Stavební inžinieri tvrdia, že najnižšia cena ako jediné kritérium pri vyhodnocovaní ponúk spôsobuje problémy.
Bratislava - Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) predpokladá, že hlavnou príčinou zlyhania podpernej konštrukcie počas betonáže mostu na úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči mohla byť najnižšia cenová ponuka.
Podľa stavovskej organizácie najnižšia cena ako jediné kritérium spôsobuje problémy v stavebníctve nielen na Slovensku, ale vo väčšine členských krajín Európskej únie.
"Zrejme aj spôsob výberu subdodávateľov v tomto prípade vychádzal z predpokladu najnižšej cenovej ponuky," informovala v utorok agentúru SITA Slovenská komora stavebných inžinierov, ktorej vyjadrenia poslala riaditeľka jej úradu Diana Krížová.
Na základe dostupných informácií sa odborníci domnievajú, že najpravdepodobnejšou príčinou tragédie pri Kurimanoch, ktorá si 2. novembra vyžiadala štyri životy a dvanásť ťažko alebo ľahšie zranených stavbárov, môže byť príliš štíhla konštrukcia podpernej skruže.
Tá nebola stužená proti horizontálnemu vybočeniu a zrejme zlyhala stabilita oceľových stĺpikov podpernej skruže s príliš veľkou štíhlosťou.
"Konkrétna príčina zlyhania podpernej konštrukcie počas betonáže mostného poľa bude výsledkom vyšetrovania. Pokiaľ nebude vyšetrovanie ukončené, je predčasné hovoriť o príčinách zlyhania podpernej konštrukcie, ako aj o konkrétnych dôvodoch zlyhania a prípadných vinníkoch," uviedla SKSI.
Podľa komory však mohol zlyhať aj stavebný dozor, ktorý na stavbe úseku D1 Jánovce - Jablonov vykonáva Národná diaľničná spoločnosť, a.s. ako investor, ale aj projektant podpernej mostnej konštrukcie.
"Čo sa skutočne stalo a kto v tomto prípade zlyhal, ukážu až výsledky vyšetrovania a zrejme rozhodnutia súdov," dodala komora stavebných inžinierov.
Nastavenie legislatívy v tejto oblasti je podľa komory veľmi zlé.
Pripravovaný nový stavebný zákon by mal nedostatky vyriešiť, aby odborníci robili odborné časti projektovej dokumentácie a boli za to zodpovední nielen finančne, ale v prípade zlyhania a ohrozenia života a zdravia ľudí aj trestnoprávne.
Podľa SKSI je otázne, či spadnutú podpernú konštrukciu projektovali oprávnené autorizované osoby pre projektovanie na Slovensku alebo osoby, ktoré takéto oprávnenie u nás podľa stavebného zákona mať nemusia.
"Podľa súčasne platného stavebného zákona projekt pre stavebné povolenie musia spracovať autorizované osoby, avšak samotnú realizačnú projektovú dokumentáciu si má zabezpečiť v súlade s červeným Fidicom dodávateľ. Túto časť projektovej dokumentácie ale nemusí robiť autorizovaná osoba," dodala komora.
Pokiaľ by si dodávateľ zabezpečil vypracovanie realizačnej dokumentácie autorizovanou osobou, členom SKSI, tak by v prípade dokázania jeho pochybenia preberal trestnú zodpovednosť na seba autorizovaný inžinier.
Ak si dodávateľ nechá spracovať túto časť projektovej dokumentácie neautorizovanou osobou, je podľa komory otázne a zrejme bude na rozhodnutí súdu, kto v prípade zlyhania preberá trestnú zodpovednosť.
Za zlyhanie konštrukcie, ktorá zapríčiní dokonca úmrtie niekoľkých osôb, by podľa komory mali byť trestne zodpovedné odborne spôsobilé osoby.
V bežných prípadoch by to mali byť autorizované osoby v kategórii statika a dynamika stavebných konštrukcií, ktoré sú zapísané v zozname autorizovaných stavebných inžinierov a sú povinní členovia SKSI.
Prípadne to môžu byť aj autorizovaní architekti, povinní členovia Slovenskej komory architektov, ak sa autorizovaný architekt rozhodol robiť aj časť statika na vlastnú autorizáciu a zodpovednosť samostatne.
Finančné straty pri realizácii stavby diaľnice majú byť riešené v zmluve medzi investorom a generálnym dodávateľom.
"Miera dosahu generálneho dodávateľa na refundáciu škôd spôsobenú subdodávateľmi je zrejme regulovaná ich vzájomnými zmluvami," predpokladá SKSI.
Prvý, západný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť kilometrov stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur.
Bögl a Krýsl má ako jeden z generálnych dodávateľov na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podperná konštrukcia
Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos, spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...