Súčasní držitelia moci prijali zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Čo tento schválený zákon priniesol občanovi? Odpovedá advokátka Eva Kováčechová.
V súvislosti s výstavbou niektorých ciest mu skrátil lehoty na podanie vyjadrení a odvolania, umožnil stavebníkovi diaľnic predkladať nedostatočnú a vadnú dokumentáciu, zjednodušil konania na úkor bezpečnosti a ochrany zdravia osôb, povolil úradom, aby v rozhodovaní menej zohľadňovali verejné záujmy a práva účastníkov. Predovšetkým však urobil z vlastníkov nehnuteľností, ktoré stoja v ceste diaľnici či rýchlostnej komunikácii, vlastníkov druhej kategórie. Stali sa z nich účastníci konania s neporovnateľne menšími právami ako má iný účastník - stavebník.
Zákon umožňuje, aby štát urobil z ľudí bezdomovcov. Ak vlastník domu nebude súhlasiť s podmienkami jeho výkupu na účely výstavby diaľnice, stavebník už nebude musieť čakať na výsledok vyvlastňovacieho konania. Naopak, začne stavať na cudzom. Vlastník sa zatiaľ ocitne na ulici (resp. na stavenisku) a stane sa z neho bezdomovec s určitým obnosom peňazí na svojom účte. O tom, či je poskytnutá finančná náhrada za jeho nehnuteľnosti dostatočná alebo či si štát nevzal viac, než mal, sa bude rozhodovať až neskôr. Stavebníkovi stačí predložiť právoplatné vyvlastňovacie rozhodnutie v kolaudačnom konaní. Právoplatné rozhodnutie však môže ešte preskúmať nezávislý a nestranný súd v dvojinštančnom konaní, takže konečné rozhodnutie o vyvlastnení môže vlastník obdržať až niekoľko rokov po hrdom otvorení diaľničného úseku. Štát sa zbavil ťarchy zodpovednosti za spravodlivé vysporiadanie vlastníckych vzťahov (a náhrad s tým súvisiacich) v neprospech vlastníkov. Stavebníkovi ide predovšetkým o to, aby mohol stavať. Akonáhle má stavebné povolenie, neexistuje dôvod (ani zákonný prostriedok), ktorý by ho nútil urýchlene a korektne vysporiadať vlastnícke práva.
Výsledkom vyvlastňovacieho konania však napokon môže byť rozhodnutie, ktorým sa nepovolí vyvlastnenie, alebo ktorým sa povolí vyvlastnenie len v menšom rozsahu. Súd tiež môže rozhodnúť, že poskytnutá finančná náhrada bola nedostatočná. V prípade už neexistujúcich nehnuteľností možno len ťažko predpokladať, čo bude nasledovať.
Vlastniť pozemok či dom nie je zločin. Presne tak sa však k vlastníkom správajú predkladatelia a schvaľovatelia zákona. Z občanov urobili špekulantov (minister Vážny), aktivistov, ktorých nejaké vyhlásenia politické špičky absolútne nezaujímajú (premiér Fico), účastníkov, ktorí v konaniach spôsobujú obštrukcie (dôvodová správa k zákonu). Z obetí sa stala škodná. Nikto z nich ani na okamih neriešil, že títo vlastníci prinášajú obeť v prospech verejného záujmu už len tým, že proti svojej vôli prichádzajú o domov. Cudzie nehnuteľnosti nie sú pre zástancov zákona problém, neohrozí totiž ich vinice, amfiteátre ani iné developerské záujmy.
Zákon je falošný, neférový a nespravodlivý - je obrazom jeho predkladateľov.
Autorka spolupracuje s občianskym združením Via Iuris.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Ficov diabolský plán dnes schválili
Kradnúť sa nemá ani s dobrým úmyslom
Právnik: Je to ako za komunizmu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.