Komisia si vypýtala údaje o mýtnom tendri

Európska komisia si vyžiadala informácie o tendri na mýtny systém. Od budúceho pondelka sa týmto tendrom bude musieť zaoberať aj krajský súd.

12. 07. 2008

Bratislava - Minister dopravy, Národná diaľničná spoločnosť, ministerstvo spravodlivosti, ale aj Úrad pre verejné obstarávanie budú musieť okolnosti najväčšieho tendra v histórii Slovenska vysvetľovať Európskej komisii.

Komisia podľa hovorkyne stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzany Dutkovej poslala minulý týždeň v piatok príslušným úradom, ktoré sa zaoberajú mýtnym tendrom, žiadosť o informácie.

Komisia tak reaguje na sťažnosť vylúčeného konzorcia Slovakpass, ktoré do súťaže prišlo s najlacnejšou ponukou – 19 miliárd korún (630 mil. eur). Sťažnosť na dôvody vylúčenia dostala komisia koncom mája. Konzorcium tvrdí, že dôvody, pre ktoré ho štátna akciovka vyradila z tenda, nie sú v poriadku.

Čo chce komisia

Zatiaľ nie je jasné, aké informácie komisia chce. Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že list od komisie dostal tento týždeň v stredu. „Komisia žiada, aby sme doplnili niektoré údaje, aby sme konkretizovali niektoré dôvody vylúčenia. Tie doplníme,“ povedal Vážny vo štvrtok. Problém v tom nevidí žiadny, pretože komisii dá informácie, ktoré už má ministerstvo zdokumentované. „Prečo sme ich vylúčili, že sme ich správne vylúčili,“ povedal.

Úrad pre verejné obstarávanie hovorí, že komisia sa pýtala na problémy, ktoré súvisia s nejednotným výkladom toho, aké certifikáty musia mať súťažiaci.

Konzorcium Slovakpass pod vedením talianskej spoločnosti Autostrade tvrdí, že jeho sťažnosť obsahovala tri body, pre ktoré ich zo súťaže vyradili a ťažko určiť, na ktorý z nich komisia zareagovala. Jedna z nich je už mimo hry, pretože úrad dal v tomto bode konzorciu za pravdu ­ týkal sa certifikátov.

Nasledujú súdy

Slovakpass bol vyradený aj pre príliš nízku cenu a ešte jeden technický problém, ktorý podľa konzorcia neexistuje. Jedným z bodov, ktoré má komisia na stole, je aj sťažnosť na netransparentný postup slovenských orgánov. Ministerstvo napríklad doteraz tají členov komisie, čo je podľa Petra Newola zo Slovakpassu v Európe nepredstaviteľné.

O kvalite rozhodovania pochybujú aj ďalší. „Podáme žalobu na krajský súd. Bude sa týkať skôr kvality, teda či úrad postupoval v súlade so zákonom,“ povedal Štefan Fecko z konzorcia Tossy, ktoré do súťaže prišlo s ponukou zhruba 19 a pol miliardy korún (takmer 650 miliónov eur). Krajský súd v Bratislave môže v pondelok očakávať aj žalobu od Slovakpassu. Či zákonnú lehotu využije aj rakúsky Kapsch, zatiaľ nie je isté.

 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...