Komisia si vypýtala údaje o mýtnom tendri

Európska komisia si vyžiadala informácie o tendri na mýtny systém. Od budúceho pondelka sa týmto tendrom bude musieť zaoberať aj krajský súd.

12. 07. 2008

Bratislava - Minister dopravy, Národná diaľničná spoločnosť, ministerstvo spravodlivosti, ale aj Úrad pre verejné obstarávanie budú musieť okolnosti najväčšieho tendra v histórii Slovenska vysvetľovať Európskej komisii.

Komisia podľa hovorkyne stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzany Dutkovej poslala minulý týždeň v piatok príslušným úradom, ktoré sa zaoberajú mýtnym tendrom, žiadosť o informácie.

Komisia tak reaguje na sťažnosť vylúčeného konzorcia Slovakpass, ktoré do súťaže prišlo s najlacnejšou ponukou – 19 miliárd korún (630 mil. eur). Sťažnosť na dôvody vylúčenia dostala komisia koncom mája. Konzorcium tvrdí, že dôvody, pre ktoré ho štátna akciovka vyradila z tenda, nie sú v poriadku.

Čo chce komisia

Zatiaľ nie je jasné, aké informácie komisia chce. Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že list od komisie dostal tento týždeň v stredu. „Komisia žiada, aby sme doplnili niektoré údaje, aby sme konkretizovali niektoré dôvody vylúčenia. Tie doplníme,“ povedal Vážny vo štvrtok. Problém v tom nevidí žiadny, pretože komisii dá informácie, ktoré už má ministerstvo zdokumentované. „Prečo sme ich vylúčili, že sme ich správne vylúčili,“ povedal.

Úrad pre verejné obstarávanie hovorí, že komisia sa pýtala na problémy, ktoré súvisia s nejednotným výkladom toho, aké certifikáty musia mať súťažiaci.

Konzorcium Slovakpass pod vedením talianskej spoločnosti Autostrade tvrdí, že jeho sťažnosť obsahovala tri body, pre ktoré ich zo súťaže vyradili a ťažko určiť, na ktorý z nich komisia zareagovala. Jedna z nich je už mimo hry, pretože úrad dal v tomto bode konzorciu za pravdu ­ týkal sa certifikátov.

Nasledujú súdy

Slovakpass bol vyradený aj pre príliš nízku cenu a ešte jeden technický problém, ktorý podľa konzorcia neexistuje. Jedným z bodov, ktoré má komisia na stole, je aj sťažnosť na netransparentný postup slovenských orgánov. Ministerstvo napríklad doteraz tají členov komisie, čo je podľa Petra Newola zo Slovakpassu v Európe nepredstaviteľné.

O kvalite rozhodovania pochybujú aj ďalší. „Podáme žalobu na krajský súd. Bude sa týkať skôr kvality, teda či úrad postupoval v súlade so zákonom,“ povedal Štefan Fecko z konzorcia Tossy, ktoré do súťaže prišlo s ponukou zhruba 19 a pol miliardy korún (takmer 650 miliónov eur). Krajský súd v Bratislave môže v pondelok očakávať aj žalobu od Slovakpassu. Či zákonnú lehotu využije aj rakúsky Kapsch, zatiaľ nie je isté.

 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.