíza, nedávno kúpil časť pozemkov a hovorí, že chce brániť práva vlastníkov.

Ministri SMK sa chcú Ruska spýtať, o koľko by sa predražila investícia, keby sa zvýšila cena za pozemky, alebo o koľko viac by musel štát vynaložiť, ak by firme navrhol zmenu lokality, a či by s tým Kia vôbec súhlasila. Bugár nevylúčil, že sa investíciou bude zaoberať aj najbližšia koaličná rada.

Podľa Minárika sa vlastníci pozemkov správajú tak, ako im to manažéri akcie umožnili, keď prezradili, akú cenu pozemky majú. "Ak nebude možná dohoda s investorom o zmene lokality, a z médií viem, že zatiaľ nie je, tak sa bude musieť uplatniť inštitút vyvlastnenia," povedal Minárik.

Keby Kórejčania zo Slovenska odišli, mala by byť podľa Minárika vyvodená plná zodpovednosť za všetky zmarené investície, ktoré štát pripravil pre tohto investora a nebude ich môcť prakticky inak využiť.

Ak sa výkup pozemkov predraží, Roman Vavrík z SDKÚ je naklonený rozhodnutiu, aby sa investícia premiestnila do Nitry. Priznáva, že vyvlastňovanie môže byť problém, a nie je jeho zástancom. "Fakt je, že sa tu ťažko dokazuje verejný záujem, lebo ide o súkromného investora."

Správny manažérsky postup by podľa Vavríka bol, keby sa pozemky vysporiadali skôr, ako štát uzavrie písomný záväzok. Na otázku, kto je konkrétne zodpovedný za tento stav, odpovedal: "Čo vám mám na to povedať? Vždy musí byť niekto, kto za to má zodpovednosť, tak je to v podnikaní aj v politike."

Kubín upozorňuje, že ak slovenská vláda dáva sľuby na medzinárodnej scéne, mala by dávať také, ktoré dokáže splniť. "Ukazuje sa, že sľuby, ktoré dávajú naši politici na domácej scéne - od volebných sľubov až po sľuby vo vládnom programe - sa dajú premlčať. Ale v medzinárodnom rozmere ich nedodržiavanie znižuje kredibilitu Slovenska aj vlády," povedal.

Vláda by podľa politilóga mohla pouvažovať aj nad tým, či nepoverí rokovaniami s Kia okrem Ruska aj iného člena vlády, keďže situácia sa zhoršila. Čo sa týka sporu Rusko verzus podnikateľ Marián Kočner, ide podľa Kubína o príklad, keď z hľadiska štátu spor dvoch ľudí môže dehonestovať výkonnú moc a záväzky, ktoré na seba zobrala.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...